صرافی-غیر-متمرکز-چیست
Search

صرافی غیر متمرکز چیست؟

فهرست مطالب

طراحی سایت صرافی غیر متمرکز (decentralized exchange) بستری را برای انجام معاملات بدون حضور واسطه و به صورت مستقیم فراهم می کند. همون طور که میدونید ارز های دیجیتال غیر متمرکز هستند . پس ارز غیر متمرکز نیاز به بستری غیر متمرکز برای معاملات ارز های دیجیتال دارن. در این نوع  از صرافی ها هیچ کسی به دارایی شخص دیگر دسترسی ندارد. علاوه بر این معاملات بدون دخالت سازمان خاصی انجام می شود.

صرافی های غیر متمرکز راهکاری برای حل مشکلات صرافی های متمرکز هستند. اما بازهم دارای مشکلاتی هستند. از آن جایی که صرافی های غیر متمرکز به تازگی راه اندازی شده اند، بسیاری از افراد با سوالاتی مثل صرافی غیر متمرکز چیست ، چگونه کار می کند و خرید از صرافی غیر متمرکز چگونه است رویرو می شوند. با خوندن این مقاله سوالات شما تا حدودی برطرف می شود. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

صرافی غیر متمرکز چیست؟

صرافی های غیر متمرکز بستری برای انجام معاملات بدون هیچ واسطه ای رو فراهم می کنن و برای حذف واسطه ها از بلاک چین و قرارداد هوشمند کمک می گیرن. با داشتن یک صرافی غیر متمرکز کاربران بدون واریز ارز دیجیتال به کیف پول صرافی، با استفاده از کیف پول خودشون معاملات رو انجام میدن.

معمولا زمانی که افراد به دنبال صرافی های ارز دیجیتال هستند، اسم بایننس و کوین بیس را از صرافی های خارجی و نوبیتکس و والکس را هم از صرافی های داخلی می شوند. دلیل آن هم سهولت استفاده از این صرافی هاست. به همین خاطر است که طراحی سایت نوبیتکس و نوبیتکس تا این حد معروف و محبوب شده اند. اما این صرافی ها یک چیزی کم دارند و اونم اینه که با رمز ارز های غیر متمرکز در تناقض اند.

یکی از دلایلی که باعت ایجاد صرافی متمرکز شد، امکان هک و سرقت در اسکریپت صرافی رمز ارز های متمرکز بود که این نگرانی را در سرمایه گذاران این صرافی ها و مدیران اونا به وجود میاورد که سرمایه و داراییشون رو از دست بدن. علاوه بر این در صرافی های غیر متمرک نیازی به احراز هویت و وارد کردن اطلاعات شخصی نیس. بلکه کاربران میتونن با اتصال یک کیف پول به صرافی از خدمات صرافی DEX استفاده کنن. اما صرافی های غیر متمرکز بدون نقص هم نیستن. یکی از مشکلات این صرافی ها پشتیبانی نکردن از همه ارز های دیجیتال است. در ادامه بیش تر در مورد مزایا و معایب طراحی سایت صرافی به شکل غیر متمرکز صحیت می کنیم.

صرافی غیر متمرکز ترون چیست؟

یکی از اعضای بخش زنجیره تامین ترون، در مورد ایجاد صرافی DEX خبر داد. برای فعال کردن صرافی غیر متمرکز روی بستر ترون و اضافه شدن آن به سایت ترون اسکن، نیاز به داشتن سه توکن TRX داریم. این توکن ها عبارتند از:

  • dice/TRX
  • win/ TRX
  • SEED/ TRX

مزایای صرافی غیر متمرکز

همونطور که گفتیم صرافی های غیر متمرکز دارای مزایای بسیاری هستن و شاید در آینده نه چندان دور به با رفع مشکلاتی که دارن جایگزین صرافی های متمرکز بزرگی چون بایینس و نوبیتکس شوند. در ادامه در مورد مزایای طراحی صرافی غیر متمرکز بیشتر صحبت می کنیم.

متن باز

کد های صرافی غیر متمرکز به صورت عمومی در اختیار تمام عموم قرار می گیرد. افراد با مطالعه این کدها می توانند با طریقه کار کردن آن ها آشنا شوند. در نتیجه یکی از موضوعاتی در صرافی های غیر متمرکز وجود دارد، “شفافیت ” است. این موضوع اعتماد را در کاربران شکل میده ، چرا که اون ها رو از ساز و کار صرافی ها مطلع میکنه.

