مسیر یادگیری برنامه نویسی فرانت اند-نقشه راه و مسیر یادگیری برنامه نویسی فرانت
Search

نقشه راه و مسیر یادگیری برنامه نویسی فرانت-2024

فهرست مطالب

طراحی سایت اختصاصی و بطور کلی توسعه پلتفرم های مبتنی بر وب کدنویسی شده (سایت ها، انواع وب اپلیکیشن و…) از ترندهای حال حاضر مشاغل موفق فعال در فضای آنلاین شمرده می شوند!

آنچه مطالعه خواهید کرد :

با توجه به قیمت طراحی سایت در حال حاضر، به راحتی میتوانیم ساخت وبسایت های برنامه نویسی شده و تخصصی را از جمله بهترین مهارت هایی بدانیم که در سال 2024 می توانید یاد بگیرید.

در این مطلب از ویستا تصمیم داریم تا نقشه راه و مسیر یادگیری برنامه نویسی فرانت اند سایت را در سال 2024 بررسی کنیم و با معرفی زبان های توسعه و فریم ورک های برتر، تصویر بسیار شفاف تری از مسیری که برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس فرانت اند پیش رو دارید، ایجاد کنیم. این  نقشه راه و مراحل مورد بررسی برای یادگیری برنامه نویسی فرانت عبارت خواهند بود از :

  • یادگیری HTML
  • یادگیری CSS
  • یادگیری جاوا اسکریپت (Java Script)

سپس با زبان های اصلی و جانبی برنامه نویسی فرانت اند بیشتر آشنا می شویم که شامل زبان های HTML، CSS، Javascript، Typescript و Dart هستند.

سپس به سراغ معرفی و بررسی بیشتر بهترین فریم ورک های برنامه نویسی فرانت اند می رویم که شامل موارد زیر خواهند بود :

  • React
  • Vue.js
  • Angular
  • Bootstrap
  • jquery

پیش از پرداختن به نقشه راه و مسیر توسعه فرانت اند باید یادآوری کنیم که هریک از مراحل بررسی شده در ادامه مطلب، به اندازه سایر مراحل در نقشه راه نیاز به توجه و صرف زمان و انرژی کافی دارند! به عبارتی مشابه حلقه های زنجیر هرکدام از گام ها، نقش خود را در یادگیری ضروریات ایفا می کنند و نمیتوانیم اهمیت هیچ یک را برتر از دیگری در نظر بگیریم. بنابراین توصیه می کنیم همه گام ها را در نقشه راه یادگیری برنامه نویسی فرانت اند جدی بگیرید.

مسیر و نقشه راه توسعه فرانت

نقشه راه یادگیری برنامه نویسی فرانت اند

برای اینکه به یک توسعه دهنده فرانت اند تبدیل شوید، باید مسیر زیر را طی کنید!

طراحی سایت را میتوانیم با تعریف دو بخش مجزای فرانت اند (Front End) و بک اند (Back End) بررسی کنیم. بک اند سایت، مسئول اقداماتی از پشت صحنه (!) یک سایت فعال است که نتایج آن، معمولا توسط کاربر بطور مستقیم و بصری قابل مشاهده نیست و با کار کردن روی عملکرد و منطق سمت سرور سایت، آن را در دسترس نگه می دارد.

تفاوت فرانت اند و بک اند سایت در چیست؟

 در حالیکه فرانت اند یک سایت، همه آن چیزی است که کاربر، هنگام ورود به صفحه سایت با آن مواجه می شود، با آنها در تعامل بوده و برای او قابل مشاهده و درک است. برای مثال دریافت اطلاعات ثبت نام و خرید شما در ساخت فروشگاه اینترنتی وظیفه فرانت اند سایت است اما ثبت و ذخیره داده های دریافت شده و چگونگی و زمان استفاده از آنها با تحلیل و پردازش صحیح داده ها به عهده بک اند وبسایت خواهد بود. در ادامه، نقشه راه برنامه نویسی بخش فرانت سایت را مطالعه می کنید.

یادگیری زبان نشانه گذاری HTML

گام صفر. یادگیری پیش نیازها

برای کار با اینترنت و کامپیوتر، ابتدا با مفاهیم پایه مشابه شبکه، سرور، سیستم عامل و... آشنا شوید

به عنوان یک توسعه دهنده باید بطور کلی بدانید که سیستم کامپیوتری شما (PC یا لپتاپ) به تنهایی و در تعامل با اینترنت و شبکه چطور کار می کند. شما باید دانش اولیه ای از مفاهیمی چون هاستینگ، دامنه، URL، سرور، شبکه، مرورگرهای وب، فایل ها، برنامه های ویندوز، DNS، HTTPS و… داشته باشید.

 تفاوتی نمی کند که نوع فعالیت شما در حوزه توسعه فرانت به چه شکل خواهد بود، میخواهید به کسب درآمد فریلنسری بپردازید یا استخدام رسمی یک شرکت باشید؛ دانش پایه شما در این زمینه ضروری است. توجه کنید که یادگیری تخصصی و عمیق هریک از مباحث مشابه ممکن است نیاز شما برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس فرانت نباشد.

