انتشار برنامه موبایل در گوگل پلی-آموزش انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی استور
Search

راهنمای آموزش انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی استور

فهرست مطالب

در حال حاضر اگر طراحی اپلیکیشن اندروید کسب و کارتان را انجام داده اید و در مرحله انتشار برنامه خود در مارکت های برتر جهانی هستید، گوگل پلی اولین انتخاب ممکن برای شما و پلتفرم تان خواهد بود! اما به همان میزان که این اپ مارکت جهانی از اعتبار و کیفیت بالایی برخوردار است، ثبت و انتشار اپلیکیشن در آن نیز با قوانین و شرایط خاصی صورت میگیرد که برای درج موفقیت آمیز برنامه موبایل در این پلتفرم، لازم است تا با آنها آشنا شوید.

در این مطلب قرار است تا در 6 مرحله به بررسی نحوه انتشار برنامه اندروید در گوگل پلی استور بپردازیم که پس از آموزش طراحی اپلیکیشن، به آن نیاز پیدا خواهید کرد. به طور خلاصه، این مراحل عبارت اند از : 

  1. ساخت اکانت توسعه دهنده گوگل پلی ( Developer Account )
  2. افزودن حساب بانکی و اطلاعات پرداختی
  3. ایجاد اپلیکیشن در پلتفرم گوگل پلی و ثبت اطلاعات اولیه
  4. اضافه کردن اطلاعات تکمیلی برنامه در پلتفرم
  5. رتبه بندی و طبقه بندی اپلیکیشن براساس معیارهای معین گوگل پلی
  6. بارگذاری فایل اپ باندل (App Bundle) برنامه در گوگل پلی

مراحل انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی

قدم به قدم تا انتشار برنامه اندروید در گوگل پلی رایگان!

انتشار رایگان برنامه در گوگل پلی که جزو گام های نهایی نقشه راه برنامه نویسی موبایل در نظر گرفته می‌شود را در چند مرحله کوتاه میتوانید انجام دهید. در این مراحل محدود، جزئیاتی وجود دارند که توجه به آنها ضروری است و در صورت وارد کردن اطلاعات اشتباه امکان اسیب به اکانت در آینده وجود خواهد داشت. با توجه به این اهمیت، در ادامه انتشار قدم به قدم اپ اندروید در گوگل پلی را به صورت تشریحی و تصویری بررسی خواهید کرد.

ساخت اکانت توسعه دهنده-آموزش انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی استور

مرحله 1. ساخت حساب توسعه دهنده گوگل پلی

پیش از هرچیز به سراغ ابزار Google Play Console بروید و اکانت توسعه دهنده Google Play را بسازید!

در گام انتهایی مراحل ساخت اپلیکیشن و ثبت آن در گوگل پلی ابتدا باید در کنسول توسعه دهندگان این اندروید مارکت ثبت نام کنید و اکانت دولوپر گوگل بسازید. در این مرحله، برای ساخت حساب توسعه دهنده گوگل پلی اطلاعاتی چون شماره تماس از شما درخواست خواهند شد که این شماره تماس، نشان دهنده ناحیه جغرافیایی مورد درخواست توسعه دهنده نیز خواهد بود. به عبارت دیگر اگر شماره ایرانی در این قسمت وارد کنید به علت تحریم امکان ادامه مراحل انتشار اپ برای شما وجود نخواهد داشت! برای پیشگیری از این موضوع، میتوانید با اطلاعات تماس شخص دیگری ( با رضایت و اطمینان خاطر طرفین ) حساب کنسول خود را ایجاد کنید یا از خدمات شرکت های واسطه فعال در این زمینه بهره بگیرید.

