راهنمای تصویری ساخت اپلیکیشن-شروع ساخت اپلیکیشن با اندروید استودیو
Search

شروع ساخت اپلیکیشن با اندروید استودیو

فهرست مطالب

طراحی اپلیکیشن اندروید با اندروید استودیو که محیط رسمی توسعه اندروید نیز شناخته می شود، انتخاب عمده بسیاری برنامه نویسان حرفه ای و تازه کار است. این ابزار حرفه ای به همه نیازهایی که در صفر تا صد مسیر ساخت اپلیکیشن اندروید خواهید داشت، پاسخ می دهد.

با در نظر گرفتن میزان محبوبیت و امکانات گسترده این IDE اندروید که به عنوان اولین انتخاب برنامه نویسان این حوزه توسعه نیز شناخته می شود، تصمیم گرفتیم به سراغ آموزش ساخت اپلیکیشن با اندروید استودیو برویم و گام به گام این روش از توسعه برنامه های موبایل را از صفر تا صد بررسی کنیم.

مراحل ساخت اپلیکیشن با اندروید استودیو که در این مطلب از ویستا به تفصیل بررسی خواهیم کرد عبارتند از : 

 نصب جاوا و اندروید استودیو (Android Studio) :

  • نصب جاوا (Java)
  • نصب اندروید استودیو (Android Studio)
  • دانلود آنلاین SDK از طریق اندروید استودیو
  • تنظیمات اولیه پس از نصب اندروید استودیو و دانلود کامپوننت ها

ساخت اولین پروژه در اندروید استودیو :

  • ایجاد پروژه جدید در اندروید استودیو
  • تعیین مشخصه های اولیه پروژه ایجاد شده در اندروید استودیو
  • دانلود فایل های مورد نیاز، کتابخانه ها و Gradle
راه اندازی جاوا و اندروید استودیو

1. نصب جاوا و اندروید استودیو (Android Studio)

پیش از هرچیز، ابزارها و پیش نیازهای ساخت اپلیکیشن در اندروید استودیو را نصب کنید!

در اولین اقدام برای شروع ساخت اپلیکیشن با اندروید استودیو باید دو ابزار و محیط اصلی این روش از توسعه برنامه موبایل را بر روی سیستم مورد استفاده ( کامپیوتر یا لپتاپ ) راه اندازی کنید.

توصیه می کنیم قبل از این اقدام نیز یکبار دیگر مشخصات سیستم مورد استفاده تان را بررسی و با حداقل سیستم مورد نیاز برای نصب و راه اندازی اندروید استودیو تطابق دهید؛ چرا که این نرم افزار ممکن است در مقایسه با بسیاری نرم افزارهای رایج دیگر که معمولا استفاده می کنید، سنگین تر باشد و نیاز داشته باشید تا از اجرای صحیح آن مطمئن شوید.

برای سهولت هرچه بیشتر بررسی، در زیر مهم ترین مشخصات قابل بررسی حداقل سیستم مورد نیاز برای اندروید استودیو (Android Studio) را آورده ایم : 

OS : 64-bit Microsoft Windows 8 

RAM : 8 GB

CPU : x86_64 CPU architecture; 2nd generation Intel Core or newer, or AMD CPU with support for a Windows Hypervisor Framework.

Disk space : 8 GB IDE and Android SDK and Emulator

Screen resolution : 1280 x 800

نصب جاوا (Java)

1. نصب جاوا (Java)

نرم افزار جاوا را از منابع معتبر دانلود و بر روی سیستم نصب کنید!

جاوا هنوز هم در میان فهرست بهترین زبان های برنامه نویسی برای اپلیکیشن های اندرویدی دیده می شود. اگر “دانلود جاوا” را به زبان فارسی در گوگل جستجو کنید، اولین وبسایتی که در صفحه نتایج خواهید دید سایت سافت 98 است. این سایت از منابع بروز و معتبر فارسی برای دانلود فایل های مورد نیاز برنامه نویسی با اندروید استودیو است. وارد این صفحه شوید و دو فایل Java SE Runtime و Java SE Development Kit را متناسب با مشخصات سیستم خود دانلود کنید. فایل های دانلود شده را از حالت zip استخراج و با کلیک روی فایل های Application آن ها را نصب کنید.

نصب اندروید استودیو (Android Studio)

2. نصب اندروید استودیو (Android Studio)

اندروید استودیو را از وبسایت developer.android.com دانلود و بر روی سیستم نصب کنید!