نحوه یادگیری پیش نیازهای برنامه نویسی فرانت اند

برای یادگیری این پیش نیازها در یافتن دوره آموزشی مناسب و ایده آل یا … حساس نباشید! چرا که این مفاهیم بقدری پایه ای و بنیادی محسوب می شوند که تنها با یک جستجو در گوگل و اختصاص زمان کوتاهی برای مطالعه، دیدگاه درستی نسبت به این تعاریف خواهید داشت. هدف این است که مطلع باشید با چه سیستمی و چه نوع عملکردی از این سیستم روبرو هستید تا درک مفاهیم بعدی برای شما آسان تر شود. 

گام اول. یادگیری HTML

پیش از یادگیری زبان اصلی توسعه وب، باید بر زبان نشانه گذاری HTML مسلط شوید!

زبان HTML را زبان نشانه گذاری می دانند تا زبان برنامه نویسی! اما اولین پلی که باید در نقشه راه و مسیر یادگیری برنامه نویسی فرانت از آن عبور کنید، یادگیری html است. این زبان نشانه گذاری، ساختار کلی و اسکلت یک وبسایت را تشکیل می دهد. با استفاده از آن می توانید ساختار و محتوای وبسایت مورد توسعه را تعیین و کنترل کنید اما از گستردگی و امکانات لازم برای اینکه صفر تا صد ساخت وبسایت را به وسیله آن انجام دهید، برخوردار نیست.

مفاهیم عمده و جزئیات فنی تر زبان HTML

از جمله مفاهیمی که در یادگیری HTML با آنها سر و کار خواهید داشت، میتوانیم اشاره کنیم به : 

  • انواع عناصر (بلوکی، درون خطی، عناصر خالی)
  • صفات (برای ارائه اطلاعات بیشتر عناصر)
  • ساختار سند
  • استاندارد های HTML
یادگیری زبان استایل دهی CSS

گام دوم. یادگیری CSS

زبان استایل دهی CSS گستره عملکرد و تصمیم های شما را در طراحی وبسایت تا حد جالب توجهی بهبود می دهد!

برخلاف HTML که امکان کنترل ظاهر سایت و تغییرات بصری را به برنامه نویس فرانت اند نمی دهد، زبان استایل دهی CSS اختصاصا برای تکمیل ساختار اولیه سایت با تمرکز بر ویژگی های و جلوه های بصری در نظر گرفته می شود.

کاربرد CSS در تکمیل عملکرد HTML

 به بیان دیگر، CSS را می توانید به نمای ساختمان وبسایت تشبیه کنید که پیش تر به وسیله HTML بنا شده بود. کنترل چیدمان صفحه و نحوه قرار گیری عناصر، تنظیم رنگ ها، تعیین فونت ها، جلوه های بصری مشابه سایه ها، انیمیشن ها و… توسط CSS برای برنامه نویس فرانت سایت قابل کنترل خواهد بود. 

یادگیری زبان توسعه جاوا اسکریپت

گام سوم. یادگیری زبان جاوا اسکریپت (Java Script)

پیش از یادگیری زبان اصلی توسعه وب، باید تسلط خوبی بر زبان های HTML و CSS پیدا کنید!

در نقشه راه و مسیر یادگیری برنامه نویسی فرانت، جاوا اسکریپت زبان اصلی توسعه شناخته می شود؛ به طوریکه دو موضوع فرانت اند سایت و جاوا اسکریپت همواره با یکدیگر مورد بحث قرار می گیرند. پس از نوشتن کدهای HTML و CSS، با استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت فرانت اند، میتوانید با جان بخشی به صفحات وبسایت، آن را به شکل تعاملی تر گسترش دهید.

مفاهیم اصلی یادگیری زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت برای فرانت اند

 با استفاده از Java script که قدرتمند ترین زبان توسعه بخش فرانت سایت شناخت می شود، می توانید هزاران هزار ویژگی مختلف را در پلتفرم خود به اجرا درآورید. مفاهیم بنیادی که باید بیاموزید مشابه سایر زبان های برنامه نویسی شامل متغیرها، انواع داده ها، توابع، عملگرها، حلقه ها، ساختارهای کنترلی و ابزارهایی چون کتابخانه ها، فریم ورک ها و مواردی از این قبیل هستند.

یادگیری فرانت اند بیسیک (مبانی و مفاهیم پایه)

گام چهارم. یادگیری مفاهیم تکمیلی مختص برنامه نویسی فرانت

پس از یادگیری زبان های پایه توسعه فرانت اند، مفاهیمی چون DOM، Event Handling، APIها و امنیت را بیاموزید!

برای اینکه بتوانید فرانت اند یک سایت را با ویژگی های لازم و امکانات کافی در اختیار کاربران قرار دهید، تنها یادگیری زبان های برنامه نویسی مورد استفاده نخواهند بود و باید با انواع API ها و طرز کار آنها برای افزودن مشخصه های دلخواه در سایت آشنا شوید.