مرحله2. حساب بانکی را متصل و روش پرداخت را انتخاب کنید

مشخص کنید درآمد حاصل از پرداخت های درون برنامه ای را چطور دریافت خواهید کرد

برخلاف انتشار اپلیکیشن در بازار،مسئله پرداخت ها در گوگل پلی به دلیل تحریمات ارزی با چالش هایی مواجه است. در صورتیکه اپلیکیشن شما دارای پرداخت های درون برنامه ای است و یا اقدام به انتشار برنامه پولی در گوگل پلی خواهید کرد، لازم است تا در جهت تجاری سازی اکانت کنسول خود حساب بانکی را متصل کنید. گوگل شرایطی را فراهم کرده است تا با استفاده از این حساب، داده های فروش خود از برنامه را بررسی و مدیریت کنید. توجه داشته باشید که حساب بانکی مورد انتخاب هم مشابه اطلاعات تماس باید غیرایرانی باشد تا در فرایندهای دریافتی درآمد دچار مشکل نشوید.

ثبت مشخصات برنامه اندروید در حساب کاربری-آموزش انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی استور

مرحله3. اپلیکیشن خود را در گوگل پلی ایجاد و مشخصات آن را وارد کنید

اطلاعات اپلیکیشن مورد انتشار را در پلتفرم گوگل پلی استور ثبت کنید

در این مرحله انتشار اپلیکیشن، با کلیک بر روی گزینه Create Application در تب All applications سپس زبان برنامه را انتخاب کرده، عنوان آن را وارد می کنید و در پایان با کلیک بر روی دکمه Create اپ خود را در اندروید مارکت گوگل می سازید. این گام از انتشار برنامه در گوگل پلی، مقدمه ای برای ثبت اپلیکیشن در مارکت است و در مراحل بعدی خواهید دید که گوگل تنها به همین داده ها بسنده نمی کند و اطلاعات بیشتری از شما برای معرفی و شناسایی برنامه دریافت خواهد کرد!

افزودن اطلاعات تکمیلی اپلیکیشن-آموزش انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی استور

مرحله4. توضیحات تکمیلی را برای انتشار اپلیکیشن وارد کنید

آیکون، تصاویر،جزئیات تماس، سیاست حفظ حریم خصوصی، نوع برنامه و... را در پلتفرم مشخص کنید

در این مرحله از درج اپلیکیشن در گوگل پلی لازم است تا همه اطلاعات پلتفرم مورد انتشار را وارد کنید. از مهم ترین این اطلاعات می توان اشاره کرد به شرح امکانات اپلیکیشن، داده های کوتاه و فهرست واری که کاربران برای تصمیم گیری دانلود به سرعت مشاهده می کنند، اسکرین رکورد و اسکرین شات های صفحات اپ و درج آیکون برنامه. همچنین عنوان وارد شده برای اپلیکیشن در مرحله پیشین را نیز میتوانید در این مرحله تغییر دهید. 

رتبه بندی برنامه و تعیین دسته بندی های اپ-آموزش انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی استور

مرحله5. محتوای اپ را براساس معیارهای گوگل پلی رتبه بندی کنید

نوع برنامه، اطلاعات دانلود، داده های کاربر اپلیکیشن و... را مشخص سازید

در این مرحله باید براساس معیارهای گوگل رتبه بندی اپلیکیشن خود را به طور دقیق و کاملا صادقانه مشخص کنید. با اینکار تعیین میکنید که محتوای برنامه تان برای چه افرادی با کدام رده سنی مناسب است. ممکن است تصور کنید این مرحله از اهمیت کافی برای انتشار موفقیت آمیز برنامه در گوگل پلی برخوردار نیست اما باید بگوییم در صورتی که این گام را نادیده بگیرید، اپلیکیشن در دسته بندی  Unrated ثبت خواهد شد و این موضوع، احتمال حذف پلتفرم از گوگل پلی را تا میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

بارگذاری فایل برنامه در اکانت توسعه گوگل پلی-آموزش انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی استور

