اصول طراحی صفحه اول سایت
Search

اصول طراحی صفحه اول سایت

فهرست مطالب

هنگامی که به یک فروشگاه مراجعه می کنیم چه چیزی را در ابتدا می بینیم؟ به چه چیزی اهمیت بیشتری می دهیم. ابتدا به ویترین آن توجه می کنید یا خیر؟ احتمالا برای شما هم پیش آمده که قصد خرید محصول خاصی را داشته باشید. اگر حس کنید فروشگاهی آن محصول را دارد، ابتدا به ویترین توجه می کنید تا مشابه محصول خود را بیابید. در غیر این صورت وارد مغازه شده و شروع به پرسیدن سوال می کنید.

می توان گفت ویترین در فروشگاه ها بیشتر از هر چیزی باید اعتماد مشتری را جلب کنند. هنگام طراحی وب سایت ، صفحه اول وب سایت حکم ویترین تمام کسب و کار در سطح اینترنت را دارد.

هر وب سایت شامل بخش های مختلفی می شود. صفحه محصول، صفحه درباره ما، بخش وبلاگ، تماس با ما و صفحه اول سایت.

یکی از مهم ترین صفحاتی که تعداد کاربر زیادی را به خود جذب می کند، صفحه اول سایت است. طراحی این صفحه به این دلیل حائز اهمیت است که در این صفحه کاربران باید به تمام اطلاعات مورد نیاز خود دست پیدا کند. هر چه این صفحه غنی تر و کامل تر باشد، اعتماد کاربران بیشتری را بدست خواهید آورد.

در این مقاله قصد داریم تا اصول ساخت مناسب صفحه اول سایت را یاد بگیریم. اما قبل از هر چیزی باید بدانیم صفحه اصلی یک وبسایت چه نام دارد. در ادامه با ما همراه باشید.

ساخت صفحه اول سایت

به صفحه اصلی وب سایت چه می گویند

همانطور که هر بخشی از فضای وب نام اختصاصی دارد، صفحه اول سایت نیز نام خاصی دارد که با استفاده از آن می توانید منظور خود را به راحتی و بدون هیچ توضیح اضافه ای به دیگران منتقل کنید.

 

نام صفحه اول در زبان فارسی

صفحه اول سایت در زبان فارسی با نام “صفحه اصلی“، “صفحه جلویی“، “صفحه ابتدایی” و “صفحه خانه” نیز استفاده می شود. تا چندین سال قبل اشخاصی وجود داشتند که این صفحه را “صفحه فرود” و “لندینگ پیج” نیز می نامیدند. اما در حال حاضر با توجه به تغییر پارامتر های اساسی در طراحی و بازاریابی، به این صفحه، صفحه فرود گفته نمی شود.

برای آنکه به خوبی متوجه این موضوع شوید، ابتدا باید مفهوم صفحه فرود را بدانید. ما قصد داشتیم تا این صفحه را شخصا توضیح دهیم اما توضیحی که وب سایت مدیر وب در مورد این صفحه داده، بسیار مختصر، مفید و کاربردی است. آن را با دقت بخوانید.

“صفحه فرود (Landing page) صفحه ای است که واقعا قرار است برای کاربر مفید باشد، چه از نظر محتوای صفحه و چه از نظر معرفی خدمات یا محصول. به زبان ساده تر، این صفحه باید به کاربر کمک کند که واقعا چیزی که می خواهد را بخرد.”

حال دلیل اینکه دیگر به آن صفحه فرود نمی گویند، این است که تا چندین سال قبل کاربران ابتدا وارد صفحه اصلی می شدند و سپس به بخشی که نیاز داشتند می رفتند. یعنی شما برای اینکه بتوانید به محصول x برسید باید وارد صفحه اصلی می شدید، دسته بندی مربوطه را پیدا می کردید و تازه به صفحه محصول می رسیدید.