مهم ترین عنوان های تکمیلی که باید پس از جاوا اسکریپت دنبال کنید، کدام ها هستند؟

 از طرفی، Event Handling برای مدیریت عملکردها و واکنش های مورد اجرا در تعامل میان سایت و کاربران مفهوم حیاتی دیگری است که باید یاد بگیرید. دو موضوع و عنوان بسیار مهم دیگر که در ادامه زبان جاوا اسکریپت باید بیاموزید، میتوانیم به DOM ها و امنیت وبسایت (در حدود حوزه فرانت اند) اشاره کنیم.

به عنوان یک توسعه دهنده و یا علاقمند به دنیای برنامه نویسی، بطور قطع می دانید که فریم ورک ها عوامل جدایی ناپذیری از فرایند توسعه (وب، اپلیکیشن یا…) شناخته می شوند. در ادامه مطلب مفصلا به این موضوع پرداختیم و پس از بررسی گام یادگیری فریم ورک جاوا اسکریپت، به سراغ بررسی 8 نمونه از برجسته ترین فریم ورک های این زبان برنامه نویسی خواهیم رفت.

یادگیری فریم ورک مناسب

گام پنجم. یادگیری فریم ورک مناسب از فریم ورک های جاوا اسکریپت

از میان بهترین فریم ورک های جاوا اسکریپت که در ادامه بررسی کرده ایم، یک مورد را برای یادگیری انتخب کنید!

پس از یادگیری زبان اصلی برنامه نویسی فرانت و تسلط بر مفاهیمی که در مرحله پیشین گفتیم، باید به سراغ یادگیری فریم ورک مناسب بروید. خوشبختانه زبان جاوا اسکریپت از فریم ورک های قدرتمند و متعددی برخوردار است.

فریم ورک مورد استفاده در پروژه های ابتدایی خود را چطور باید انتخاب کنیم؟

در پنجمین گام از نقشه راه و مسیر یادگیری برنامه نویسی فرانت براساس سطح تجربه، محبوبیت و گستره جامعه کاربری فریم ورک مورد بررسی، منابع آموزشی در دسترس برای یادگیری فریم ورک و عواملی از این قبیل، یکی از فریم ورک های جاوا اسکریپت را که در ادامه این مطلب به طور مجرا بررسی کرده ایم، برای برنامه نویسی فرانت اند سایت انتخاب کنید.

React

مسیر یادگیری فرانت اند با React

یکبار یادگیری و کدنویسی همواره با سینتکس پایه React

ری اکت را میتوانیم به سادگی از محبوب ترین فریم ورک های جاوا اسکریپت بدانیم. در این فریم ورک میتوانید با استفاده از کامپوننت های مبتنی بر کد HTML، CSS و جاوا اسکریپت، به صورت خوانا تر کدهایی با قابلیت نگهداری بالا بنویسید و برنامه های وب تک صفحه ای و برنامه های وب چند صفحه ای ایجاد نمایید. در ادامه خواهیم گفت که چطور میتوانید یادگیری این فریم ورک را شروع کنید.

سرفصل های اصلی برای یادگیری فرانت اند با React

برای یادگیری فرانت اند با React مفاهیم اصلی این فریم ورک محبوب جاوااسکریپت چون اجزا، props، state ، JSX و Hooks را فرا میگیرید. برای ایدگیری این مفاهیم اصلی می توانید از آموزش های آنلاین یا مطالعه داکیومنت های React استفاده کنید. همچنین نحوه مدیریت رویدادهای کاربری مانند کلیک ها، تایپ ها و تغییرات در برنامه های React از جمله مباحثی است که در ادامه یادگیری فرانت اند با این فریم ورک دنبال خواهید کرد. منابع آموزشی و سایر اطلاعات React را می توانید در وبسایت رسمی دریافت کنید.

Vue.js

مسیر یادگیری فرانت اند با Vue.js

یادگیری آسان و مقیاس پذیری بالا با فریم ورک Vue.js

فریم ورک Vue.js جاوا اسکریپت برای ساخت رابط های کاربری تعاملی، فریم ورک محبوب دیگر این زبان برنامه نویسی شناخته می شود. شروع کار با Vue.js بسیار آسان است و برای استفاده از آن در گام های ابتدایی مسیر یادگیری برنامه نویسی فرانت با چالش مواجه نخواهید شد. در ادامه، این موضوع را دقیق تر بررسی می کنیم.

مباحث اصلی برای شروع یادگیری برنامه نویسی با Vue.js

پس از یادگیری HTML، CSS و جاوا اسکریپت، با اصول اولیه Vue.js، از جمله مفاهیمی مانند کامپوننت ها، دایرکتیوها، حالات و واکنش پذیری آشنا شوید. پس از یادگیری مفاهیم تکمیلی، به سراغ یادگیری ابزارهای Vue.js بروید؛ از جمله این ابزارها می توانیم به Vue Router ،Vuex و Bootstrap Vue اشاره کنیم. از بهترین منابعی که میتوانید سرفصل های یادگیری این فریم ورک قدرتمند را پیگیری کنید میتوان از vuejs.org و freecodecamp.org نام ببریم.