امنیت بالا در مقابل هک

یکی از مهم ترین ویژگی های صرافی غیر متمرکز، امنیت بالای این نوع از صرافی هاست. چرا که دارایی کاربران در صرافی ذخیره نمی شود. در نتیجه هک کردن یک سیستم توزیع شده کار بسیار سخت و دشواری است و جلوی هک کردن کاربران را می گیرد.

جلوگیری از دستکاری در معاملات

در گذشته صرافی هایی وجود داشتند که با دستکاری معاملات باعث بالا و پایین رفتن قیمت ها شده اند. اما ایجاد یک صرافی غیر متمرکز کمک کرده است تا امکان چنین کاری کاهش پیدا کنه.

دسترسی جهانی

در بیشتر صرافی های غیر متمرکز ، برای خرید و فروش ارز دیجیتال نیاز به ثبت نام ندارین. کاربران در هر نقطه از سراسر جهان که باشندو به اینترنت دسترسی داشته باشند، می توانند معملا خود را در صرافی های غیر متمرکز انجام دهند.

معایب و مشکلات صرافی غیر متمرکز

علاوه بر تمام مزایایی که صرافی های غیر متمرکز دارند، دارای مشکلات و معایبی هستند که در صرافی های متمرکز وجود ندارد. ما در مقاله ای در مورد تفاوت صرافی غیر متمرکز و متمرکز توضیح داده ایم که میتونید به اون مراحعه کنید. در ادامه به معایت و مشکلات صرافی های غیر متمرکز اشاره کرده ایم.

عدم مقبولیت

صرافی های غیر متمرکز هنوز به اندازه صرافی متمرکز شناخته نشده اند. از این جهت محبوبیت کمتری نسبت به صرافی متمرکز دارند. در نتیجه مشتریان آن ها کمتر است و ابزار های ترید و میزان معاملات کمتری دارن.

پایین بودن حجم معاملات

از مشکلات صرافی های غیر متمرکز پایین بودن حجم معاملات است. حجم معاملات در این صرافی ها به نسبت صرافی هایی چون بایننس و کوین بیس باعث افزایش هزینه تمام شده میشود. از این رو سرمایه کذاران کمتری در این صرافی ها کار می کنن.

کارمزد های بالاتر

یکی از مشکلاتی که در صرافی غیر متمرکز وجود داره، کارمزد بالا در آن هاست. در صرافی های متمرکز ، معاملات و تراکنش ها روی شبکه بلاکچین انجام نمیشه. در نتیجه کارمزد شبکه ندارند. چیزی که در صرافی dex وجود داره. به صورتی که در هر خرید و فروش باید کارمزد شبکه هم پرداخت شود.

محدود بودن ابزار های ترید

در این صرافی ها برای ترید حرفه ای گزینه ای پیش روی تریدر ها قرار نمیده. استفاده از سفارش‌های رایج در میان تریدرها و معاملات الگوریتمی در محیط‌های غیرمتمرکز دشوار است.

صرافی غیر متمرکز چگونه کار می کند؟

صرافی های dex روی بلاکچین آزاد که قرارداد هوشمند را اجرا می کنند، ساخته می شود. در حال حاضر اتریوم یکی از بزرگ ترین میزبان های این گونه صرافی هاست. برای این نحوه کار صرافی غیر متمرکز را درک کنید، باید با قرارداد های هوشمند بیش تر آشنا بشین. بهتره قبل از اون مقاله “قرارداد هوشمند” رو مطالعه کنید.

در نتیجه زمانی که قرارداد هوشمند روی بلاک چین زادی مثل اتریوم اجرا می شود، دیگه قابل توقف نیست و کسی نمیتونه جلوی اون رو بگیره. با قرارداد های هوشمند می تونیم پروژه هایی رو بسازیم که تا ابد به کار خود ادامه می دهند و هرگز متوقف نمیشن. به ای برنامه هاDapp  هم میگن. به طور کلی نحوه کارکرد قرارداد های هوشمند به صورت زیر است:

  1. کاربر پول خود را به صرافی منتقل میکنه.
  2. سفارش (خرید/ فروش ) رو ثبت میکنه.
  3. یک شخص دیگه (خریدار / فروشنده ) سفارشی رو مطابق با سفارش کاربر اول ثبت میکنه.
  4. دارایی ها وارد قرارداد هوشمند میشن، در اون جا مبادله میشن و مبلغ به کیف پول خریدار و فروشنده واریز میشه.

