Search

تفاوت صرافی متمرکز و غیر متمرکز

فهرست مطالب

همان طور که میدونید، برای خرید و فروش ارز های دیجیتال به یک صرافی ارز دیجیتال نیاز داریم. به طور کلی دو نوع صرافی داریم: صرافی متمرکز و صرافی غیر متمرکز. اگه  قصد طراحی سایت صرافی رو دارین و میخاین بیش تر در مورد صرافی غیر متمرکز بدونید ، مقاله ما در مورد “طراحی صرافی ارز دیجیتال غیر متمرکز ” رو مطالعه کنین. در این مقاله می خواهیم در مورد تفاوت های صرافی غیر متمرکز و متمرکز صحبت کنیم. پس اگه شما هم در مورد این موضوع کنجکاو هستین، این مقاله رو از دست ندین.

صرافی متمرکز چیست ؟

در صرافی متمرکز (centralized exchange) ، سیستمی است که در آن می توانید ارز های دیجیتال را در آن خرید و فروش کنید. در این صرافی، برای مدیریت و نظارت معاملات ارز های دیجیتال ، حضور شخص سومی نیاز است. در این صرافی های معاملات ارز های دیجیتال قابل مشاهده نیستند. به همین خاطر به احراز هویت کامل نیاز داریم.

صرافی غیر متمرکز چیست؟

در صرافی های غیر متمرکز ( decentralized exchange )، کاربران می توانند بدون این که یک حساب در صرافی ارز دیجیتال باز کنند، به خرید و فروش ارز دیجیتال بپردازند. در حقیقت نحوه کارکرد این صرافی به صورت غیر متمرکز عمل میکنه و هیچ واحد یا سازمانی برای کنترل آن وجود ندارد. به همین خاطر در این صرافی اعتماد به شخص سوم معنایی ندارد. زیرا معملات از طربق قرارداد هوشمند انجام می شود.

تفاوت های صرافی متمرکز و غیر متمرکز

تا این جا در مورد صرافی های متمرکز و غیر متمرکز صحبت توضیح دادیم. در ادامه می خواهیم در مورد تفاوت های صرافی متمرکز و غیر متمرکز صحبت کنیم . پس با ما باشید.

تفاوت های صرافی متمرکز و غیر متمرکز

کنترل دارایی ها

صرافی های غیر متمرکز دارایی های شما رو کنترل نمی کنند. درست بر خلاف کاری که صرافی های متمرکز انجام می دهند. ارز های دیجیتال و دارایی های شما به صورت غیر متمرکز ذخیره میشن و این کار توسط کاربران یا نرم افزار ها انجام میشه. بنابراین ، هیچ نهاد یا سازمان خاصی وجود ندارد که بتواند دارایی های کاربران در اسکریپت صرافی رو کیف پول خود نگه داره. در این صرافی کنترل دارایی بر عهده کاربران است. با توجه به این موضوع ریسک از بین رفتن دارایی کاهش پیدا میکنه.

عدم محدودیت در خرید و فروش ارز دیجیتال

یکی از تفاوت های صرافی متمرکز و غیر متمرکز نا محدود بودن خرید و فروش ارز دیجیتال است. در این صرافی ها برای خرید و فروش ارز های دیجیتال هیج سقف و یا محدودیتی وجود ندارد. در صرافی های متمرکز اگر احراز هویت خود را کامل انجام نداده باشید، نمی توانید با سقف معاملات خود را افزایش دهید. در صورتی که در صرافی های غیر متمرکز این قوانین هیچ معنی ندارد و شما می توانید معاملات خود را بدون سقف انجام دهید.

احراز هویت

قبلا به این موضوع اشاره کردیم که شما برای خرید و فروش ارز دیجیتال نیازی به وارد کردن تمام اطلاعات شخصی ندارید. همه آن چه که به آن نیز دارید، یک کیف پول ارز دیجیتال است. اما برخی از ایجاد کنندگان صرافی های غیر متمرکز می گویند که این صرافی ها متن باز هستند و ما مستولیتی در قبال تغییراتی که توسعه دهندگان صرافی ها با آن انجام می دهند، را نمی پذیرند. فعالیت در این صرافی ها نیازی به احراز هویت نداشته و حریم خصوصی شما رعایت می شود.

امنیت بالاتر

امنیت---صرافی-متمرکز-و-غیر-متمرکز

احتمالا می دانید که تا کنون چندین صرافی متمرکز هک شده اند. همچنان تلاش برای هک کردن این صرافی ها وجود دارد. به طوری که هرروزه هکر ها در جستجوی راهی برای هک کردن صرافی ها هستند. این مورد یکی از مشکلات صرافی های متمرکز است. اما صرافی های عیر متمرکز روی شبکه ای از کامپیوتر ها ایجاد شده و امکان هک کردن در آن سخت تر میشود. همین موضوع باعث شده تا این صرافی ها امن تر باشند.

نقدینگی

یکی از موضوعاتی که در صرافی غیر متمرکز وجود دارد، موضوع نقدینگی پایین است. مشکلی که نقدینگی پایین به وجود می آورد، محدود کردن خرید و فروش ارز دیجیتال است. مطابق آمار که نشان می دهد اعتماد و محبوبیت صرافی های متمرکز ، نقدینگی در صرافی متمرکز ارزدیجیتال بیش تر از صرافی غیر متمرکز ارز دیجتال است. اما نکته مهم این است که گذشت زمان می تواند این آمار را تغییر دهد. چرا که همین گذشت زمان تونسته آمار خرید و فروش بیت کوین را دهد.

