قرارداد-هوشمند
Search

قرارداد هوشمند چیست؟

فهرست مطالب

بذارید با یک مثال شروع کنم. تصور کنید شما قصد فروش ماشین خود را دارید و آن را برای فروش گذاشته اید. همونطور که خودتون میدونید، فروش ماشین زمان و دوندگی های زیادی را نیاز دارد. آگهی کردن ماشین، پیدا کردن مشتری ، بستن قرارداد و … از جمله کار هایی است که برای فروش ماشین انجام میشه و میتونه یک هفته تا چند ماه زمان ببره. اما اگه همه کارهای فروش ماشین رو به بنگاه های معاملاتی خودرو پسپارین، همه کار ها با سرعت بیشتری انجام میشه. بنگاه های معاملاتی ماشین تمام کارهای فروش و کارهای دفتری رو به عهده می گیرن. در واقع آن ها به عنوان یک واسطه تا انتهای بستن قرار همراه شما هستند و در آخر بعد از بستن قرارداد درصدی را به عنوان کمیسیون دریافت می کنن. قرارداد های هوشمند نیز به همین صورت هستند و در مواقعی کارآمد تر عمل می کنند.

یکی از مزیت هایی که این قرارداد ها دارند دارند، موضوع “اعتماد و امنیت” است. به این صورت که در قرارداد هوشمند مالکیت و پول در سیستم ذخیره می شود و در صورت توافق مالکیت انتقال داده میشه. علاوه بر این صد ها نفر تراکنش را مشاهده می کنند. به همین خاطر معاملات بی عیب و نقش انجام میشود. در این قرارداد ها دیگر نیازی به وجود واسطه نیست. به عبارت دیگر همه کارهایی که نماینده بنگاه انجام میداد، از قبل برنامه ریزی شده و دیگه نیازی به پرداخت کمیسیون نیست. اگه میخاین بیشتر در مورد قرارداد های هوشمند بیشتر بدونید، این مقاله برای شما نوشته شده است. بعد از آن هم در مورد سفارش طراحی سایت صرافی برای کسانی که قصد راه اندازی صرافی ارز دیجیتال را دارند صحبت می کنیم. پس با ما همراه باشید.

تعریف قرارداد هوشمند

قرارداد های هوشمند، یک کد برنامه نویسی شده  برای شرایط خریدار و فروشنده است که روی بلاکچین اجرا می شود تا در صورت افتادن اتفاق خاص، دستوراتی را که برنامه نویس به آن داده را اجرا کند. این قرارداد ها اجازه اجرای تراکنش های نامعتبر را نمی دهد و تراکنش ها بدون حضور شخص تالت انجام میشود. علاوه بر این تراکنش ها در آن ها برگشت ناپذیر و قابل ردیابی هستن.

تاریخچه قرارداد های هوشمند

ایده این قرارداد در سال 1994 توسط نیک زابو ، 10 سال قبل از ظهور کریپتوکارنسی ها مطرح شد . این دانشمند آمریکایی در سال 1998 ارز مجازی “بیت گلد “را اختراع کرد که بنا به شایعات توسط مخترع ناشناس بیت کوین رد شد. او اصول اصلی کار را تعریف کرد اما بستری برای اجرای این ایده وجود نداشت. با ظهور ارز های دیجیتال و بلاکچین ها و طراحی سایت صرافی، تغییرات بسیاری باعث شد تا بیت کوین پایه و اساس قرارداد های هوشمند روی بلاکچین ها باشند. اما ابزارهای آن نتونستند پاسخگوی نیاز آن باشند. با ظهور اتریوم ، قرارداد هوشمند برای همه ارز های دیجیتال اجرا شد و محرک بسیاری از معاملات شد.