Angular

مسیر یادگیری فرانت اند با Angular

فریم ورک ساختارمند و قابل پیش بینی توسعه وب Angular

سومین فریم ورک محبوب جاوا اسکریپت برای برنامه نویسی فرانت Angular است. از این فریم ورک می توان برای توسعه برنامه‌های تک صفحه‌ای (SPA)، ابزارهای وب، برنامه‌های سازمانی، برنامه‌های موبایل و… استفاده کرد. از مهم ترین مزایای استفاده از Angular اشاره می کنیم به اتصال دوطرفه داده، کامپوننت های قابل استفاده مجدد، جامعه کاربری بزرگ، کتابخانه های غنی.

آغاز یادگیری توسعه با Angular

مشابه سایر فریم ورک های مبتنی بر Javascript برای یادگیری Angular هم پیش از هرچیز لازم است تا به درک خوبی از مفاهیم جاوا اسکریپت مانند توابع، متغیرها، اشیاء و DOM رسیده باشید. سپس، به سراغ یادگیری اصول اولیه این فریم ورک محبوب مشابه ماژول ها، کامپوننت ها، تزریق وابستگی و دیاگرام های داده بروید. همچنین لازم است بدانید یادگیری TypeScript موجب درک بهتر فریم ورک Angular و کاهش خطاها خواهد شد.

Bootstrap

مسیر یادگیری فرانت اند با Bootstrap

توسعه آسان رابط های کاربری ریسپانسیو با Bootstrap

بوت استرپ در برنامه نویسی سایت ها و پلتفرم های تحت وب واکنشگرا (Responsive) توسط جاوا اسکریپت نقش مهمی ایفا می کند. سازگاری با مرورگر، سرعت بالای توسعه، جامعه کاربری وسیع، واکنش گرایی، قابلیت سفارشی سازی و یادگیری نسبتا آسان این چارچوب جاوا اسکریپت از جمله برجسته ترین دلایلی است که این فریم ورک قدرتمند را برای انجام پروژه های خود انتخاب کنید.

گام های آغازین یادگیری برنامه نویسی با Bootstrap

در اولین گام برای یادگیری فرانت اند با Bootstrap ، آشنایی کامل با مفاهیم اولیه ای چون کامپوننت ها سیستم شبکه و ابزارهای یوآیلیتی است. Bootstrap Sass و Bootstrap Grid Builder از جمله مهم ترین ابزارهای کار با بوت استرپ است که در ادامه میتوانید دنبال کنید. از جمله جامع ترین منابع یادگیری که میتوانید سرفصل های یادگیری بوت استرپ را پیگیری کنید، میتوانیم به getbootstrap.com و  w3schools.com اشاره کنیم.

مسیر یادگیری فرانت اند با Node.js

فریم ورک Node.js متمرکز بر تجربه عالی توسعه دهندگان

برای یادگیری هریک از فریم ورک های جاوا اسکریپت میتوانیم یک مقاله مفصل و نقشه راه مجزا بنویسیم. اما در بیان سریع و کوتاه، میتوانیم مسیر یادگیری فرانت اند با Vue.js را به شکل زیر بیان کنیم.

مباحث اصلی مورد طرح در یادگیری فرانت با Node.js

پس از تسلط بر مفاهیم پایه جاوا اسکریپت برای یادگیری فرانت اند با Node.js باید به متغیرها و انواع داده‌ها، توابع، آرایه‌ها و اشیاء، کنترل جریان، عملگرها، رویدادها و  DOM (Document Object Model) مسلط شوید. MDN Web Docs در وبسایت developer.mozilla.org و JavaScript Tutorial با سایت منبع و w3schools.com را میتوانید منابع مرجع و معتبر یادکیری موارد گفته شده در نظر بگیرید.

مسیر یادگیری فرانت اند با Node.js

ساخت آسان تر برنامه های وب با فریم ورک Next.js

Next.js را می توانیم از سازگار ترین فریم ورک های مبتنی بر React بدانیم که بسیاری از ویژگی های آن در نهایت و در اتمام یادگیری، منجر به ساخت یک وبسایت با قابلیت سئو پذیری بالا خواهند بود. به عنوان مثال، داشتن قابلیت SSR از جمله دلایلی است که باید به سراغ یادگیری این فریم ورک از جاوا اسکریپت بروید. در ادامه، مسیر یادگیری فرانت اند با Next.js را مطالعه می کنید.

عناوین اصلی در یادگیری برنامه نویسی با Node.js

در ابتدا برای یادگیری فرانت اند با Next.js علاوه بر مفاهیم زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت مثل توابع، متغیرها و انواع داده ها، آرایه ها، عملگرها و… باید بر مفاهیم اولیه React نیز مشابه کامپوننت‌ها، props، state، hooks مسلط شوید. پس از یادگیری این سرفصل ها (و البته سرفصل های مشابه و زیرمجموعه جاوا اسکریپت و React که در این مطلب فرصت قید نیست!) میتوانید یادگیری فریم ورک Next.js را آغاز کنید. از جمله مافهیم اصلی و بنیادی که در این یادگیری با آنها روبرو خواهید شد میتوانیم از File-Based Routin (روتینگ مبتنی بر فایل)، Server-Side Rendering و  Static Site Generation  نام ببریم.