مرحله6. فایل اپ باندل (App Bundle) را در گوگل پلی بارگذاری کنید

برنامه را در اکانت خود آپلود کرده و منتظر تایید گوگل پلی برای انتشار باشید

حال نوبت آن می رسد که فایل اپلیکیشن را در مارکت گوگلی پلی آپلود کنید. پیش از بارگذاری فایل اپلیکیشن، نوع انتشار برنامه را از میان گزینه های Beta testing، Alpha testing، Internal testing یا Production تعیین نمایید. سپس، با کلیک بر روی دکمه Create a new release فایل ABB یا اپ باندل را بارگذاری کنید. این نوع فایل، داده های لازم پلتفرم را از شروع ساخت اپلیکیشن برای انتشار برنامه در اختیار گوگل پلی قرار می دهد.  در ادامه، جزئیات فایل را وارد نموده و با انتخاب Start rollout برنامه تان را منتشر کنید! حال تنها گام باقی مانده برای داشتن مخاطبان جهانی، تایید گوگل است که کمتر از یک هفته نتیجه آن مشخص می شود. تبریک می گوییم! اپلیکیشن شما منتشر شده است.

قواعد واصول اساسی درج برنامه-آموزش انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی استور

مهم ترین قوانین انتشار برنامه در گوگل پلی

مهم ترین دلایلی که باید به فکر انتشار اپ خود در مارکت گوگل پلی باشید!

اندروید مارکت جهانی گوگل پلی به عنوان یکی از منابع کسب درآمد فریلنسری، محدودیت های حیاتی بر اساس قوانین بنیادی خود جهت انتشار برنامه ها تعیین نموده. این محدودیت ها سخت گیری بالایی در رابطه با اپ ها برای انتشاردهندگان و توسعه دهندگان برقرار کرده است. برخی از مهم ترین این قوانین انتشار برنامه در گوگل پلی استور را در فهرست زیر مطالعه می کنید :

  • تمامی اطلاعات برنامه و اکانت توسعه دهنده باید واقعی باشد و نمیتوان از هویت های ساختگی استفاده کرد.
  • برنامه مورد انتشار نباید با فعالیت های مخرب به دستگاه کاربران آسیب بزند.
  • محتوای مورد انتشار ( اپلیکیشن و اکانت ) نباید شامل محتواهای خشونت آمیز، فحاشی، جنسی، تنفرآمیز و نژاد پرستانه، مضر برای کودکان و نوجوانان باشد.
  • اپلیکیشن شما نباید بدافزار باشد؛ یعنی برنامه مورد انتشار نمیتواند بدون رضایت کاربران داده های آنان را جمع آوری کند.
چالش های نشر برنامه-آموزش انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی استور

محدودیت های انتشار اپ در گوگل پلی برای کاربران ایرانی

آماده این چالش ها در روند انتشار اپلیکیشن باشید!

همانطور که در طول مراحل انتشار اپلیکیشن نیز اشاره کردیم، وارد کردن اطلاعات تماسی که تحریم نباشد، یکی از مهم ترین محدودیت های انتشار اپ در گوگل پلی برای کاربران ایرانی است. چالش بعدی، محدودیت های مالی و پرداختی است که از همان ابتدای ساخت اکانت توسعه دهنده ( Developer Account ) با آن مواجه می شوید؛ چرا که برای ایجاد Developer Account گوگل پلی در ابتدا باید هزینه ای پرداخت کنید. بنابراین حتی در صورتیکه برنامه تان دارای پرداخت درون برنامه ای نبوده و کاملا رایگان طراحی شده باشد باید این چالش را برطرف کنید. استفاده از اطلاعات شخص مورد اعتماد و یا همکاری با مجموعه های فعال در زمینه انتشار اپلیکیشن، دو راهکاری است که پس از ساخت اپلیکیشن حرفه ای میتوانید برای انتشار پیگیری کنید.

بودجه مورد نیاز برای انتشار اپ-آموزش انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی استور

هزینه انتشار برنامه در گوگل پلی

برای انتشار اپلیکیشن حرفه ای در گوگل پلی باید حداقل هزینه 25 دلار بپردازید!