تفاوت قرارداد معمولی و قرارداد هوشمند

در همه قرارداد ها معمولا افراد تعهداتی را پذبرفته و تعهداتی را می دهند. با این تفاوت که در قرارداد های هوشمند بدون حضور واسطه انجام می شود. علاوه بر این قراردادهای هوشمند با استفاده از فناوری بلاکچین انجام می شوند. در تصویر زیر، نمونه قرارداد هوشمند و معمولی را میبینید.

تفاوت-قرارداد-هوشمند

قرارداد های هوشمند چگونه کار می کنند؟

قرارداد های هوشمند همان طور که گفتیم، روی بلاک چین اجرا می شوند . خاصیت بلاک چین توزیع شده بودن آن است. پس زمانی که آن ها روی بلاک چین ثبت می شود، روی همه نود های بلاک چین به اشتراک گذاشته می شود و همه یک نسخه از آن را دارند. در نتیجه دستکاری و یا تغییر در آن تقریبا غیر ممکن است. چون همه اعضای بلاکچین آن را اجرا می کنند نه یک نهاد متمرکز.

پیاده سازی قرار داد هوشمند

کد قرارداد بعد از این که توسط برنامه نویس نوشته شد، از طریق یک کلاینت به صورت یک تراکنش روی پلاکچین ثبت می شود. نوشتن قراردادهای هوشمند توسط یک یا چند برنامه نویس نوشته می شوند. و هر قرارداد هوشمند می تواند با یک زبان برنامه نویسی خاص نوشته شود.

 

اجرای قرارداد هوشمند

برای اجرای تعامل با قرارداد ثبت شده باید با تراکنش این کار را انجام دهید. یک تراکنش به عنوان یک ورودی به قرارداد عمل می کند. بعد از این نود ها با ماشن مجازی اتریوم و ورودی که همان تراکنش است، قرارداد را اجرا می کند. ماشین مجازی اتریوم فضای برای اجرای قرارداد هاست و اگر کارمزد قرارداد به اندازی کافی باشد تراکنش تایید می شود.

به عبارت ساده تر قراردادهای هوشمند به صورت زیر کار می کنند:

  1. کاربر با استفاده از کیف پول بلاکچین خود یک تراکنش را شروع می کند.
  2. تراکنش روی بلاک چین توزیع می شود.
  3. معامله تایید می شود.(برای مثال معامله می تواند انتفال وجه باشد )
  4. تراکنش مشخص می کند که معامله از چه نوعی است.

 

قرارداد هوشمند چگونه کار می کند

چگونه یک قرارداد هوشمند بسازیم؟

به طور کلی برای اجرای قرارداد به موارد زیر نیاز داریم:

موضوع قرارداد

برنامه باید به محصولات یا خدماتی که در قرارداد وجود دارد، دسترسی داشته باشد تا بتواند آن ها را در فرایند عرضه یا خرید کنترل کند. برای مثال در قراردادی این طور آمده تا در صورت دریافت پول، فایل را در اختیار خریدار قرار دهد. در این صورت باید به فابل دسترسی داشته باشد.

امضای دیجیتال

همه افرادی که در این قرارداد شرکت می کنند، باید قرارداد را از طریق کلید خصوصی امضا کنند تا بتوانند توافق نامه را آغاز کنند.

شرایط قرارداد

شرایط قرارداد، یک رشته ای دقیق از عملیات است که در صورت اجرای رویداد خاص ، شرایط قرارداد شروع به اجرا شدن می کنند. شرایط قرارداد از قبل و با برنامه نویسی مشخص شده اند. همه شرکت کننده های قرارداد قبل از هر چیز باید قرارداد را امضا کنند.

اوراکل

اوراکل به چیزی که گفته می شود که اطلاعات خارج از قرارداد را به آن می دهد تا قرارداد آن را بررسی کند.

پلتفرم قرارداد هوشمند 

امروزه پلتفرم قرارداد هوشمند مبتنی بر بلاک چین در حال افزایش هستند. تحولات و پیشرفت هایی که در زمینه پلتفرم های قرارداد هوشمند در سال اخیر ایجاد شده، باعث شده تا به سختی بتوان بین پلتفرم ها یکی را انتخاب کنیم. پلتفرم قرارداد های هوشمند بستری را برای توسعه و اجرای قرارداد های هوشمند ایجاد میکنه.