برای دانلود Android Studio می توانید از طریق سایت سافت 98 اقدام کنید و یا برای دانلود این نرم افزار برنامه نویسی به وبسایت مرجع اندروید مراجعه نمایید. برای اقدام از طریق روش دوم، کلیدواژه download android studio را در گوگل جستجو کرده و وارد اولین نتیجه در صفحه ( وبسایت Developer.android.com ) شوید. پس از دانلود فایل دانلود شده نرم افزار اندروید استودیو آن را اجرا و نصب کنید.

دانلود آنلاین SDK از طریق اندروید استودیو

3. دانلود آنلاین SDK از طریق اندروید استودیو

بلافاصله پس از نصب اندروید استودیو SDK مورد نیاز را نیز دانلود کنید!

پس از نصب نرم افزار اندروید استودیو میتوانید SDK های مورد نیاز را به شکل آنلاین دانلود کنید. برای این کار توجه داشته باشید پس از نصب برنامه اندروید استودیو و برای اجرای این نرم افزار برنامه نویسی اندروید، لازم است تا آی پی (IP) خود را تغییر دهید. سپس، نرم افزار را اجرا نمایید.

در صفحه Android Studio Setup wizard میتوانید متناسب با دلخواه خود تنظیمات را انتخاب نمایید و مرحله به مرحله پیش بروید. در ادامه، با جزئیات بیشتر این تنظیمات را بررسی خواهیم کرد. اگر آی پی خود را با موفقیت تغییر داده باشید، در مراحل پایانی خواهید دید که SDK های شما در حال دانلود هستند.

4. تنظیمات اولیه پس از نصب اندروید استودیو و دانلود کامپوننت ها

تنظیمات پیشفرض اولیه اندروید استودیو را بپذیرید یا آنها را تغییر دهید!

به محض نمایش پنجره Android Studio Setup wizard با انتخاب دکمه Next بپذیرید که می خواهید مراحل را ادامه دهید. سپس، در صفحه ظاهر شده حالت Standard را انتخاب و با فشردن گزینه Next به مرحله بعد بروید. در این قسمت، می توانید تم دلخواه خود را از میان دو گزینه Light و Darcula برای رابط کاربری نرم افزار اندروید استودیو انتخاب کنید. حتی می توانید با جستجوی دستی در گوگل و یا استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی تم های جدیدتری یافته و به محیط اندروید استودیو اضافه کنید.

در گام بعد، لیستی از فایل ها و SDK هایی که قرار است دانلود شوند را می بینید؛ با انتخاب Next به مرحله بعد بروید. سپس، لازم است تا قوانین و ضوابط را بپذیرید و پس از Accept آنها، گزینه Finish را انتخاب نمایید. به علت بالا بودن حجم فایل های دانلودی باید کمی منتظر بمانید تا بارگیری فایل های مورد نظر تکمیل شود. در این مرحله، پیغام نصب موفقیت آمیز همه پکیج ها را دریافت می کنید و با انتخاب دکمه Finish می توانید وارد محیط اندروید استودیو شوید. 

شروع توسعه اولین اپلیکیشن

2. ساخت اولین پروژه در اندروید استودیو

در این مرحله می توانید به سرعت اولین پروژه خود را آغاز کنید!

پس از دانلود و نصب دو برنامه جاوا و اندروید استودیو، نصب SDK ها و تنظیمات اولیه به مرحله شروع ساخت اپلیکیشن با اندروید استودیو میرسیم. در ادامه خواهید دید که شروع ساخت پروژه در این نرم افزار برنامه نویسی اندروید کار آسانی است و به سرعت می توانید برنامه نویسی اپ موبایل خود را آغاز کنید.

ایجاد پروژه جدید در اندروید استودیو

1. ایجاد پروژه جدید در اندروید استودیو

اولین پروژه یا اکتیویتی را در اندروید استودیو ایجاد و نوع آن را تعیین کنید!

در بخش Projects و در بالای صفحه گزینه New Project را انتخاب کنید. برای ساخت اپلیکیشن های موبایل و تبلت به سراغ گزینه Phone and Tablet بروید. در این قسمت بر مبنای نوع فعالیتی که می خواهید انجام دهید، نوع پروژه یا اکتیویتی ( Activity ) را انتخاب نمایید. در این مطلب و با هدف آموزش، گزینه No Activity را انتخاب و ادامه مراحل را بر همین اساس پیش می بریم.