به طور کلی هزینه انتشار برنامه در گوگل پلی بستگی به راهکاری دارد که انتخاب می کنید؛ در صورتیکه از اطلاعات تماس و بانکی خودتان برای ساخت حساب توسعه دهنده استفاده می کنید، تنها هزینه ای که لازم است بپردازید 25 دلار هزینه ساخت اکانت دولوپر گوگل است. در غیر اینصورت اگر با مجموعه های فعال در زمینه انتشار برنامه اندروید همکاری میکنید، باید مقداری از سرمایه خود را برای این روش اختصاص دهید. طبیعتا انتشار اپلیکیشن در مایکت و بازار با هزینه های کمتری قابل انجام است.

مزایای قطعی انتشار اپ-آموزش انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی استور

چرا باید به انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی بپردازیم؟

مهم ترین دلایلی که باید به فکر انتشار اپ خود در مارکت گوگل پلی باشید!

انتشار برنامه در گوگل پلی مزیت های مهمی را ارائه می دهد که آن را تبدیل به یکی محبوب ترین و پرکاربر ترین مارکت های اندرویدی تبدیل کرده است. ابزار Google Play Console امکانات حرفه ای را برای مدیریت انتشار اپلیکیشن توسط توسعه دهندگان و یا صاحبان امتیاز پلتفرم مورد انتشار فراهم میکند؛ بعلاوه، در گوگل پلی به ساده ترین شیوه ممکن با مخاطبان جهانی ارتباط برقرار می کنید. افزون بر اینها با اسان تر ساختن دسترسی جامعه مخاطبان ( به علت گستردگی پلتفرم گوگل ) از فرصت های درآمد بیشتری از سرمایه گذاری خود از ساخت اپلیکیشن اندروید بهره مند می شوید.

پایان-آموزش انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی استور

جمع بندی

اگر تصمیم قطعی به انتشار اپلیکیشن اندروید در یک مارکت جهانی دارید، گوگل پلی بهترین و پربازده ترین انتخاب برای شما خواهد بود؛ اما در صورتیکه با مطالعه این مطلب و کسب اطلاعات بیشتر از فرایند قرار دادن برنامه در این پلتفرم نتیجه گرفتید که تصمیم دارید اندروید مارکت های ایرانی را برای حضور و انتشار اپ انتخاب کنید، گزینه هایی چون اندروید بازار و مایکت نیز از شرایط کاملا خوبی مناسب اند. در پایانف مطالب گفته شده را برای مرور آسان تر بررسی می کنیم. پیش از هرچیز، از مزایای انتشار اپلیکیشن رایگان در گوگل پلی گفتیم که عبارت بودند از برقراری امکانات حرفه ای مدیریت انتشار در ابزار Google Play Console، در دست داشتن تریبون جهانی با حجم مخاطبان وسیع و فرصت های درآمدزایی گسترده.

سپس هریک از مراحل انتشار برنامه اندروید در گوگل پلی را به صورت تصویری و متنی مورد بررسی قرار دادیم؛ این مراحل به ترتیب شامل موارد زیر بودند :

  1. ساخت اکانت توسعه دهنده گوگل پلی ( Developer Account )
  2. افزودن حساب بانکی و اطلاعات پرداختی
  3. ایجاد اپلیکیشن در پلتفرم گوگل پلی و ثبت اطلاعات اولیه
  4. اضافه کردن اطلاعات تکمیلی برنامه در پلتفرم
  5. رتبه بندی و طبقه بندی اپلیکیشن براساس معیارهای معین گوگل پلی
  6. بارگذاری فایل اپ باندل (App Bundle) برنامه در گوگل پلی

درخواست خود را ارسال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی ویستا

محمد رضایی

⭕ کارشناس پشتیبانی

اگر نیاز به دریافت راهنمایی و یا سوالی در رابطه با نحوه سفارش، برآورد هزینه، امکانات و یا… دارید همین حالا با ما تماس بگیرید یا شماره تماس خود را وارد بفرمائید و باقی کار رو بسپرید به ما :)

یا