آیا-ارز-دیجیتال-قانونی-است
Search

آیا ارز دیجیتال قانونی است؟

فهرست مطالب

توی این چند سال اخیر همه ما اخباری رو در مورد ارز های دیجیتال به خصوص بیت کوین شنیده ایم. این ارز ها به دلیل ماهیتی که دارند، بدون نظارت سازمان و یا اداره خاصی به فعالیت خود ادامه می دهند. یکی از اهداف ارز های دیجیتال ، جایگزینی آن ها با ارز های سنتی است. درنتیجه شما می تونین با ارز های دیجیتال درآمد کسب کنین. اما اگه میخاین در مورد قوانین ارز های دیجیتال و این که آیا ارز دیجیتال قانونی است یا خیر بیش تر بدونین و یا اگه قصد طراحی سایت صرافی  رو دارین، حتما این مقاله رو تا آخر مطالعه کنین.

آیا قوانین ارز های دیجیتال در ایران ثابت است؟

ارز دیجیتال کمتر از یک دهه است که ارز دیجیتال در ایران ورود پیدا کرده اند. پس طبیعیه که هنوز قوانین ثابتی برای ارز های دیجیتال در ایران وجود نداشته باشد. این موضوع نه تنها در ایران بلکه در تمام کشور ها هم به همین صورت است. در سال 97 بانک مرکزی اعلام کرد که خرید و فروش ارز های دیجیتال مانعی ندارد. البته باید نکات زیر را هم در نطر گرفت:

  • استفاده از ارز های دیجیتال به عنوان ابزاری برای پرداخت ممنوع است.
  • انتشار رمز ارز ها از سوی توسعه دهندگان آن صورت می گیرد و بانک مرکزی مسئولیت و یا نقشی در این موضوع ندارد.
  • ارز های دیجیتال تنها در طراحی سایت صرافی p2p یا آنلاین که مقررات آن در بخش صرافی ها آورده شده قابل خرید و فروش است.

خب با توجه به این موضوع در ایران  آیا ارز دیجیتال قانونی است یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال باید ادامه مقاله رو بخونین.

قوانین-ارز-های-دیجیتال

آیا بیت کوین در ایران قانونی است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم هم آره و هم نه. در حقیقت قبل از پاسخ به این سوال باید بدانیم که به دنبال چه کاری هستید؟ اگه به دنبال سرمایه گذاری و نگهداری ارز دیجیتال هستین، بانک مرکزی محدودیتی در رابطه با این موضوع نداره و شما می تونین باخیال راحت این کارو انجام بدین. اما اگه میخاین از بیت کوین برای راه اندازی کسب و کار و یا سیستم پرداخت برای خرید محصول استفاده کنین، باید روی آن کمی فکر کرد. پس در حال کلی نمی توان در مورد ممنوعیت ارز های دیجیتال به صورت کلی صحبت کرد.

از آن جایی که حوزه ارز های دیجیتال و بلاک چین ها در ایران هنوز به طور کامل شکل نگرفته و یک حوزه نوپا است، هنوز رویکرد های کلی در مورد ارز های دیجیتال نه تنها در ایران بلکه در سراسر صورت نگرفته. با این حال ما می خواهیم تا صحبت های مسئولان در مورد ارز های دیجیتال را در سال های اخیر بررسی کنیم.

آیا بیت کوین قانونی است؟

بیت کوین هنوز هم بعد چند سال در کشور به رسمیت شناخته نشده. اما به این معنی نیست که سرمایه گذاری و نگهداری ارز دیجیتال جرم محسوب شود. در واقع کاری را جرم می گویند که برای آن مجازات در نظر بگیرند، در غیر این صورت در نظر گرفتن جرم برای آن معنی ندارد. در این صورت برای خرید و فروش و نگهداری بیت کوین نمی توان جرمی در نظر گرفت.

اما جرم نبودن استفاده از بیت کوین تنها در صورتی است که بیت کوین ابزار جرم قرار نگیرد. به عنوان مثال پولشویی جرم محسوب می شود. در نتیجه استفاده از بیت کوین برای پولشویی جرم است.