مسیر یادگیری فرانت اند با Nuxt.js

Nuxt.js فریم ورک برنامه های جهانی

برای یادگیری Next.js هم که مشابه فریم ورک پیشین، متن باز و مبتنی بر React است، دلایل زیادی خواهید داشت. از جمله این دلایل یادگیری Next.js به سادگی میتوانیم به ویژگی هایی چون عملکرد بالا، ساخت وب‌سایت‌ها و برنامه‌های وب تک صفحه‌ای (SPA) و قابل سئو بودن وبسایت های و صفحات ساخته شده با استفاده از آن اشاره کرد. در ادامه، مسیر یادگیری این فریم ورک شناخته شده جاوا اسکریپت را مورد بررسی قرار داده ایم.

شروع یادگیری توسعه وب با Nuxt.js

در اولین گام از مسیر یادگیری فرانت اند با Nuxt.js تسلط به مفاهیم جاوا اسکریپت و React ضروری خواهد بود؛ چرا که این یک فریم ورک توسعه داده شده برای زبان Javascript است و مبتنی بر React ساخته شده است. در مفاهیم اصلی یادگیری فرانت اند با Nuxt.js رندر سمت سرور (SSR)، مسیریابی سمت کلاینت، استخراج داده‌ها، API Routes و کامپوننت‌های سفارشی و بسیاری سرفصل های دیگر از جمله مواردی هستند که باید دنبال کنید. دوره های جامع The Complete Nuxt.js Developer Course (2023) در Udemy و Nuxt.js Crash Course در Scrimba را برای یادگیری توصیه می کنیم.

مسیر یادگیری فرانت اند با Universal

Universal روش مدرن ساخت برنامه های وب

فریم ورک یونیورسال را ممکن است نسبت به سایر فریم ورک های اختصاصی معرفی شده برای جاوا اسکریپت کمتر شنیده باشید. یونیورسال یک فریم ورک توسعه وب پیشرفته است که با بهره گیری از تکنولوژی های مدرن React، Vue.js، Angular و Node.js در توسعه برنامه های وب چند پلتفرمی و تک‌صفحه‌ای (SPA) نقش ایفا می کند. یادگیری این فریم ورک در مواردی می تواند نقطه عطف حرفه شما تلقی شود؛ در ادامه نگاهی سریع به مسیر یادگیری فریم ورک Universal خواهیم داشت.

مراحل و گام های شروع یادگیری برنامه نویسی فرانت با Universal

در یادگیری فریم Universal برای اجرایی سازی اهداف فرانت اند، پس از تسلط به سه زبان اصلی برنامه نویسی فرانت (HTML، CSS و Javascript)، به سراغ آشنایی با یکی از فریم ورک های محبوب مانند مانند React یا Vue.js بروید. در ادامه با مفاهیمی چون SSR و CSR روبرو خواهید شد که در توسعه برنامه های وب، همچنین بهبود عملکرد سئو کاملا موثر خواهند بود. در ادامه نیز با اجرای پروژه های عملی تمرینی و تعامل در LPDX IH پلتفرم های اختصاصی توسعه دهندگان مشابه Github و Gitlab درک و دانش خود را از مفاهیم متعدد لازم برای کار با یونیورسال عمیق تر سازید.

یادگیری ابزارهای برنامه نویسی

گام ششم. یادگیری سایر ابزارهای مورد نیاز در برنامه نویسی فرانت اند

با پلتفرم های مختلف مورد نیاز در توسعه فرانت اند از جمله ویرایشگرهای کد، Github، Gitlab و... آشنا شوید!

تا به این مرحله از نقشه راه و مسیر یادگیری برنامه نویسی فرانت، متوجه شدیم که برنامه نویسی بسیار فراتر از نوشتن کدها است و برای اینکه به یک توسعه دهنده وب بدل شوید، علاوه بر کدنویسی نیاز خواهید داشت تا در زمینه های متعددی آموزش کافی را دریافت نمایید.

این ابزارها را برای پروژه های عملی حتما نیاز خواهید داشت!

 در این گام از یادگیری توسعه فرانت اند، باید ابزارها و پلتفرم های تکمیلی مورد نیاز در مسیر یادگیری فرانت و پس از آن، ورود به بازار کار را به خوبی بشناسید. گیت هاب، گیت لب، کتابخانه های زبان برنامه نویسی، ویرایشگر کد، کامپایلر یا مفسر، دیباگر، داکیومنت ها، ابزارهای تست و… از جمله مهم ترین ابزارهایی است که باید یاد بگیرید.

گام هفتم. تمرین مداوم در پروژه های آزمایشی یا حقیقی فرانت اند

با ایجاد سایت های تمرینی، کارآموزی در شرکت توسعه وب یا... تجربه واقعی خود را از کدنویسی افزایش دهید!

پس از یادگیری نحوه استفاده از ابزارها و پلتفرم های مهم در حیطه تخصص برنامه نویسی، به صورت مستمر باید به تمرین و تکرار آموخته های خود بپردازید. از جمله روش های افزایش تجربه عملی و واقعی در کدنویسی توسعه فرانت می توانیم نام ببریم از : انجام پروژه های تمرینی و راه اندازی سایت به شکل آزمایشی، مشارکت در پروژه های متن باز، کارآموزی در شرکت برنامه نویسی و انجام چالش های آنلاین برنامه نویسی.