در بعضی از صرافی‌های dex از طریق قرارداد هوشمند استخر نقدینگی به وجود میاد ، به‌طوری که مشارکت‌کنندگان می‌تونن دارایی‌های خود را به صرافی اختصاص بدن تا صرافی بتواند با آن دارایی‌ها به نیازهای معامله‌گران پاسخ دهد. در این روش مشارکت‌کنندگان هم به سود خوبی می‌رسند.

معرفی 10 صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال

حالا که با صرافی های غیر متمرکز آشنا شدین، می خواهیم لیست صرافی های غیر متمرکز رو بهتون معرفی کنیم. اگه شما هم قصد ثبت نام در صرافی غیر متمرکز رو دارین ، برای معاملات خود خودتون میتونین یکی از اونارو انتخاب کنین.

1.صرافی Binance DEX

صرافی غیر متمرکز Binance DEX

این صرافی در سال 2019 سیستم غیر متمرکز خود را راه اندازی کرد. این سیستم برای اجرای معاملات خود از هسته پردازش صرافی بایننس یا همون زنجیره بایننس استفاده میکنه. در نتیجه سرعت اجرای معاملات و تراکنش ها مانند صرافی متمرکز بایننسه. کارمزد در این صرافی 0.1 بوده که میزان مناسب و معقولیه. علاوه بر این اگه از توکن اختصاصی بایننس استفاده کنین ، این مقدار کمتر میشه.

2.صرافی غیر متمرکز Uniswap

صرافی غیر متمرکز Uniswap

 

این صرافی در سال 2018 راه اندازی شد . یونی سواپ بر پایه بلاکچین اتریوم فعالیت خود را شروع کرد. کارمزد معاملات در این صرافی 0.3 بوده که با استفاده از توکن اختصاصی این صرافی پرداخت میشه. این میزان در مقابسه با صرافی های دیگه کمتره. حجم معاملات در این صرافی در حال افزایشه و امروزه به عنوان یک صرافی غیر متمرکز محبوب شناخته میشه.

3. صرافی IDEX

idex- صرافی غیر متمرکز

این صرافی هم مانند قبلی روی بلاکچین اتریوم، ساخته شده اند. این سیستم برای تراکنش های p2p  است. به همین دلیل به آن صرافی غیر متمرکز می گویند. این صرافی شباهت های بسیاری با صرافی متمرکز دارد و یکی از صرافی هایی است که قابلیت ذخیره دارایی داخل سیستم برای کاربران را دارد. علاوه براین امکان لغو سفارش را برای کاربران فراهم می کند.

4.صرافی Kyberswap

kyberswap- صرافی غیر متمرکز

کایبرسواپ روی بلاکچین اتریوم پیاده سازی شده است. این صرافی دارای توکن اختصاصی knc  است. از ویژگی های این صرافی می توان به داشتن استخر نقدینگی و امکان ذخیره پویا یا داینامیک است. این ویژگی ها این امکان را می دهد که با دخیره دارایی خود از خدمات صرافی با قیمت پایین بهره ببرند. یکی از مهم ترین ویژگی های این صرافی تایید آنی تراکنش است.

5. صرافی waves

waves- صرافی غیر متمرکز

ویوز هم یکی از سیستم هایی است که برای ایجاد توکن های جدید به وجود آمده و فعالیت خود را از سال 2016 آغاز کرده است. در این بلاکچین یک توکن به همین نام وجود دارد که می تواند تراکنش های خود را با آن انجام دهید. از ویژگی های waves ، پشتیبانی از درگاه های پرداخت بیت کوین و اتریوم و چندین ارز دیجیتال دیگر است.

6. صرافی Bisq

bisq- صرافی غیر متمرکز

صرافی بیسکو هم یکی از صرافی های dex است که در سال 2014 فعالیت خود را آغاز کرده است و جزو یکی از سیستم های قدیمی غیر متمرکز است. در این سیستم می توانید ارز هایی چون دلار، یورو و فیات را معامله کنید. یکی از موارد منفی در این سیستم، پایین بودن سرعت تراکنش ها و انتظار برای تکمیل سفارش است.