خرید و فروش بیت کوین و سایر ارز های دیجیتال در بستری به نام صرافی ارز دیجیتال و درگاه پرداخت انجام می شود. در حال حاضر هیج کدام از صرافی های کشور مجوز رسمی برای فعالیت ندارند و صرافی ها به صورت غیر رسمی در حال فعالیت هستند. البته قرار بود تا در سال 96 اطلاعیه ای در این خصوص تصویب کنند تا طراحی سایت صرافی با داشتن مجور رسمی فعالیت اما هنوز چنین تصمیمی به طور قطع گرفته نشده است. در این خصوص ما مقاله ای تحت عنوان “مجوز های راه اندازی صرافی ارز دیجیتال” منتشر کردیم که بد نیست نگاهی به اونا بندازین.

ارز دیجیتال در کدام کشور ها قانونی است؟

همون طور که گفتیم، ارز های دیجیتال قوانین ثابتی در همه کشور ها ندارد. برخی از کشور خرید و فروش ارز های دیجیتال رو مجاز و قانونی و مسئولان بعضی از کشور ها، ارز های دیجیتال رو غیر قانونی و خرید و فروش اون ها رو جرم اعلام کرده اند. البته این نکته رو هم بگم که قانون گذاری ارز های دیجیتال در حال تغییر است. پس ممکنه کشور هایی که در حال حاضر ارز های دیجیتال رو عیر قانونی اعلام کرده اند، بعد ها قوانین خود را تغییر دهند. اما در حال حاضر، کشورهای ژاپن، استرالیا، ایالات متحده، کانادا، السالوادور و همچنین ایران ارز های دیجیتال رو به رسمیت شناخته اند. پس در جواب این سوال که آیا ارز دیجیتال در ایران قانونی است باید بگیم که هنوز قوانین ثابتی برای ارز های دیجیتال در ایران وجود نداره، اما غیر قانونی هم نیستند.

قوانین استخراج ارز دیجیتال در ایران

آیا-خرید-ارز-دیجیتال-قانونی-است؟

  • آیا استخراج بیت کوین قانونی است؟
  • آیا استخراج ترون قانونی است؟
  • آیا استخراج اتریوم قانونی است؟
  • برای استخراج بیت کوین چه باید کرد؟

استخراج بیت کوین ارز های دیجیتال در ایران مانعی ندارد. اما باید از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز رسمی بگیرید. علاوه بر این باید از وزارت نیرو و برق ماینینگ تعرفه صادراتی دریافت کنید . اما استخراج یا ماینینگ بدون دریافت مجوز را غیر مجاز اعلام کرده اند. در این بخش با واژه ای به نام ریگ ماینینگ آشنا می شوید .

ریگ ماینینگ به تجهیزاتی که برای استخراج و ماینینگ استفاده میشه ، میگن. ریگ ها معمولا دو نوع دارند. یکی از انواع اونا، تجهیزاتیه که صرفا به صورت اختصاصی برای استخراج و ماینینگ استفاده میشه. اما در حالت دوم میتونه کامپیوتر باشه و به غیر از استخراج کارهای دیگه ای مثل بازی کردن و انجام کارهای شخصی و اداری هم با اونا انجام بشه.

آیا ریگ ماینینگ قانونی است؟

استخراج بیت کوین ها معمولا با دستگاه هایی به نام اسیک(ASIC)  انجام میشه. این دستگاه ها واردراتی هستند و تا دو سال پیش واردات آن ها غیر مجاز بوده و دولت در صورت پیدا کردن این دستگاه ها اونارو توقیف میکرده. به همین خاطر قاچاق این دستگاه ها در کشور زیاد شد. اما در حال حاضر وارد کردن این دستگاه ها مانعی ندارد. اما گمرک اعلام کرده که برای دریافت آن ها باید حتما مجوز داشته باشین. اما در پاسخ به سوالی که همون اول مطرح شد باید بگیم که به طور کلی استخراج اتریوم و یا استخراج ترون و یا هر ارز دیجیتال در صورت داشتن مجوز مانعی ندارد.