تعیین مشخصه های اولیه پروژه ایجاد شده در اندروید استودیو

2. تعیین مشخصه های اولیه پروژه ایجاد شده در اندروید استودیو

اطلاعات اولیه ضروری پروژه ایجاد شده مانند نام پروژه، نام پکیج، محل ذخیره سازی و... را وارد کنید!

در اولین صفحه ظاهر شده اطلاعاتی چون نام پروژه، نام پکیج، محل ذخیره فایل های پروژه، زبان برنامه نویسی مورد استفاده برای شروع ساخت اپلیکیشن با اندروید استودیو و حداقل نسخه مورد پشتیبانی نرم افزار از شما خواسته خواهد شد.

Name and Package name

نام پروژه را به دلخواه انتخاب کنید اما در انتخاب نام پکیج توجه داشته باشید در حالت استاندارد آن، نام پکیج پروژه توسعه اپلیکیشن از الگوی “نام پروژه . نام (آدرس وبسایت) . پسوند دامنه سایت اپلیکیشن”  پیروی می کند؛ برای مثال در صورتی که نام پروژه اپلیکیشن در اندروید استودیو vistaapplication باشد نام پروژه خواهد بود : ir.vistaapp.vistaapplication .

Save location and Language

محل ذخیره سازی پروژه را در درایو C تعیین نمایید؛ ( توصیه می کنیم از هارد SSD استفاده کنید. ) در انتخاب زبان برنامه نویسی، انتخاب هریک از زبان های Java و Katlin به معنای استفاده مطلق از همان زبان و عدم استفاده از دیگری نیست؛ بنابراین میتوانید یکی از این دو زبان برنامه نویسی اندروید را برای شروع مراحل اولیه پروژه خود در نظر بگیرید.

Minimum SDK

مورد بعدی که باید انتخاب کنید Minimum SDK اپلیکیشن مورد توسعه است. با تعیین این گزینه، مشخص می کنید که حداقل نسخه مورد پشتیبانی برنامه موبایل مورد ساخت، کدام نسخه از اندروید باشد. توصیه می کنیم این گزینه را اندروید 5 (Lollipop) با API 21 انتخاب کنید تا علاوه بر پوشش حداکثری اغلب دستگاه های مورد استفاده در بازار، زیاد هم از اندروید هایی با نسخه های پایین تر غافل نشوید! در آخر کافی است برای اتمام این مرحله از ایجاد پروژه و ساخت اپلیکیشن در اندروید استودیو Finish را انتخاب کنید.

دانلود فایل های مورد نیاز، کتابخانه ها و Gradle

3. دانلود فایل های مورد نیاز، کتابخانه ها و Gradle

در این مرحله منتظر اتمام ساخت Gradle باشید!

پس از انتخاب دکمه Finish وارد محیط پروژه اندروید استودیو خواهید شد. قسمت سمت راست پایین صفحه، می توانید روند دانلود فایل های پیش نیاز پروژه، کتابخانه ها و پروسه ساخت و تکمیل Gradle را می توانید ببینید. در صورت اتمام موفقیت آمیز دانلود، پیام مبنی بر این اتمام این عملیات را دریافت خواهید کرد. در غیر این صورت، برای از سرگیری دانلود میتوانید از تب Build در بالای صفحه، گزینه Rebuild Project را انتخاب کنید.

پس از این میتوانید با استفاده از دانش برنامه نویسی و کمک گرفتن از AI برای طراحی اپلیکیشن با هوش مصنوعی، کدهای پروژه تان را هم اضافه کنید و شروع به ساخت اولین اپلیکیشن در اندروید استودیو کنید.

گریدل (Gradle) و کاربرد آن در اندروید استودیو

بیلد سیستم گریدل (Gradle Build System) چیست؟

گریدل یک ابزار ضروری ارائه شده توسط گوگل است که در اندروید استودیو استفاده می شود

اگر بخواهیم تنها تعریفی از گریدل ارائه دهیم، خواهیم گفت که بیلد سیستم گریدل یک سیستم خودکارسازی ساخت (build automation system) در فرایندهای برنامه نویسی شناخته می شود. اما به بیان ساده تر و واضح تر آن خواهیم گفت که این سیستم، در طول مراحل برنامه نویسی، اقداماتی را انجام می دهد که نیاز به کدنویسی هرباره توسط توسعه دهنده در مواقعی کاهش می یابند!