تجربه بیشتر پروژه های عملی چه تاثیری در بازاریابی آینده تخصص تان خواهد داشت؟

در همین راجع می دانیم قیمت طراحی سایت اختصاصی در صورتیکه نمونه کارهای بهتر و با کیفیت های بالاتری در اختیار داشته باشید، براساس تجربه و تخصصی که در پروژه های مورد اجرا دریافت می کنید بالاتر در نظر گرفته می شود و بر همین اساس، مشتریان بالقوه شما نیز حاضر خواهند بود تا برای کیفیت بالاتر محصول، با رضایت کامل هزینه طراحی سایت را بپردازند.

بهترین منابعی که میتوانیم پروژه تمرینی دریافت کنیم کدام ها هستند؟

در حال حاضر پلتفرم هایی توسعه یافته اند که در آنها میتوانید کدهای دیگران را ویرایش کنید، پروژه های تمرینی دریافت نمایید و یا با حل مسائل مختلف برنامه نویسی فرانت اند، مهارت های خود را بهبود دهید. از جمله بهترین این منابع می توانیم به CodePen، Frontend Mentor، Codecademy، GitHub و freeCodeCamp اشاره کنیم.  

احتمالا یکی از اولین سوالاتی که تا به این بخش از مقاله برای شما ایجاد شده است، مدت زمان یادگیری برنامه نویسی فرانت اند و به بیان دیگر، سرمایه گذاری زمانی است که برای شروع اولین پروژه های خود و ورود به بازار کار باید صرف کنید. همانطور که تلاش کردیم به طور جامع همه سوالات احتمالی شما را در زمینه تسلط بر تخصص توسعه فرانت پوشش دهیم، در ادامه بیان خواهیم کرد که یادگیری هریک از 4 گام اصلی و بنیادین یادگیری برنامه نویسی فرانت با اختصاص چند ساعت در روز، جهت زمان بر خواهد بود.

مدت زمان یادگیری برنامه نویسی فرانت اند

مدت زمان یادگیری توسعه فرانت به طور عمده به زمانی بستگی دارد که به یادگیری اختصاص می دهید!

علاوه بر مدت زمانی که در طول روز یا هفته می توانید برای یادگیری اختصاص دهید، عوامل موثر دیگری چون درک و آشنایی پیشین شما با مفاهیم توسعه، میزان عملگرایی و تمرین های عملی شما در طول دوران یادگیری، میزان علاقه ای که به خرج می دهید و… دارد. با این حال، در حالت میانگین میتوانیم مدت زمان حدودی یادگیری توسعه فرانت را بررسی کنیم.

مدت زمان لازم برای یادگیری HTML

با اختصاص 2 تا 4 ساعت در روز، در عرض 2 تا 4 هفته اصول اولیه HTML را یاد بگیرید

یادگیری زبان نشانه گذاری HTML آسان ترین بخش مسیر و نقشه راه برنامه نویسی فرانت اند محسوب می شود. این واقعیت، در اوایل شروع یادگیری بسیار کمک کننده خواهد بود تا آموزش را به زمان های دیگری موکول نکنید و بلافاصله اقدام به یادگیری نمایید. چرا که به طور تقریبی با اختصاص 2 تا 4 ساعت در طول روز، حدود 2 تا 4 هفته زمان نیاز خواهید داشت تا به آشنایی و درک مناسبی از این زبان نشانه گذاری برنامه نویسی سایت برسید.

مدت زمان لازم برای یادگیری CSS

بطور حدودی، می توانید با اختصاص 2 تا 4 ساعت در روز، در عرض 3 تا 6 ماه اصول اولیه CSS را یاد بگیرید

همانطور که پیش تر هم اشاره کردیم عوامل متعددی در مدت زمان یادگیری توسعه فرانت موثر خواهند بود؛ عواملی مثل نوع و منبع یادگیری، سابقه برنامه نویسی، اهداف یادگیری، انگیزه و علاقه برای فرا گرفتن مطالب و… . اما به طور تقریبی و با در نظر گرفتن حالت میانگین (و حتی ضعیف تر در عوامل گفته شده) حدود 3 الی 6 ماه زمان نیاز دارید تا با اختصاص 2 تا 4 ساعت در روز CSS را برای بکار بردن در پروژه های عملی یاد بگیرید.

مدت زمان لازم برای یادگیری Java script

در طول روز 2 تا 4 ساعت زمان بگذارید و در عرض 6 تا 9 ماه جاوا اسکریپت را یاد بگیرید

یادگیری یک زبان برنامه نویسی بسیار فراتر از دریافت پروژه های تئوری و مشاهده فیلم های آموزشی است! بنابراین نمیتوان با قطعیت ادعا کرد که در طول 6 الی 9 ماه به جاوا اسکریپت مسلط خواهید شد؛ چرا که با افزایش تجربه و بهبود مهارت های وابسته، تسلط شما به این زبان توسعه وب نیز افزایش خواهد یافت. اما این مدت زمان را با اختصاص زمان تقریبی 2 تا 4 ساعت در روز برای کسب آشنایی مناسبی از جاوا اسکریپت میتوان کافی دانست.