قرارداد هوشمند ترون چیست؟

با این وجود که اتریوم به عنوان بزرگ ترین پلتفرم برای توسعه فرارداد های هوشمند انتخاب شده و بسیاری از افراد قرارداد هوشمند اتریوم رو انتخاب می کنند، اما بلاکچین ترون هم که با هدف ایجاد عدم تمرکز در اینترنت به وجود اومدن، میتونه جایگزین خوبی برای قرداد هوشمند اتریوم باشه. شاید به نظر کار با قرارداد هوشمند ترون سخت باشه اما تنها شرط آن یادگیری زبان برنامه نویسی سالیدیتی است. سالیدیتی زبان توسعه قرارداد های هوشمند اتریوم است و اگه کسی اون رو بلد باشه به سرعت کار با بلاکچین ترون رو شروع می کنه.

اخیرا یک محیط توسعه برای ترون به کار میره که از یک رابط گرافیکی آسان به نام ترون استدیو استفاده میکنه. کار با ترون استدیو بسیار ساده است اما از لحاظ فنی برای اجرای نرم افزار قرارداد هوشمند به ترون استدیو نیاز نیست، اما کار با آن برای افرادی که در حوزه بلاکچین تازه کار هستن، مناسب است.

کارکرد-قرارداد-هوشمند

مزایای استفاده از قرارداد های هوشمند

امنیت : یکی از ویژگی های قرارداد های هوشمند ایمن بودن آنهاست. به طوری که قرارداد هوشمند روی نودهای بلاکچین توزیع می شوند و این اطمینان را به شما می دهند که داده های شما بدون اجازه نه از بین می روند و نه تغییر می کنند.

سرعت پیاده سازی : به دلیل نبودن واسطه در اجرای تراکنش های شما ، سرعت اجرا افزایش پیدا می کند.

استقلال : در قرارداد های هوشمند واسطه ها از بین می روند و قرارداد  به طور مستقل بین طرفین معامله انجام می شود.

اعتماد : اسناد شما به صورت مطمئن با کلید خصوصی ذخیره می شوند. بنابراین نیازی به نگرانی برای دزدیده شدن اسناد خود نباشید. علاوه براین چون فرد سومی در معامله حصور ندارد. خود به خود موضوع اعتماد در این سیستم شکل گرفته است.

معایب قرارداد های هوشمند

با وجود مزایای خوبی که قرارداد های هوشمند دارند، به دلیل کامل نبودن آن نمی توان از آن ها در سطح گسترده استفاده کرد. چرا که هنوز این قرارداد ها دارای مشکلاتی هستند.

وضعیت قانونی

در حال حاضر قرارداد های هوشمند توسط دولت ها پذیرفته نشده اند. بنابراین اگر مسئولین قرارداد های هوشمند را قانونی اعلام کنند، مسائل جدیدی به وجود می آید.

عامل انسانی

قرارداد های هوشمند توسط برنامه نویسان کدنویسی شده اند. بنابراین امکان داشتن باگ به شما در این قرارداد ها وجود دارد. در نتیجه اگر قرارداد ها روی بلاکچین ثبت شوند، امکان تعییر وجود ندارد و این باگ باقی می ماند.

هزینه های پیاده سازی

همان طور که گفتیم قرارداد های هوشمند توسط برنامه نویسان اجرا می شوند . پس برای اجرای یک قرارداد هوشمند باید یک یا چند برنامه نویس ماهر را استخدام کنیم. در نتیجه هزینه پیاده سازی قرارداد هوشمند افزایش می یابد.