محبوبیت

در حال حاضر محبوبیت صرافی متمرکز ارز دیجیتال بیش تر است. جون این صرافی مستقیما به بازار متصل است. حتی با وجود مزایایی که در صرافی غیر متمرکز وجود دارد، نتوانسته به اندازه صرافی متمرکز محبوب شود. مهم ترین عاملی که محبوبیت صرافی متمرکز رو افزایش داده، استفاده و کاربری ساده در این صرافی هاست. علاوه بر این صرافی های متمرکز سابقه بیش تری دارند. به همین خاطر شناخته تر و پر استقبال تر از صرافی های غیر متمرکز هستند.

میزان کارمزد

در صرافی های متمرکز ، با معاملات کاربران ، میزان کارمزد مشخص میشود و مقدار آن می تواند متفاوت باشد. میزان کارمزد در این صرافی با توجه به نوع خدمت، نوع ارز دیجیتال و خدمات ارائه شده مشخص می شود. اما در صرافی های غیر متمرکز کارمزد بسیار ناچیز و یا صفر است. پس اگر شما می خواهید معاملات بزرگ انجام دهید، بهتر است از صرافی غیر متمرکز استفاده کنید.

قانون گذاری

قانون گذاری و ایجاد مقررات در صرافی های متمرکز آسان تر از صرافی غیر متمرکز است. سیستم های متمرکز برای فعالیت به مجوز نیاز دارند و باید یک سری قوانین را رعایت کنند و به آن پایبند باشند. پلتفرم‌های متمرکز به مجوز نیاز دارند و باید به قوانین مرجع نظارتی محلی منطقه خود پایبند باشند. در مقابل صرافی‌های غیرمتمرکز مقررات خاصی ندارند، زیرا قانون گذاری آن‌ها از طریق بلاکچین انجام می‌شود و بسیار دشوار است. این بدان معناست که اگر دولت فعالیت صرافی‌ها را ممنوع کند، صرافی‌های غیرمتمرکز می‌توانند به کار خود در آن منطقه ادامه دهند.

سرعت

سیستم های غیر متمرکز کند تر از سیستم های متمرکز هستند. طبق گزارشات و تجزیه تحلیل هایی که صورت گرفته، در صرافی متمرکز برای انجام معاملات تقریبا 10 میلی ثانیه نیاز است. در صورتی که در طراحی سایت غیر متمرکز انجام معاملات چیزی در حدود 15 ثانیه زمان نیاز است تا معامله انجام شود. همچنین ، انجام یک سفارش غیر معمولی ممکن است یک دقیقه زمان نیاز داشته باشد که این میزان در مقایسه با زمان انجام تراکنش ها زیاد است.

کدام صرافی متمرکز و کدام یک از آن ها غیر متمرکز؟

با توجه به تفاوت صرافی متمرکز و غیر متمرکز، حالا سوال خیلی از شما ها اینه که صرافی های غیر متمرکز چه صرافی هایی هستن ، صرافی نوبیتکس متمرکز است یا غیر متمرکز و یا این که صرافی کوینکس متمرکز است یا غیر متمرکز؟

اما باید اینو بدونید که هنوز صرافی های غیر متمرکز سهم کوچکی در بازار را دارند. این صرافی ها برای این که بتوانند نظر تحلیلگران را به خود جلب کنند، باید تلاش بسیاری کنند و راه طولانی در پیش دارند. ما لیست صرافی های غیر متمرکز را در مقاله صرافی غیر متمرکز چیست برای شما آماده کردیم که میتونید نگاهی به اون ها بندازید.

نکات پایانی

همون طور که خودتون هم متوجه شدین، صرافی های متمرکز و غیر متمرکز تفاوت های بسیاری از لحاظ ساختار و نحوه کاری با یک دیگر دارند. در این مقاله هم تا جایی که میشد با مقایسه ویژگی های صرافی متمرکز و غیر متمرکز ، سعی کردیم تا تفاوت های این دو صرافی را بیان کنیم. حال شما با توجه به سلیقه و موارد مورد نیازتان می توانید یکی از این دو صرافی را برای سرمایه گذاری و خرید و فروش ارز های دیجیتال و یا طراحی سایت صرافی انتخاب کنید. تیم ویستا هم می تواند در طراحی و راه اندازی هر یک از این ها به شما کمک کند. برای اطلاعات بیش تر میتونید به صفحه “طراحی سایت صرافی ویستا ” مراجعه کرده و موارد بیش تری را مطالعه کنید. علاوه بر طراحی سایت متمرکز و غیر متمرکز، تیم ویستا خدمات طراحی سایت صرافی p2p را برای شما فراهم کرده و شما می توانید آن را سفارش دهید.

درخواست خود را ارسال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی ویستا

محمد رضایی

⭕ کارشناس پشتیبانی

اگر نیاز به دریافت راهنمایی و یا سوالی در رابطه با نحوه سفارش، برآورد هزینه، امکانات و یا… دارید همین حالا با ما تماس بگیرید یا شماره تماس خود را وارد بفرمائید و باقی کار رو بسپرید به ما :)

یا