راهنمای گام به گام و تصویری انتشار برنامه-انتشار اپلیکیشن در اپ استور
Search

آموزش انتشار اپلیکیشن در اپ استور

فهرست مطالب

طراحی اپلیکیشن برای سیستم عامل های اندروید و ios از جمله پر متقاضی ترین زمینه های تجارت آنلاین محسوب می شود. در این میان، هریک از انواع برنامه های موبایل ( اندروید و IOS ) کاربران و متقاضیان خود را دارند که از طریق اپ استورهای اختصاصی هر پلتفرم، اپلیکیشن مورد نظر آنها در دسترس قرار می گیرد. مرجع اصلی دانلود اپلیکیشن های IOS ، فروشگاه اپلیکیشن های آیفون، اپ استور اپل است که در این مطلب قصد داریم به صورت گام به گام و همراه با توضیحات تصویری، انتشار اپلیکیشن در اپ استور را آموزش دهیم.  

راهنمای کامل قرار دادن برنامه IOS

آموزش تصویری انتشار اپلیکیشن در اپ استور

قدم به قدم تا انتشار اپلیکیشن IOS در اپ استور!

اگر یک اپلیکیشن ios برای انتشار در دست دارید، بهترین انتخاب برای منتشر کردن اپلیکیشن، اپ استور اپل است. همانطور که معتبر ترین پلتفرم برای دانلود اپ های اندروید گوگل پلی است؛ بدیهی است که افراد به فروشگاه مرجع دانلود و نصب یک سیستم عامل مشخص، اعتماد بیشتری نشان دهند. با در نظر گرفتن این واقعیت که برای توسعه دهندگان ایرانی، انتشار برنامه در اپ استور کار چندان آسانی نیست؛ با این وجود بنظر می رسد ارزشش را خواهد داشت!

ساخت اکانت دولوپر با ایجاد اپل آیدی

1. ساخت اکانت دولوپر با ایجاد اپل آیدی

پیش از هرچیز، اکانت توسعه دهنده اپ استور خود را بسازید!

پس از شروع ساخت اپلیکیشن و به اتمام رساندن مراحل توسعه، اولین قدم برای انتشار اپلیکیشن در اپ استور ساخت اکانت دولوپر ( حساب توسعه دهنده اپل  ) است. این کار چندان پیچیده نیست و همه دشواری آن، مربوط به ساخت اپل آیدی و پرداخت هزینه 99 دلاری برای ایجاد Apple ID است که در ادامه آموزش خواهیم داد.

ایجاد حساب iTunes connect

  • برای ساخت Apple ID و ایجاد حساب iTunes connect باید این مسیر را طی کنید؛ ابتدا اپلیکیشن آیتونز (Itunes) را از طریق اپ استور دانلود و نصب کنید. سپس در نوار بالای اپلیکیشن گزینه  iTunes Store را انتخاب و با کلیک بر روی گزینه Free بر روی یکی از اپلیکیشن های رایگان، وارد صفحه Sing In شوید.

 

  • در ادامه، پس از وارد کردن اطلاعات خواسته شده بر روی دکمه Create apple ID کلیک کنید. در صفحه بعد پس از فعالسازی تیک “فعالسازی و پذیرش قوانین” با انتخاب گزینه Agree ضوابط و مقررات را بپذیرید. سپس، صفحه دیگری در مقابل شما باز می شود که اطلاعاتی چون ایمیل، پسورد و… را وارد می کنید.

 

  • پس از پرداخت هزینه ساخت اکانت مجددا گزینه create apple id را انتخاب نمایید. در این مرحله یک ایمیل به آدرسی که پیش تر وارد کرده اید، ارسال شده است؛ با کلیک بر روی لینک وریفای حساب، اطلاعات حساب خود را وارد کرده و روی گزینه Sign in کلیک کنید تا مراحل ساخت اکانت iTunes connect و اپل آیدی شما تکمیل شود.

مراحل پس از ساخت Apple ID

 پس از ساخت اپل آیدی به صفحه توسعه دهندگان اپل مراجعه می کنید که از شما می خواهد تا نوع اکانت خود را از میان سه حالت Company (شرکتی) ، Government (دولتی) و Individual (شخصی ) تعیین کنید. در ادامه اطلاعات اولیه ای چون آدرس و شماره تلفن را متناسب با نوع حساب وارد می کنید و پس از حدود 24 ساعت خواهید توانست تا برنامه IOS خود را منتشر کنید.

بارگذاری اپلیکیشن در اپ استور

2. بارگذاری اپلیکیشن در اپ استور

با کمک XCode اپلیکیشن خود را به اپ استور اضافه کنید!