کاربرد قرارداد های هوشمند در دنیای واقعی

این قرارداد ها در همه زمینه هایی که قرارداد های ستنی فعالیت می کنند، می توانند کاربرد داشته باشند. در ادامه بخشی از کاربرد آن ها را معرفی می کنیم:

انتخابات

امکان تقلب در انتخابات وجود دارد. قرارداد های هوشمند روی بلاک چین توزیع می شوند و بین نود های بلاکچین به اشتراک گذاشته می شود. این داده ها به صورت رمزنگاری شده هستند. در نتیجه امکان هر گونه تقلب را دور می کند.

بیمه

قرارداد های هوشمند انجام تمام خدمات بیمه ای را بدون حضور هیچ گونه ای واسطه ای انجام می دهد. ثبت نام بیمه ، تمدید بیمه نامه ، پرداخت خسارت و … را می توان با قرارداد های هوشمند انجام داد.

حق مالکیت

این روزها فابل ای رسانه ای بسیاری در اینترنت منتشر می شود که بعد از انتشار امکان کپی رایت آن وجود دارد.  با قرارداد های هوشمند می توانید برای استفاده از یک فایل ، یک سری شرایط خاص مانند پرداخت هزینه آن با توکن و یا هر شرایط دیگری را روی آن اعمال کرد. به دلیل رعابت حق کپی رایت امروزه پروژه های بسیاری در حال اجرای این طرح هستند.

لجستیک

زنجیره های تامین بخش ها و لینک های زبادی را شامل می شوند. هر بخش هم باید تاییدیه خود را از بخش قبلی بگیرد تا مواردی که در قرارداد است، به اجرا درآید. این کار در حالت معمولی زمان بر است اما با قرارداد های هوشمند می توان در مصرف زمان و هزینه صرفه جویی کرد. قرارداد های هوشمند در این روند از کلاهبرداری جلوگیری می کنند و به علاوه امکان ردیابی کالا را فراهم می کنند.

کدام بلاک چین ها می توانند قرارداد های هوشمند را پردازش کنن؟

قرارداد های هوشمند با استفاده از فناوری بلاکچین ها توسعه پیدا کنند. حالا باید ببینیم که کدام بلاکچین می تواند قرارداد ها را پردازش کند. بلاک چین بیت کوین برای انجام معاملات بیت کوین خوب عمل می کند. اما توانایی آن در پردازش اسناد متوسط است. بلاک چین اتریوم برای پردازش قرارداد های هوشمند بسیار پیشرفته است. اما برای کار با آن باید توکن “ETH” پرداخت کنید . به غیر از آن ها بلاکچین NXT  و زنجیره جانبی برای قرارداد ها استفاده می شود.

نتیجه گیری 

در این مقاله سعی کردیم تا به طور مختصر و مفید در مورد قرارداد ها صحبت کنیم و مزایای این نوع از قرارداد ها را بررسی کنیم. این قرارداد در زمینه بلاک چین و قرارداد هوشمند می توانند به شما کمک کنند. در زمینه ارز های دیجیتال تیم ویستا می تواند به شما کمک کند تا برای طراحی سایت مشابه ارز دیجیتال  و یا  اسکریپت صرافی رمز ارز اقدام کنید. در صورت داشتن هر گونه سوال در مورد راه اندازی صرافی ارز دیجیتال با ما تماس بگیرید.

خدمات طراحی سایت صرافی ویستا شامل طراحی صرافی غیر متمرکز، طراحی سایت صرافی p2p، طراحی سایت مشابه ارز دیجیتال مثل نوبیتکس و والکس و ارائه اسکریپت صرافی ارز دیجیتال است. برای ثبت سفارش هر کدام از این موارد می توانید با کارشناسان ویستا تماس بگیرید.

درخواست خود را ارسال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی ویستا

محمد رضایی

⭕ کارشناس پشتیبانی

اگر نیاز به دریافت راهنمایی و یا سوالی در رابطه با نحوه سفارش، برآورد هزینه، امکانات و یا… دارید همین حالا با ما تماس بگیرید یا شماره تماس خود را وارد بفرمائید و باقی کار رو بسپرید به ما :)

یا