قوانین استخراج ارز های دیجیتال

انواع کلاهبرداری ها در حوزه ارز های دیجیتال

  • چه زمانی کلاهبرداری اتفاق میفته ؟
  • آیا ارز دیجیتال کلاهبرداری است؟ (آیا ارز دیجیتال قانونی است)
  • چرا در حوزه ارز های دیجیتال کلاهبرداری اتفاق میفته؟

یکی از دلایل اصلی در کلاهبرداری ها به نا آگاهی ما مربوط میشه. پس زمانی از ما سو استفاده میشه که آگاهی کاملی در مورد اون موضوع نداشته باشیم. در مورد ارزهای دیجیتال هم به همین صورته. ارز های دیجیتال ب طور کلی کلاهبرداری محسوی نمیشن ولی راه های زیادی برای کلاهبرداری ارز های دیجیتال وجود داره. در نتبجه باید بیش تر در مورد ارز های دیجیتال و راه های کلاهبرداری ارز دیجیتال دانشمون رو ارتقا بدیم. به طور کلی برای جلوگیری از کلاهبرداری های رمزارز ها، ابتدا تاییدیه بلاکچین رو تایید کنین تا اونا داده های دقیق معامله رو ردیابی کنن.

احکام شرعی خرید و فروش ارز های دیجیتال

برای پاسخ به سوال این که آیا بیت کوین حلال است یا خیر و  همچنین در مورد احکام خرید و فروش ارز دیجیتال از نظر شرعی باید بگم که هر کدام از مراجع تقلید در مورد ارز های دیجیتال حکم کرده اند و هر کدام نظرات متفاوتی دارن. اما با توجه به حکم آیت الله خامنه ای خرید و فروش ارزهای دیجیتال مطابق قوانین جمهوری اسلامه. به طور کلی بیش تر فقها حکم خرید و فروش ارز دیجیتال مثل بیت کوین و یا هر ارز دیگری را حرام نمیدونن اما با توجه به مفاسد احتمالی رمز ارز ها، معاملات بیت کوین را اشکال دار می نامند.

آیا ارز دیجیتال قمار است؟

از نظر وارن بافت، سومین مرد ثروتمند جهان ، معاملات ارز های دیجیتال نوعی قمار محسوب میشه. چون شما پول خود را سرمایه گذاری نمی کنید. بلکه قمار انجام میدین. امکان داره روز بعد بخشی از سرمایه خود را از دست بدین و یا این که سرمایتان چند برابر شده باشد. از نظر شیعه و مراجع تقلید ، عده ای می گویند که معاملات ارز های دیجیتال نوعی قمار است و به همین خاطر معاملات آن ها جایز نیست.

نتیجه گیری…

در این مقاله سعی کردیم تا با پاسخ به سوالات شما در مورد قانونی بودن رمز ارز ها مطالبی رو بهتون توضیح بدیم. در حال حاضر معاملات رمزارز ها از نظر قانونی مانعی نداره مگر این که از بیت کوین به عنوان ابزاری برای پرداخت استفاده کنن. اگه شما هم قصد خرد و فروش ارز دیجیتال و یا خرید اسکریپت صرافی آنلاین رو دارین باید تمام نکاتی و قوانینی که تا کنون در مورد این ارز ها وضع شده رو در نطر بگیرین تا در آینده دچار مشکلاتی مثل از دست دادن بخشی از سرمایتون نشین.

خدمات طراحی سایت صرافی ویستا شامل طراحی سایت صرافی p2p، طراحی صرافی غیر متمرکز، طراحی سایت صرافی مشابه ارز دیجیتال و اسکریپت صرافی ارز دیجیتال است که با توجه به نیازتان می توانید هر کدام را که می خواهید از تیم نرم افزارش ویستا درخواست کنید.

درخواست خود را ارسال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی ویستا

محمد رضایی

⭕ کارشناس پشتیبانی

اگر نیاز به دریافت راهنمایی و یا سوالی در رابطه با نحوه سفارش، برآورد هزینه، امکانات و یا… دارید همین حالا با ما تماس بگیرید یا شماره تماس خود را وارد بفرمائید و باقی کار رو بسپرید به ما :)

یا