به بیان دیگر هنگام استفاده از بیلد سیستم گریدل، اقداماتی چون دیباگینگ و اجرای تست در تولید فایل های APK توسط گریدل انجام خواهند گرفت.

نصب دستی گریدل (Gradle)

نصب آفلاین گریدل (Gradle)

در صورتیکه که گریدل به صورت خودکار توسط اندروید استودیو دانلود نشد، از روش نصب آفلاین استفاده کنید!

برای نصب گریدل به صورت دستی و آفلاین میتوانید با دانلود نسخه مربوطه از وبسایت این بیلد سیستم توسعه و صفحه دانلود گریدل، فایل آن را دریافت کنید. فایل را از حالت زیپ خارج کرده و محتوای آن را در مسیر C:\Users\username\.gradle قرار دهید. حالا با باز کردن نرم افزار اندروید استودیو میتوانید با بهره گیری از بیلد سیستم گریدل ساخت اپلیکیشن را در محیط آن شروع کنید.

مفهوم اکتیویتی(Activity) در اندروید استودیو

Activity (اکتیویتی) در اندروید

گریدل یک ابزار ضروری ارائه شده توسط گوگل است که در اندروید استودیو استفاده می شود

صفحات در اپلیکیشن را اصطلاحا اکتیویتی ( Activity ) می گویند. به بیان دیگر، هر پروژه ساخت اپلیکیشن از چندین و چند اکتیویتی یا صفحه برنامه تشکیل شده است که به وسیله دکمه های متعدد به هم مرتبط می شوند. در هنگام طراحی و برنامه نویسی هر اکتیویتی، اینکار به طور مستقل انجام می گیرد؛ در حالیکه که در واقعیت و هنگام استفاده از اپلیکیشن کاملا وابسته به یکدیگر عمل می کنند. 

فایل های حیاتی در اندروید استودیو

محیط پروژه اندروید استودیو و مهم ترین فایل ها

با قسمت های مختلف محیط پروژه در اندروید استودیو و کاربرد هریک آشنا شوید!

پس از ورود به محیط نرم افزار برنامه نویسی اندروید استودیو با قابلیت ها و قسمت های مختلفی از نرم افزار روبرو خواهید شد. برخی از این قابلیت ها و قسمت های مهم این نرم افزار در قالب فایل هایی به نمایش درآمده اند که برای شروع ساخت اپلیکیشن با اندروید استودیو لازم است آنها را بشناسید.

App file

1. فایل app

شامل فایل‌های جاوا و منابع (resources)

بسیاری از اطلاعات هسته ای هر پروژه ای که آغاز می کنید در فایل app ذخیره می شوند. داده هایی چون نام برنامه، اطلاعات دسترسی به سخت افزار، نسخه های مختلف اپ اندرویدی، تنظیمات نرم افزاری برنامه، مجوزها و بسیاری اطلاعات حیاتی دیگر در این پوشه از اندروید استودیو قرار دارند. به بیانی می توانید تنظیمات و تغییرات کلیدی و هسته ای پروژه اپلیکیشن خود را از طریق ایجاد تغییر در این فایل به انجام برسانید. بعلاوه، فایل های جاوا و فایل‌های منابع (Resources) شامل فایل‌های انیمیشن، تصاویر، رنگ‌ها، فایل‌های زبان، UI و… نیز در این پوشه قرار دارند. 

Manifests file

2. فایل manifests

در برگیرنده فایل AndroidManifest.xml (اطلاعات مربوط به برنامه)

علاوه بر نام اپلیکیشن، نام بسته، نسخه برنامه مورد توسعه و اطلاعاتی از این قبلی در پوشه manifests سایر اطلاعات جزئی تر اپلیکیشن از جمله سرویس ها و اکتیویتی ها، پروایدرها، مجوزهای لازم برای دریافت از کاربر، متا دیتا (اطلاعات مورد درخواست از سرور های خارجی)، تم ها، آیکون های برنامه، Launcher Activity و زبان های مورد پشتیبانی در برنامه یافت می شوند. به بیان ساده تر، میتوانیم بگوییم فایل manifests داده های جزئی تری را شامل می شود و برای تنظیمات بیشتر نسبت به فایل پیشین، مورد استفاده قرار میگیرد.