اضافه کردن فایل اپلیکیشن را به کمک ابزار توسعه XCode انجام دهید. برای اینکار، ابتدا وارد پلتفرم شوید؛ پس از انتخاب اپلیکیشن گزینه «Distribute app» را انتخاب نمایید و در صفحه باز شده جدید، روی دکمه «App Store Connect» کلیک کنید. در پایان، گزینه «Upload» را انتخاب نمایید. 

مراحل پس از انتخاب فایل اپلیکیشن

در این مرحله، اطلاعات خواسته شده از جمله نام، زبان و شناسه SKU را وارد کنید و پس از عبور از صفحه، روی گزینهٔ «Upload» کلیک کنید. در صفحه ظاهر شده بر روی فلش کوچک روی اسکرین کلیک کنید تا وارد صفحهٔ App Store Connect شوید. در آخرین صفحه میتوانید مشخصات اپ آیدی را وارد کنید تا امکان رفتن به مرحله بعد برای شما فراهم شود.

درج تصاویر و اطلاعات نمایشی و اولیه اپلیکیشن

3. درج تصاویر و اطلاعات نمایشی و اولیه اپلیکیشن

مشخصات قابل نمایش برنامه به کاربر، از جمله اسکرین شات ها و اطلاعات اولیه را اضافه کنید!

در App Store Connect، گزینهٔ «My apps» را انتخاب نمایید و در صفحه باز شده، بر روی اپلیکیشنی که بارگذاری کرده اید، کلیک کنید. در صفحه مقابل تان، میتوانید 3 الی 10 اسکرین شات از برنامه خود را بارگذاری کنید تا به مخاطب تصور صحیحی نسبت به خدمات، امکانات و محیط اپلیکیشن ارائه کنید.

اطلاعات متنی اپلیکیشن برای نمایش و استفاده کاربران

 علاوه بر اسکرین شات ها، سایر اطلاعاتی چون Promotional Text ( متن تبلیغ اپلیکیشن )، Description ( توضیحات اپلیکیشن )، Keywords ( کلیدواژه های اصلی و پرسرچ مرتبط با اپلیکیشن )، Support URL ( لینک پشتیبانی در صورت بروز مشکل )  و Marketing URL ( لینک تبلیغاتی) را میتوانید وارد کنید. برای ایجاد شانس قرار گرفتن در میان بهترین اپلیکیشن های آیفون باید این موارد را اضافه نمایید.

اقدامات لازم برای بررسی اپلیکیشن توسط کارشناسان

کارشناسان اپ استور در مراحلی از بررسی برنامه، برای تایید انتشار نیاز دارند تا مطمئن شوند آیا اپلیکیشن برای عملکرد خود نیاز به ثبت نام کاربران دارند یا نه. بنابراین در همین صفحه باید یک نام کاربری و رمز عبور وارد کنید تا کارشناسان برای بررسی این ویژگی از اطلاعات وارد شده استفاده کنند. همچنین برای بررسی هرچه بهتر و سریع تر کارشناسان، اطلاعات تماس، یادداشت متنی و یا فایل های تصویری را بارگذاری کنید؛ این موارد ممکن است به تسریع روند بررسی و شانس بیشتر انتشار کمک کنند. 

اضافه کردن مشخصات و اطلاعات تکمیلی اپلیکیشن

4. اضافه کردن مشخصات و اطلاعات تکمیلی اپلیکیشن

دسته بندی، قیمت و سایر اطلاعات اپلیکیشن را برای ثبت در اپ استور مشخص کنید!

در App store connect از نوار کناری صفحه گزینه General را انتخاب و وارد صفحه App information شوید. رتبه بندی محتوا ( رده سنی محتوای اپلیکیشن ) را میتوانید با کلیک بر روی گزینه «Set Age Rating Across All platforms» انجام دهید. میتوانید با انتخاب گزینهٔ «Set Up Content Rights Information» مشخص کنید محتوای شخص ثالث در اپ شما منتشر خواهد شد یا نه.

قیمت اپلیکیشن و محدودیت ها

جالب است بدانید امکان وارد کردن قیمت دلخواه به صورت دستی برای شما وجود نخواهد داشت! برای تعیین قیمت برنامه IOS ابتدا بر روی گزینه «Pricing and Availability» کلیک و یکی از مبالغ پیشنهادی را بعنوان قیمت نهایی تایید کنید. همچنین میتوانید برنامه خود را به صورت رایگان نیز منتشر کنید. از نظر محدودیت های دسترسی به اپلیکیشن میتوانید در مسیر Availability<Edit تیک انتخاب کشورها را اضافه کرده یا بردارید.

سیاست‌های حریم خصوصی (Privacy Policy)

اپلیکیشن های IOS مختلف هم ممکن است سیاست های حریم خصوصی متفاوتی را دنبال کنند. برای درج این مورد در پلتفرم خود وارد بخش «App Privacy» شوید و دکمه «Get Started» را انتخاب کنید. حال در قسمت مشخص شده میتوانید لینک (آدرس URL) سیاست‌های حریم خصوصی را اضافه نمایید.