مدت زمان لازم برای یادگیری فریم ورک Java script

بسته به فریم ورک، با اختصاص 2 تا 4 ساعت در روز، میتوانید در عرض 2 تا 6 ماه اصول اولیه را یاد بگیرید

در یادگیری فریم ورک جاوا اسکریپت نمیتوانیم زمان حدودی را با اطمینان مورد بررسی قرار دهیم؛ چرا که برخی از فریم ورک ها مانند React یا Angular، پیچیده تر از فریم ورک های دیگر مانند Vue.js یا jQuery هستند. با این حال، مدت زمان کاملا تقریبی (!) 2 تا 6 ماه را می توانید برای یادگیری یکی از فریم ورک های جاوا اسکریپت مد نظر قرار دهید. 

در برنامه نویسی فرانت اند نیز مشابه سایر زمینه های تخصصی حوزه کامپیوتر، تنوع فرصت های شغلی به راحتی دیده می شود. برخلاف تصور غالب، پس از تسلط به برنامه نویسی فرانت می توانید به چند شویه مشغول بکار شوید که در ادامه، در این مورد توضیح داده ایم.

فرصت های و حوزه های شغلی برنامه نویسی فرانت اند

فرصت های شغلی متعددی برای توسعه دهندگان فرانت در حال و آینده، دیده می شود

تفکر غالب این است که تنها مسیر کسب درآمد از طریق برنامه نویسی فرانت اند دریافت پروژه و ساخت بخشی از سفارش یک وبسایت است! اما فرصت ها و روش های عمده ای برای درآمدزایی از این طریق وجود دارد که برخی از برجسته ترین آنها میتوانیم از مهندس فرانت اند، مهندس رابط کاربری (UI) و مهندس تجربه کاربری (UX) نام ببریم. بعلاوه، باید در نظر بگیرید که هریک از این عناوین شغلی به صورت استخدام خصوصی، استخدام دولتی، فریلنسینگ داخلی و خارجی و… قابل انجام هستند. 

در مسیر یادگیری برنامه نویسی فرانت اهمیت دارد که تحت تدریس چه استادی طول یادگیری را پیش می برید؛ در مواردی ممکن است تنها به علت عدم تعهد استاد و یا کیفیت بسیار پایین دوره آموزشی که تهیه کرده اید، چندین ماه از برنامه زمانی یادگیری تان عقب بیفتید! در ادامه برخی از بهترین دوره های آموزش برنامه نویسی فرانت را معرفی کردیم اما این نکته را هم باید اشاره کنیم که در انتخاب دوره، بیش از حد تعلل و وسواس بخرج ندهید و پس یافتن دوره مناسب تان بلافاصله یادگیری را شروع کنید.

بهترین منابع یادگیری برنامه نویسی فرانت اند

انتخاب منبع یادگیری درست، در مدت زمان و کیفیت یادگیری شما کاملا موثر خواهد بود

خوشبختانه به علت جامعیت نقشه راه برنامه نویسی فرانت اند، منابع آموزشی و دوره های بسیار خوبی در سطح اینترنت برای فراگیری این مهارت وجود دارد. نام برخی از بهترین این دوره ها را در ادامه برای شما آورده ایم :

  • دوره اول؛ “The Complete Web Developer Course 3.0” در سایت Udemy
  • دوره دوم؛ “Frontend Masters” در سایت Frontend Masters
  • دوره سوم؛ “HTML, CSS, and JavaScript for Web Developers” در سایت Coursera
  • دوره چهارم؛ “The Odin Project” برای یادگیری رایگان فرانت اند در سایت theodinproject
  • دوره پنجم؛ “Web Developer Bootcamp” در سایت Udemy

یادگیری برخی مهارت ها ممکن است برای اجرایی سازی بسیاری از پروژه ها نیاز نباشد و یا انجام چنین تسک هایی را نتوانیم لزوما در وظایف یک توسعه دهنده فرانت قرار دهیم. با این حال، تسلط به چنین مواردی چه در مصاحبه ها و تست های عملی استخدامی و چه در انجام پروژه های ویژه پس از ورود به بازار کار و دریافت پروژه های خارجی برای کسب درآمد دلاری در ایران میتواند شما را از رقبا متمایز سازد. در ادامه چند نمونه از ابتدایی ترین این دسته مهارت ها را آورده ایم.

مهارت های تکمیلی برنامه نویسی فرانت اند

علاوه بر مفاهیم و سرفصل های اصلی توسعه فرانت، برای موفقیت بیشتر این مهارت ها را تقویت کنید!

حوزه فرانت اند توسعه سایت نیز مشابه بسیاری از زمینه های برنامه نویسی کاملا گسترده است و برای موفقیت های هرچه بیشتر، نیاز خواهید داشت تا به سراغ فراگیری مهارت های تکمیلی بروید. از جمله مهم ترین این مهارت ها را در ادامه آورده ایم :

1. Responsive Web Design: چگونگی توسعه سایت‌هایی که به صورت خودکار با اندازه صفحه نمایش کاربر سازگار باشند.

2. Version Control: نحوه استفاده از سیستم‌های کنترل نسخه مانند Git برای مدیریت و ردگیری بروزرسانی ها در کدها.

3. Build Tools: چگونگی استفاده از ابزارهای مانند Webpack یا Gulp برای اتوماسیون فرآیندهای برنامه نویسی وبسایت.

4. Web Accessibility: نحوه طراحی  سایت‌ها به گونه‌ای که به افراد با محدودیت‌های جسمی نیز دسترسی آسان به پلتفرم داشته باشند.

