کاربرد-بلاکچین
Search

کاربرد های بلاکچین

فهرست مطالب

با توجه به گستردگی حوزه ارزهای دیجیتال و بیت کوین، احتمالا بیش تر شما ها نام بیت کوین را شنیده باشید. اما آیا در مورد نحوه کارکرد و کاربرد های آن چیزی می دانید؟ما مقاله ای با موضوع “بلاکچین چیست و چگونه کار می کند؟ ” را نوشتیم که می تونید برای اطلاعات بیشتر اون رو مطالعه کنید.

اما اگه میخاین بیش تر در مورد بلاک چین ها، انواعشون و کابردهایی که دارن بدونین این مطلب برای شما نوشته شده . در ادامه ما در مورد کاربرد های بلاکچین در زندگی واقعی صحبت خواهیم کرد. اگر هم میخای یک سایت صرافی راه اندازی کنید وای نمیدونید از چه طریقی قدام کنید می توانید از طریق فرمی که در پایین صفحه است ، مشاوره رایگان دریافت کنید. تیم ویستا خدمات طراحی سایت صرافی و غیرمتمرکز را به مشتریان ارائه می دهد.

بلاکچین

کاربرد های بلاک چین

بلاک چین یک فناوری جدید و غیر متمرکز است که افرادی که در ابتدا قصد استفاده از آن را داشتند، هدفشان به کارگیری آن در امور مالی بود. اما امور مالی تنها بخشی از کاربرد های بلاکچین بود. برای مثال طراحی صرافی غیر متمرکز یکی از کارهایی بود که به بلاکچین نیاز داشت. در چند سال گذشته که حوزه ارز های دیجیتال طرفداران بسیاری پیدا کرده است، آشنایی با بلاک چین میتونه به درک نوع کارکرد بیت کوین کمک کنه. در ادامه مقاله می خواهیم چندین مورد از کاربرد بلاکچین در صنعت را برای شما بیان کنیم

خرید و فروش ارز های دیجیتال

به احتمال خیلی زیاد شما با این کاربرد بلاکچین آشنایی داشته باشید. اولین و بزرگ ترین کاربرد بلاکچین، خرید و فروش ارز های دیجیتالی چون بیت کوین، اتریوم و … است. با استفاده از فناوری بلاکچین کاربران به صورت مستقیم با یکدیگر مبادله می کنند بدون این که به حضور شخص سومی نیاز باشد. در حال حاضر چیزی در حدود 1600 رمز ارز گوناگون ایجاد شده که همه آن ها برای تامین امنیت و معاملات خود به بلاکچین نیاز دارند.

رهگیری و بازایابی اطلاعات

یکی از مهم ترین کاربرد های بلاک چین، پیگیری است. از سیستم عامل بلاکچین می توان برای راهگیری و سنجش زنجیره تامین استفاده کرد. مراحل تولید یک محصول از ابتدا تا زمانی که به دست مشتری می رسد، در بلاکچین ثبت می شود. در نتیجه مشتریان با اسکن کردن یک کد می تونند از اصل بودن محصول اطمینان حاصل کنن. در حال حاضر شرکت های بسیاری از بلاکچین برای رهگیری اطلاعات محصول استفاده می کنند تا بابت اصالت محصولات خیال خود و مشتریان رو راحت کنن.

کاربرد بلاکچین در سیستم بانکداری

نخستین سیستم بانکداری در سال 2020 در چین از فناوری بلاکچین استفاده کرد. از این رو توجه رسانه ها در سراسر جهان به این بانک جلب شد. این بانکداری اعلام کرد که فناوری بلاکچین پتانسیل بالایی در پیشرفت و تغییرات رو به جلو در سیستم های بانکداری و در زمینه هایی چون تامین مالی، تسویه حساب پرداخت ها، مدیریت دارایی ها و…  داره. این کاربرد بلاکچین در بانکداری ارتباط نزدیکی با ارز های دیجیتال و راه اندازی صرافی ارز دیجیتال داره. اهداف کلی که بانکداری هایی که تلاش در استفاده از فناوری های بلاکچین رو دارن، حذف اسناد کاغذی و رعایت دستورالعمل های سیستم بانکداری است.

بانکداری-با-بلاکچین

کاربرد بلاکچین در اینترنت اشیا

اینترنت اشیا یکی از تکنولوژی های به روز است که جایگرینی برای سیم برق شده و اجازه می دهد تا اشیا در سراسر زیرساخت های شبکه از راه دور کنترل شود. امکانات بلاکچین میتواند به تکنولوژی بلاکچین کمک کند. اینترنت اشیا می تونه از بلاکچین در رمزنگاری تجهیزات اینترنت، بالا بردن امنیت و رعایت حریم خصوصی، استفاده از قرارداد هوشمند در اجرای دستورات، کاهش هزینه های پرداخت و … کمک کنه. بلاکچین میتونه توی موارد زیادی در ایننرنت اشیا کمکتون میکنه. به عنوان مثال بلاکچین در حمل و نقل، ردیابی قطعات، ثبت اطلاعات و … با استفاده از اینترنت اشیا کاربرد داره.