تست اپلیکیشن و سنجش وضعیت انتشار

5. تست اپلیکیشن و سنجش وضعیت انتشار

با استفاده از گزینه TestFlight مشخص کنید برنامه برای انتشار آماده است یا نه!

فرایند تست اپلیکیشن در اپ استور یک فرایند اتوماتیک و دارای استاندارد های تعیین شده است؛ به این معنا که نیازی نیست برای تست شخصی برنامه تان اقدامات بخصوصی انجام دهید. تنها کافی است در صفحه App store connect وارد بخش «TestFlight» شوید و کمی منتظر شوید تا اپ استور درخواست و پلتفرم شما را بررسی کند.

بررسی وضعیت انتشار اپلیکیشن

سپس برای مشاهده وضعیت آمادگی انتشار به بخش «STATUS» بروید و روی گزینهٔ «Manage» کلیک کنید. در صورتیکه در مقابل برنامه، نوشته «Ready to submit» را مشاهده کردید برای ادامه مراحل به App Store بروید، چرا که اپلیکیشن IOS شما آماده انتشار است.

تایید نهایی ارسال اپلیکیشن برای بررسی و انتشار

6. تایید نهایی ارسال اپلیکیشن برای بررسی و انتشار

اقدامات پایانی را انجام دهید و برای بررسی نهایی قبل از انتشار، آن را در فهرست بررسی پلتفرم قرار دهید!

در مرحله آخر و به عنوان اقدامات پایانی انتشار اپلیکیشن در اپ استور، در پایین ترین قسمت صفحه و در بخش «Build»، روی گزینهٔ «Select a build befor you submit your app» کلیک کنید. صفحه کوچکی مقابل شما ایجاد خواهد شد که میتوانید اپلیکیشن خود را در فهرست موجود در آن مشاهده کنید. اپ مورد نظر را انتخاب و دکمه «Save» سپس گزینه «Add for Review» را انتخاب نمایید. در آخرین اقدام، گزینهٔ «Submit to App Review» را انتخاب و منتظر بررسی و انتشار اپلیکیشن توسط اپ استور بمانید.

ضوابط و مقررات درج برنامه

قوانین انتشار اپلیکیشن در اپ استور

پیش از تصمیم به انتشار برنامه ios خود در اپ استور، این قوانین را مطالعه کنید!

فروشگاه اپ استور برای انتشار اپلیکیشن قوانینی را در نظر گرفته است که توصیه می کنیم پیش از قطعی ساختن تصمیم انتشار برنامه، آنها را مطالعه کنید. برخی از تعیین کننده ترین این قوانین را در زیر آورده ایم.

  • اپلیکیشن مورد انتشار نباید دارای محتوای تشویق کننده کاربران به رفتارهای مخرب و آسیب زا ( مشابه مصرف مواد مخدر، الکل، اقدامات مضر سلامتی و… ) باشد.
  • اپلیکیشن باید از قانون کپی رایت تبعیت کند و محتوای آن نمیتواند شامل محتوای شخص ثالث بدون رضایت صاحب محتوا باشد.
  • اپلیکیشن مورد انتشار نمی تواند شامل محتوای نژادپرستانه، سوگیری های مذهبی، مطالب و محتوای جنسی و جنسیت زده و موارد مشابهی شود که منجر به اختلاف و نفرت پراکنی می شوند.
  • اپلیکیشن شما برای انتشار در اپ استور نباید برای استفاده کاربران آسیب زا باشد؛ آسیب زایی می تواند از انواع جهات امنیتی، آسیب معنوی، مالی، فیزیکی و… بررسی شود.
مشکلات و موانع درج برنامه

چالش های انتشار اپلیکیشن در اپ استور

انتشار اپلیکیشن در اپ استور چالش های متعددی برای توسعه دهندگان ایرانی ایجاد می کند!

همانطور که در ابتدای مطلب نیز گفتیم، انتشار اپلیکیشن در اپ استور برای توسعه دهندگان و ناشران پلتفرم ایرانی چالش هایی را ایجاد می کند. این محدودیت ها و چالش ها به شماره تلفن برای تایید اکانت توسعه و نحوه پرداخت هزینه ساخت اکانت مربوط می شوند.

مهم ترین محدودیت های انتشار برنامه در اپ استور

در اولین مرحله و برای ایجاد اپل آیدی، نمیتوانید از شماره ایران استفاده کنید و ضرورت دارد تا تایید اکانت خود را توسط یک شماره تماس با پیش شماره خارجی انجام دهید. محدودیت دوم مربوط به پرداخت هزینه ساخت اکانت توسط حساب اعتباری خارجی است؛ چرا که نمی توانید با حساب ایرانی این هزینه را به اپ استور پرداخت کنید.