7.صرافی 1inch

1inch- صرافی غیر متمرکز

وان اینچ را یکی از بهترین سیستم های dex  می نامند. این سیستم چندین صرافی رو در خود جای داده و امکان ثبت سفارش به صورت نامحدود را به کاربران می دهد. محاسبه کارمزد در این پلتفرم بستگی به صرافی که ثبت سفارش در آن انجام شده دارد. میزان تنوع در این صرافی مورد رضایت کاربران بوده و مشکلی از این بابت وجود ندارد. شما علاوه بر کسب سود از طریق ترید، امکان شرکت در استخر های نقدرنگی را می دهد.

8.صرافی Bancor

bancor- صرافی غیر متمرکز

این صرافی هم روی شبکه اتریوم ساخته شده و هدف آن افزایش دسترسی به توکن هایی است که در حال حاضر ارزش خاصی ندارند. این توکن ها توانایی نقد شدن دارند. اما به دلیل حجم معاملاتی پایین آن ها، معمولا با کارمزد و قیمت بالا معادله می شوند. این صرافی توانسته برای این توکن ها سیستم مخصوصی ایجاد کند تا با قیمت مناسب و در زمان مناسب معامله شوند.

9.صرافی Balancer

balancer- صرافی غیر متمرکز

این صرافی در سال 2020 روی بلاکچین اتریوم فعالیت خود را شروع کرده است. این صرافی دارای یک توکن اختصاصی است که برای کنترل تورم آن 100 میلیون از این توکن را توزیع کرده اند. یکی از ویژگی های این صرافی، قابلیت ایجاد نقدینگی با 2 تا 8 توکن است. در حالی که در صرافی یونی سواپ باید نسبت 50 درصد به 50 درصد توکن ها حفظ شود.

10. صرافی غیر متمرکز justswap

پلتفرم دیفای روی بلاکچین ترون توسعه داده شده و از توکن های trc20 پشتیبانی میکنه. صرافی غیر متمرکز trc20 برای کسانی که قصد دارن تا توکن های خود را با داشتن امکانات پیچیده تر معامله کنند، یک رابط کاربری پیچیده در اختیارشان قرار داده است. رابط کاربری این امکان را در اختیار کاربران قرار میده تا بدون کارمزد جفت معاملاتی ایجاد کرده و نقدینگی ایجاد کنند.

12. صرافی OpenLedger

صرافی غیر متمرکز - openledger

این صرافی به عنوان آخرین صرافی معرفی شده هست که روی بلاکچین bitshare ساخته شده. این صرافی امکان انجام 10 هزار معامله در ثانیه را میدهد. علاوه بر این از 50 آلت کوین پشتیبانی میکنه. کارمزد معاملات در این صرافی 0.2 است.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم تا جایی که امکان داره در مورد صرافی غیر متمرکز صحبت کنیم. همچنین بهترین صرافی غیر متمرکز برای ایرانی ها رو معرفی کردیم. علاوه بر خدمات طراحی سایت صرافی غیر متمرکز که برای خرید و فروش ارز های دیجیتال ارائه شده است، طراحی سایت صرافی p2p هم برای مشتریان ارائه شده. سایت های صرافی p2p شباهت های بسیاری با سایت های غیر متمرکز دارند اما تفاوت هایی هم با هم دیگه دارن. اما بهتره این نکته رو بگم که برای خرید و فروش ارز دیجیتال در این صرافی ها نیاز به آی پی غیر ایرانی است. رو برای شما آماده کردیم. اگه شما هم قصد طراحی سایت صرافی غیر متمرکز رو دارین، با کارشناسان ویستا صحبت کرده و خواسته های خود را بیان کنید.

درخواست خود را ارسال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی ویستا

محمد رضایی

⭕ کارشناس پشتیبانی

اگر نیاز به دریافت راهنمایی و یا سوالی در رابطه با نحوه سفارش، برآورد هزینه، امکانات و یا… دارید همین حالا با ما تماس بگیرید یا شماره تماس خود را وارد بفرمائید و باقی کار رو بسپرید به ما :)

یا