کاربرد بلاکچین در آموزش

استفاده از فناوری بلاکچین در مبحث آموزش در ابتدا برای صدور مدارک تحصیلی در جهت مبارزه با جعل کردن مدارک شروع به فعالیت کرد. بلاکچین بر خلاف غیر متمرکز بودن مثل یک دفتر کل عمل میکنه که اطلاعات در اون ثبت شده، در اختیار همه قرار می گیرد و امکان تغییر و یا جعل کردن رو غیر ممکن میکنه.

علاوه بر این، در سال 2020 با افزایش بیماری کرونا، با تعطیلی دانشگاه ها، یک شرکت سوئیسی سیستمی را برمبنای بلاکچین ارائه داد و خبرداد که کلاس آموزشی روی این سیستم برگزار می شود. کشور های دیگه ایتالیا، مصر، آلمان و انگلیس هم برای برگذاری کلاس های آموزشی روی این سیستم درخواست دادند. حتی دانشگاه های آمریکا هم حدود 500 کلاس خود را روی این بستر برگذار کرد. علاوه بر این میتوان از بلاکچین در سیستم آموزشی استفاده کرد. آن ها با استفاده از بلاکچین کمک می کنند تا کسانی که در معرض بیماری کرونا هستند، با رعایت بیشتری به آموزش حضوری برگردند.

حق کپی رایت

صاحبان آثار هنری مانند نقاش ها، عکاسان، نویسنده ها، آهنگسازان و … نیز میتونن از فناوری بلاکچین استفاده کنند. با استفاده از فناوری بلاکچین میتونیم تمام مشخصات صاحب اثر رو روی بلاک چین ثبت کنیم تا بعد ها کسی حق مالکیت روی اثر نداشته باشه.

انتخابات

در بسیاری از انتخابات پیش اومده که افراد برای رای گیری هایی که در انتخابات هست، ابراز نگرانی میکنن و بعضا به نتایج انتخابات مشکوک هستن و به همین خاطر ترجیح میدن تا در انتخابات شرکت نکنن. از این رو بلاکچین میتونه یک انتخابات به دور از فریب و تقلب رو برای افراد فراهم کنه تا افراد بتونن با خبال راحت در انتخابات شرکت کنند. البته رد برخی از انتخابات در سطح های کوچک تر انتخابات رو با استفاده از بلاک چین برگزار کرده اند. علاوه بر این کاندید های انتخاباتی میتونن وعده های انتخاباتی رو روی بلاکچین ثبت کنند تا افراد بتونن در هر زمانی میزان تحقق وعده ها رو بررسی کنند.

کاربرد بلاکچین در صنایع مختلف

بلاکچین در صنایع مختلف کاربرد های فراوانی داشته و پیشرفت های فراوانی در زمینه های مختلف از خود به جا گذاشته است. به عنوان مثال یک نمونه از کاربرد بلاکچین در صنایع را بیان می کنیم.

  • کاربرد بلاکچین در صنعت بیمه : بلاکیچن از طریق خودکارسازی فرایند هویت بیمه گذار، تصدیق قرارداد، ثبت معتبر ادعاها، داده های شخص تالت، پرداخت خسارت و هزینه های اجرایی عملیاتی را کاهش می دهد.
  • کاربرد بلاکچین در صنایع غذایی: بلاکچین فرایند تولید مواد غذایی را به طور شفاف و بدون دستکاری در مواد غذایی و ارائه تبلیغات غلط عرضه می کند.

و …

سلامت و پزشکی

داده هایی که در تحقیقان پزشکی به دست میان، اگه به صورت متمرکز روی بلاکچین ذخیره بشن، توسعه در زمینه پزشکی و سلامت رو سرعت میبخشن. علاوه بر این داده ها ارزش بالایی دارند. پس اگه اون ها روی بلاکچین ذخیره بشند، از هر نوع خطری محفوظ میمونند. همچنین با استفاده از این داده می توان در هزینه و زمان صرفه جویی کنیم. به عنوان مثال چندین بار پیش اومده که گروهی روی یک پروژه تحقیقاتی کار می کردند در حالی که نمی دونستند این تحقیقات توسط گروه دیگه ای در حال پژوهش است. در نتیجه اگه میدونستند که این پروژه در حال تحقیق و بررسی است و یا قبلا به ثبت رسیده، وقت و هزینه خود را روی آن نمیگذاشتند.