راه حل

برای حل این مشکلات و چالش های انتشار اپلیکیشن در اپ استور میتوانید از برخی مجموعه های آنلاین که در همین زمینه فعالیت می کنند، کمک بگیرید. این مجموعه ها و گاهی شرکت ها، در ازای هزینه ای تایید دو مرحله ای اکانت شما را توسط شماره تلفن های خارج از کشور انجام می دهند و در پرداخت های بانکی و اعتباری خارجی هم کمک تان می کنند. بعلاوه، میتوانید از یک فرد قابل اعتماد در خارج از کشور نیز برای انجام این کارها کمک بگیرید.

نتایج مثبت و مزایای درج برنامه

مزایای انتشار اپلیکیشن در اپ استور

هرچند سخت، اما با انتشار اپلیکیشن IOS در اپ استور این مزایا را بدست می آورید.

دانلود و نصب اپلیکیشن از اپ استور، اولین انتخاب برای افرادی است که از سیستم عامل IOS در تلفن های همراه خود استفاده می کنند. بنابراین با انتشار برنامه در اپ استور، این مزیت ویژه را کسب می کنید که اپلیکیشن شما در دسترس ترین حالت ممکن برای کاربران هدف باشد. 

کسب اعتبار بیشتر برای کسب و کار

مزیت مهم بعدی که باید به آن اشاره کنیم، کسب اعتبار برای کسب و کار است؛ در صورتیکه برنامه موبایل شما متعلق به یک کسب و کار باشد، حضور برند شما در اپ استور، اعتبار و امتیاز ویژه ای را برایتان به همراه خواهد داشت! چرا که پلتفرم شما از کیفیت و کارایی کافی برای برای انتشار، از فیلتر استانداردی چون معیارها و تست های اپ استور عبور کرده و کاملا ارزشش را دارد که کاربران امتحانش کنند!

جمع بندی

در این مطلب به صورت جامع و تصویری ، گام به گام مراحل انتشار اپلیکیشن در اپ استور را بررسی کردیم. این مراحل در یک مرور سریع عبارت بودند از : 

  1. ساخت اکانت دولوپر با ایجاد آیدی
  2. بارگذاری اپلیکیشن در اپ استور
  3. درج تصاویر و اطلاعات نمایشی و اولیه اپلیکیشن
  4. اضافه کردن مشخضات و اطلاعات تکمیلی اپلیکیشن
  5. تست اپلیکیشن و سنجش وضعیت انتشار
  6. تایید نهایی ارسال اپلیکیشن برای بررسی و انتشار

 

در ادامه، مهم ترین قوانین انتشار اپلیکیشن در اپ استور را بیان کردیم که شامل ضوابط و مقررات زیر می شدند :

  • عدم تشویق کاربران به رفتارهای مخرب و آسیب زا ( مشابه مصرف مواد مخدر، الکل، اقدامات مضر سلامتی و… )
  • عدم نقض قانون کپی رایت و انتشار محتوای غیرقانونی
  • عدم انتشار اپلیکیشن شامل محتوای نژادپرستانه، سوگیری های مذهبی، مطالب و محتوای جنسی و جنسیت زده و موارد مشابه منجر به اختلاف و نفرت پراکنی
  • عدم آسیب رسانی به کاربر از انواع جهات امنیتی، آسیب معنوی، مالی، فیزیکی و…

 

سپس گفتیم که از مهم ترین چالش های انتشار برنامه در اپ استور، عدم امکان استفاده از شماره تماس و حساب اعتباری داخلی است؛ بنابراین میتوانید از شرکت ها و مجموعه های فعال در این زمینه کمک بگیرید و یا از اطلاعات احراز هویت و پرداخت بانکی یک فرد آشنا و قابل اعتماد در خارج از کشور، با رضایت و تایید شخص استفاده کنید.

در پایان نیز گفتیم که انتشار اپلیکیشن در فروشگاه اپ استور با وجود همه چالش ها و مشکلاتی که برای توسعه دهندگان ایرانی به همراه دارد، دارای مزایای عمده ای خواهد بود؛ از جمله مهم ترین این مزایا، در دسترس بودن اپلیکیشن برای جامعه کاربران آیفون و ایجاد اعتبار بیشتر برای کسب و کار برنامه است.

درخواست خود را ارسال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی ویستا

محمد رضایی

⭕ کارشناس پشتیبانی

اگر نیاز به دریافت راهنمایی و یا سوالی در رابطه با نحوه سفارش، برآورد هزینه، امکانات و یا… دارید همین حالا با ما تماس بگیرید یا شماره تماس خود را وارد بفرمائید و باقی کار رو بسپرید به ما :)

یا