اما امروزه اگر شما در موتور های جستجو مانند گوگل به دنبال یک محصول خاص باشید، با وارد کردن نام آن و کلیک بر روی نتایج، دقیقا به صفحه محصول می رسید و اصطلاحا روی این صفحه فرود می آیید. به همین  دلیل است که امروزه هر صفحه از سایت یک صفحه فرود است و استراتژی مختص به خود را دارد و دیگر نام صفحه اصلی صرفا صفحه فرود نیست.

نام صفحه اول در زبان انگلیسی

در زبان انگلیسی به صفحه اول سایت “Front page”, “Welcome page”, “First Page”, “Home page” نیز گفته می شود.

حال بهتر است تا سریع تر به نکات مهم در طراحی صفحه اصلی بپردازیم.

 

نکات مهم در طراحی صفحه اول سایت

در ادامه قصد داریم به صورت خلاصه و کاملا مفید به توضیح اینکه صفحه ی اصلی سایت باید شامل چه عناصری باشد و نکات مهمی که کاربر دوست دارد در صفحه اصلی در دسترس داشته باشد بپردازیم. با ما همراه باشید.

 

سایت در مورد چیست

صفحه اصلی شما تنها جایی است که می تواند به درستی و کامل شما را معرفی کند. کاربر هنگام ورود به سایت شما در نگاه اول باید متوجه شود که وارد چه سایتی شده است. به این معنی که نام برند تجاری خود، لوگو، نوع وب سایت و ارزشی که برای آن ها ایجاد خواهید کرد را نمایش دهید. برای این کار تلاش کنید تا با یک عنوان جذاب و کاملا مرتبط، یک پاراگراف کوتاه و یک عکس کاملا مرتبط کاربر را آگاه سازید. در گوشه ای از صفحه نیز لوگو خود را قرار دهید تا کاربر به نشان تجاری شما عادت کند و در صورت دیدن برند شما در هر جایی به جز سایت خودتان، متوجه شود که این لوگو برای چه کسب و کاری است و چه کاری انجام می دهد.

معرفی خدمات در صفحه خانه سایت

 

معرفی خدمات

انواع خدمات و محصولاتی را که ارائه می دهید، با توجه به وجه مشترکشان معرفی کنید. به این معنی که اگر مانند شرکت نرم افزاری ویستا طراحی سایت خبری، طراحی سایت ارز دیجیتال، طراحی سایت فروشگاهی و … را ارائه می کنید، تمام آن ها را در صفحه اصلی در یک بخش واحد به نام طراحی سایت معرفی کنید.

 

قرار دادن خلاصه اطلاعات کسب و کار خود در صفحه

پیشنهاد می کنیم تا اطلاعات کسب و کار خود را به صورت خیلی خلاصه در صفحه قرار دهید. اینکه کسب و کار شما چیست، چه اهدافی را دنبال می کند و چه چشم انداز هایی دارد باعث افزایش اعتماد مشتری می شود

مزایای خود را بیان کنید

وجه تمایز کسب و کار ها در مزیت هایی است که ارائه می دهند. هر کسب و کار دارای یک امتیاز مثبت است که سایرین از آن محرومند. به همین دلیل باید مزیت خود را با مثال های بسیار ساده و روان ذکر کنید. اینکه این مزایا را ذکر کنید کافی نیست. بلکه باید آن ها را نیز اثبات کنید.  پیشنهاد می کنیم تا از آمار و ارقام استفاده کنید.

 

ارائه نمونه کار ها

همه می دانیم که راه هزار ساله را یک شب رفتن محال است. اما در فضای دیجیتال بحث کاملا متفاوت است. افراد همیشه دوست داشته اند که نتیجه نهایی را ابتدا ببینند. می توانید نتیجه نهایی افرادی که با شما کار کرده اند را نمایش دهید.

 

دیگران درباره شما چه می گویند

نظر افرادی که تجربه همکاری با شما داشته اند، بسیار مهم است. آن ها می توانند کاربران را مجاب به انتخاب شما کنند.