بسیاری از ما می دانیم زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت زبان اصلی توسعه وب به شمار می رود. اما ممکن است در شرایطی نیاز داشته باشید که در کنار آن به یادگیری و یا استفاده از زبان های دیگری در توسعه فرانت بپردازید. در ادامه به بررسی این موضوع در نقشه راه و مسیر یادگیری برنامه نویسی فرانت خواهیم پرداخت.

زبان های توسعه فرانت

زبان های برنامه نویسی فرانت اند

زبان های اصلی برنامه نویسی فرانت اند محدود اند اما میتوانید از زبان های جانبی هم استفاده کنید!

نقشه راه یادگیری برنامه نویسی فرانت اند در رابطه با بهترین زبان های برنامه نویسی در دسترس جهت انتخاب و یادگیری، از پیچیدگی چندانی برخوردار نیست! چرا که عمده سایت های فعال در بستر وب (از جمله موفق ترین وبسایت ها و اپلیکیشن های تحت وب) از زبان های توسعه مشخصی بهره می گیرند که نشان از محبوبیت و جامعیت تعداد محدودی از زبان ها دارد. اما آشنایی با زبان های اصلی و فرعی توسعه فرانت به شما در انتخاب قطعی کمک خواهد کرد. 

زبان های اصلی

زبان های اصلی توسعه فرانت

رایج ترین و محبوب ترین زبان های برنامه نویسی فرانت اند حوزه تحت وب!

همانطور که در ابتدا هم گفتیم، سه زبان HTML، CSS و Javascript زبان های اصلی برنامه نویسی فرانت سایت شناخته می شوند. براساس آمار W3Techs  در سال 2023 97.5٪ از سایت های برتر جهان در سمت کاربر یا فرانت از زبان برنامه نویسی جاوااسکریپت استفاده کرده اند. 

زبان های فرعی

زبان های جانبی توسعه فرانت

سایر زبان های برنامه نویسی فرانت اند!

با وجود اینکه زبان های فرعی برای توسعه فرانت کاربرد چندان گسترده ای در برنامه نویسی این زمینه برنامه نویسی ندارند، با این وجود از زبان هایی چون TypeScript و Dart در توسعه بخش فرانت برخی سایت ها و ساخت وب اپلیکیشن که از نیازهای متفاوت تری برای توسعه برخوردار هستند، استفاده می شود.

فریم ورک ها عوامل جدایی ناپذیری از برنامه نویسی و دنیای توسعه پلتفرم ها (وب، موبایل و…) هستند. زبان برنامه نویسی جاوااسکریپت بعنوان یکی از محبوب ترین و البته، پربحث ترین زبان های توسعه، فریم ورک های قدرتمندی دارد که از میان آنها باید بهترین را متناسب با آنچه میخواهید و انتظار دارید، انتخاب نمایید.

مرور و کلام پایانی

جمع بندی

 بسیار خوب! به پایان این مقاله از ویستا رسیدیم. در این مطلب تلاش کردیم تا نقشه راه و مسیر یادگیری برنامه نویسی فرانت را به بیان ساده و سریع مورد بررسی قرار دهیم. برای مرور آسان تر خلاصه ای از آنچه گفتیم در ادامه مطالعه می کنید :

ابتدا نقشه راه یادگیری برنامه نویسی نویسی فرانت اند را مرحله به مرحله توضیح دادیم که ععبارت بودند از : 

  • یادگیری HTML
  • یادگیری CSS
  • یادگیری زبان جاوا اسکریپت (Java Script)
  • یادگیری مفاهیم پایه برنامه نویسی فرانت
  • یادگیری فریم ورک مناسب از فریم ورک های جاوا اسکریپت
  • یادگیری سایر ابزارهای مورد نیاز در برنامه نویسی فرانت اند
  • تمرین و تکرار مداوم در پروژه های آزمایشی یا حقیقی فرانت اند

 

سپس به سراغ زبان های برنامه نویسی فرانت اند رفتیم که در در دو دسته بندی زبان های اصلی و جانبی قابل بررسی بودند؛ زبان های اصلی شامل سه زبان HTML، CSS و Javascript می شدند و زبان های فرعی برنامه نویسی فرانت هم عبارت بودند از مواردی چون TypeScript و Dart.

در پایان نیز فریم ورک های برنامه نویسی فرانت اند را مورد هدف قرار دادیم که عبارت بودند از : 

  • React
  • Vue.js
  • Angular
  • Bootstrap

درخواست خود را ارسال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی ویستا

محمد رضایی

⭕ کارشناس پشتیبانی

اگر نیاز به دریافت راهنمایی و یا سوالی در رابطه با نحوه سفارش، برآورد هزینه، امکانات و یا… دارید همین حالا با ما تماس بگیرید یا شماره تماس خود را وارد بفرمائید و باقی کار رو بسپرید به ما :)

یا