اجرای طرح آزمایشی بلاکچین نفت و گاز

کنسرسیوم OCC که شامل 10 شرکت نفت و گاز است، با اجرای آزمایشی، انتقال آب به میدان های نفتی رو مورد بررسی قرار داده و امیدوارند که به نتایج خوبی دست پیدا کنند. البته با توجه به تحقیقاتی که در این زمینه انجام داده اند، با استفاده از بلاکچین می توانند مراحل انجام این آزمایش را تا 9 مرحله کاهش داد. این آزمایش توسط شرکتی در عربستان سعودی انجام شده است و تامین مالی آن را بر عهده گرفته اند.

تجارت

با استفاده از بلاک چین می توانید معاملات و صادرات خود را در بستر بلاکچین ذخیره کنید. در این صورت پرداخت های این معامله با استفاده از ارز های دیجیتال انجام میشود. این معاملات برای کشور هایی که مورد تحریم قرار گرفته اند، بسیار مناسب است و مورد استقبال قرار گرفته اند. ابر شرکت های اقتصادی در جهان از روش های نوین برای تجارت خود استقبال می کنند. چرا که میتونند پرداخت های خود را سریع تر ، امن تر و با پرداخت کارمزد کمتر انجام دهند.

سئو و بازاریابی

یکی از حوزه هایی که می تواند با استفاده از این بلاک چین کیفیت بیش تری پیدا کنه، سئو یا بهینه سازی موتور جستجو برای بهبود رتبه در گوگل می باشد. با استفاده از این فناوری می توانید ببا محتواهایی که ارزش خاصی ندارند و تنها با لینک سازی های کلاه سیاه به این رتبه دست پیدا کردند ، مقابله کرد.

کاربرد بلاکچین روی اسکریپت صرافی

یکی از مهم ترین کاربرد های بلاکچین در خرید و فروش ارز های دیجیتال روی اسکریپت صرافی ارز دیجیتال است. شما می توانید اسکریپت خرید و فروش ارز های دیجیتال رو روی سیستم عامل بلاکچین راه اندازی کنید.

دادگاه دیجیتال

با استفاد از سیستم عامل بلاک چین می توانید دادگاه دیجیتالی ایجاد کنید که در آن به حل و فصل اختلافات در مورد قوانین می پردازد. این مورد نخستین بار توسط محققین دانشگاه توکیو و کلمبیا ایجاد شد. این دادگاه هیچ وابستگی به نهاد قضایی نداره و به راحتی میتونه بدون رفت و آمدهای اضافی مشکلات رو حل کنه. تنها موضوعی که وجود داره اینه که طرفین باید اطلاعات اولیه رو با صداقت وارد کنند تا دادگاه روند درستی رو در پیش بگیره.

مبارزه با اخبار جعلی

یکی از موضوعاتی در سراسر جهان وجود داره، انتشار اخبار کذبه. به طوری که بسیاری از افراد اعتمادشون رو نسبت به اخبار از دست داده اند. در نتیجه استفاده از بلاکچین در ارائه اخبار میتونه از انتشار اخبار جعلی جلوگیری کنه. این کاربرد بلاک چین میتونه تا حد مناسبی سلامت روانی افراد رو کنترل کنه.

احراز هویت

همان طور که در ابتدا گفتیم، روی بلاکچین میتونیم هرچیزی رو ثبت کنیم. یکی از انواع داده هایی که میتونیم روی بلاکچین ذخیره کنیم، اطلاعات هویتی هستن. در نتیجه، با استفاده از این کار میتونیم از هک شدن اطلاعات جلوگیری کنیم.

و در آخر…

بلاکچین هنوز هم در حال توسعه است و کاربرد های آن روزانه افزایش یافته و گسترده تر می شود. امروزه حتی صنایعی که با فناوری و تکنولوژی ارتباطی ندارند، سعی در استفاده از بلاکچین را دارند. زیرا این موضوع را درک کرده اند که با استفاده از فناوری های جدید مثل ارز های دیجیتال و بلاکچین می توانند به راه خود ادامه دهند.

حالا اگه قصد راه اندازی صرافی ارز دیجیتال و سرمایه گذاری  در این زمینه را دارید، میتونید با دریافت مشاوره از کارشناسان ویستا، سایت صرافی ارز دیجیتال خود را امکانات و گزینه هایی که در ذهن دارید سفارش دهید. برای دریافت اطلاعات بیشتر میتونید سری به صفحه “طراحی سایت مشابه نوبیتکس ” بزنید.

درخواست خود را ارسال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی ویستا

محمد رضایی

⭕ کارشناس پشتیبانی

اگر نیاز به دریافت راهنمایی و یا سوالی در رابطه با نحوه سفارش، برآورد هزینه، امکانات و یا… دارید همین حالا با ما تماس بگیرید یا شماره تماس خود را وارد بفرمائید و باقی کار رو بسپرید به ما :)

یا