عناصر اضافی را حذف کنید

گاهی اوقات عناصری را به صفحه اضافه می کنیم که واقعا مورد استفاده قرار نمی گیرند. به طور مثال اینکه از فرم خبرنامه برای به دست آوردن ایمیل مخاطب استفاده کنید، خیلی خوب است. اما اگر خبرنامه شما نظم خاصی ندارد (گاها دیده می شود که اصلا خبرنامه ای ارسال نمی شود) آن را حذف کنید. اینکه کاربر ایمیل خود را وارد کند ولی به طور مداوم خبری دریافت نکند، می تواند به اعتماد مشتری نسبت به شما ضربه بزند.

 

شبکه های اجتماعی خود را نادیده نگیرید

لینک شبکه های اجتماعی مختلف خود را برای برقراری ارتباط با کاربر قرار دهید. این کار باعث می شود تا اعتماد کاربر نیز به شما بیشتر شود. هنگامی که کاربر وارد صفحات اجتماعی شما می شود و سایر نظرات را در مورد شما مطالعه می کند، می تواند تصمیم نهایی خود را راحت تر بگیرد.

سرعت صفحه اصلی سایت

 

سرعت صفحه اصلی را بهبود بخشید

این موضوع را باید بدانید که هر چه زمان بیشتری برای لود صفحه اصلی زمان صرف شود، کاربران بیشتری از سایت خارج می شوند.

خیالتان راحت باشد. اگر شما تمام مراحل را به درستی انجام داده باشید اما سرعت بهینه نداشته باشید، بسیاری کاربر اجازه لود شدن صفحه را نمی دهند و بدون اینکه حتی یک بخش کوچک را ببینند از سایت خارج می شوند.

استفاده از CTA ها

CTAبه معنای دعوت کاربر به انجام عمل خاصی است. قطعا به یک دلیل خاص وب سایت خود را طراحی کرده اید. اگر هدف فروش محصول است کاربر را دائما به خرید از خود تشویق کنید.

باید این نکته را ذکر کنیم که تمام مواردی که در بالا گفته شدند حتما نباید استفاده شوند. بسته به وب سایت و استراتژی خود می توانید تعدادی از آن ها را استفاده کنید. استفاده بیش از حد از موارد ذکر شده می تواند اثر منفی به جا بگذارد. برای اینکه بدانید از چه بخش هایی باید استفاده کنید، باید دائم در حال تست و آزمایش باشید. این کار را می توانید با کمک یک متخصص UI/UX انجام دهید.

در این مقاله تلاش کردیم تا نکات مهم در زمینه اصول طراحی صفحه اول سایت را با یکدیگر مرور کنیم و بتوانیم سایت های کاربردی تری داشته باشیم.

نکاتی که ذکر کردیم در بخش طراحی بصری وب سایت قرار نمی گیرند و فقط مربوط به بهینه سازی تجربه کاربری می باشد. امیدواریم با رعایت نکات مربوطه بتوانید وب سایتی پویا تر داشته باشید.

پیشنهاد می کنیم تا نمونه هایی از این وب سایت ها را برای ما در کامنت ها قرار دهید تا همه بتوانند آن را مشاهده کنند.

صفحه اصلی را در ابتدا باید برای موبایل بهینه‌سازی کرده و سپس برای سایر اندازه‌ها بهینه کرد. به این دلیل که بیشتر از 50% کاربران از تلفن‌های‌همراه برای جستجو استفاده می‌کنند.

همچنین برای موتور جستجوی گوگل الویت با صفحه واکنش‌گرا با تلفن‌همراه می‌باشد و اگر صفحه اصلی برای موبایل بهینه‌سازی نشود، به هیچ عنوان در نتایج گوگل نمایش داده نمی‌شود.

برای طراحی صفحه اصلی وب سایت خود به هیچ عنوان از وب سایت های دیگر عینا کپی نکنید. سعی کنید از چندین وب سایت مرتبط با حوزه خود الگو برداری کنید و طرح جدیدی خلق کنید

درخواست خود را ارسال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی ویستا

محمد رضایی

⭕ کارشناس پشتیبانی

اگر نیاز به دریافت راهنمایی و یا سوالی در رابطه با نحوه سفارش، برآورد هزینه، امکانات و یا… دارید همین حالا با ما تماس بگیرید یا شماره تماس خود را وارد بفرمائید و باقی کار رو بسپرید به ما :)

یا