Gradle Scripts file

3. فایل Gradle Scripts

شامل فایل‌های gradle (تنظیمات پروژه)

در این فایل مهم از نرم افزار اندروید استودیو نیز دو پوشه مجزا با اهمیت بالا تعریف می شوند که عبارتند از  build.gradle (Project) و gradle-wrapper.properties. در پوشه اول میتوان اطلاعات کلی پروژه را یافت و در پوشه دوم نیز آدرس آخرین نسخه Gradle مورد استفاده در پروژه قرار دارد.

Res file

4. فایل res

شامل منابع بصری و صوتی برنامه

سه پوشه زیرمجموعه از پوشه res شامل پوشه های drawable ( شامل آیکون ها و تصاویر )، layout ( شامل فایل‌های XML رابط کاربری ) و values ( فایل‌های XML برای تعریف مقادیر ثابت، رشته‌ها و… ) تشکیل شده اند. بطور کلی محتویات این پوشه متمرکز در اطلاعات صوتی و گرافیکی پروژه اپلیکیشن در اندروید استودیو است.

5. فایل build

شامل فایل‌های خروجی برنامه

اطلاعات مرتبط با تنظیمات پروژه و سیستم بیلد (Build System) در این فایل از اندروید استودیو قرار دارد. از مهم ترین پوشه های موجود در این فایل میتوان به build.gradle اشاره کرد که شامل تنظیمات Repository و سایر اطلاعات پروژه است.

پایان

جمع بندی و کلام پایانی

بسیارخوب! به پایان این مطلب از ویستا رسیدیم. در طول این مطلب تلاش کردیم همه آنچه که برای شروع ساخت اپلیکیشن با اندروید استودیو نیاز دارید را بررسی کنیم. مهم نیست می خواهید با استفاده از ابزار و نرم افزار حرفه ای اندروید استودیو به کسب درآمد فریلنسری بپردازید یا در یک شرکت استخدام شوید؛ همه آنچه را که برای شروع ساخت اپلیکیشن با اندروید استودیو نیاز دارید در این مقاله از ویستا مطالعه کردید! ابتدا همه مراحل ایجاد پروژه در این نرم افزار را به دو بخش تقسیم کردیم و سپس به تفکیک، هریک از گام های زیرمجموعه دو مرحله را شرح دادیم. این مراحل و زیرمجموعه های آنها عبارت بودند از : 

مرحله اول؛ نصب جاوا و اندروید استودیو (Android Studio) :

  • نصب جاوا (Java)
  • نصب اندروید استودیو (Android Studio)
  • دانلود آنلاین SDK از طریق اندروید استودیو
  • تنظیمات اولیه پس از نصب اندروید استودیو و دانلود کامپوننت ها

مرحله دوم؛ شروع ساخت اپلیکیشن در اندروید استودیو :

  • ایجاد پروژه جدید در اندروید استودیو
  • تعیین مشخصه های اولیه پروژه ایجاد شده در اندروید استودیو
  • دانلود فایل های مورد نیاز، کتابخانه ها و Gradle

سپس به تعریف و شرح ساده بیلد سیستم گریدل (Gradle Build System) پرداختیم. گفتیم که این ابزار قدرتمند اقداماتی را انجام می دهد که نیاز به کدنویسی هرباره توسط توسعه دهنده را در مواقعی کاهش می دهد! پس از آن نصب آفلاین این ابزار را برای راه اندازی در اندروید استودیو و شروع ساخت اپلیکیشن آموزش دادیم.

سپس گفتیم که اکتیویتی در توسعه اندروید به معنای صفحات یک اپلیکیشن اندرویدی در نظر گرفته می شود. 

در پایان نیز مهم ترین فایل های اندروید استودیو را معرفی کردیم و درباره محتویات و کاربرد هریک توضیحاتی ارائه کردیم؛ این فایل های مهم عبارت بودند از پوشه های : 

  • app
  • manifests
  • gradle scripts
  • res
  • build

درخواست خود را ارسال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی ویستا

محمد رضایی

⭕ کارشناس پشتیبانی

اگر نیاز به دریافت راهنمایی و یا سوالی در رابطه با نحوه سفارش، برآورد هزینه، امکانات و یا… دارید همین حالا با ما تماس بگیرید یا شماره تماس خود را وارد بفرمائید و باقی کار رو بسپرید به ما :)

یا