پیپ بازار های بین المللی
Search

منظور از پیپ در بازار های بین المللی

فهرست مطالب

پیپ که مخفف کلمه price interest point  است، یکی از اصطلاحاتی است که در بازار های بین المللی مخصوصا فارکسه. این کلمه رو معامله گران بازار های بین المللی استفاده می کنن که معیار اندازه گیری تغییر قیمت رمز ارز هاست. احتمالا نام این اصطلاح رو اینطوری شنیده اید: آقای مشایخی 5 پیپ سود کرده ایت. اما این اصطلاح چه معنا و کاربردی داره؟ یکی از مواردی که باید در زمینه ارز های دیجیتال و طراحی سایت صرافی باد بگیرید و درک خوبی از آن ها داشته باشید ، پیپ و نحوه محاسبه پیپ می باشد. در این مقاله به توضیح در مورد تعریف پیپ در بازار های بین المللی می پردازیم. علاوه براین چگونگی محاسبه پیپ رو توضیح میدیم.

مفهوم پیپ در بازارهای بین المللی

در بازارهای بین المللی مثل فارکس ارزها به صورت دوتایی در یک جفت ذخیره می شوند. به عبارت دیگر یک ارز پایه در مقابل ارزی دیگر ارزش گذاری می شود. به عنوان مثال EUR/USD که به عنوان ارز پایه شناخته شده است. این دو ارزهایی هستند که با هدف نمایش نرخ ارز در کنار یک دیگر قرار می گیرند و عددی را مقابل عدد روبرو نشان می دهند ( EUR/ USD =”1.2345”) . این عدد با توجه به میزان عرضه و تقاضا تغییر می کند. هر متغیر دارای یک واحد برای اندازه گیری است که در فارکس این واحد پیپ نام دارد.

پیپ چیست؟

پیپ به معنای کوچکترین واحد ارزش نرخ است. در حقیقت پیپ روکوچکترین واحد محاسبه سود و ضرر در بازار های مالی می گویند. جایگاه پیپ در جفت ارز های با یک دیگر متفاوت است که علت آن هم تفاوت در اختلاف نرخ ارزهاست. در نتیجه نسبت به ارزش دو ارز جایگاه پیپ می تواند تغییر کند. به طور معمول شمارش پیپ به این صورت است:  چهارمین رقم اعشار را پیپ می گویند.

پیپ

برای فهم راحت تر با یک مثال توضیح میدیم. برای مثال میگیم ارزش دلار از 1.3258 به 1.3260 افزایش پیدا کرده. به عبارت دیگه ارزش دلار 2 پیپ سود کرده. یا اگه بگیم فردی 30پیپ در معامله دریافت کرده یعنی این که 30 پیپ سود کرده.  این ارزش گذاری ها برای سرمابه گذاران خیلی مهمه. چون که باعث جلوگیری از ضرر های بزرگ میشه.

ارزش پولی هر پیپ وابسته به سه عامل مهمه:

  1. جفت ارز در حال معامله
  2. نرخ هر ارز
  3. مقدار معامله

همان طور که گفتیم ، پیپ کوچکترین واحد ارزش نرخ در فارکس و اسکریپت صرافی رمز ارز است و معیار اندازه گیری قیمت جفت ارز هاست. به طوری که هر پیپ یک ده هزارم قیمت جفت ارز هاست. اما استثناهایی هم در این مورد وجود دارد.

منظور از پیپت و پوینت چیست؟

در سال های اخیر، بروکر های بسیاری تلاش کرده اند تا نمایش نرخ ارز ها را با 5 رقم اعشار نشان دهند.  در این شرایط آخرین رقم اعشار پیپت نامیده می شود. همان طور که گفتیم، چهارمین رقم اعشار را پیپ می نامند.  در نتیجه هر پیپت در فارکس و بازار های بین المللی معادل است با یک دهم پیپ. برای مثال اگر جفت ارز یورو دلار از 1.20854 به 1.20856 تغییر پیدا کند، در نتیجه ارزش آن 2 پیپت افزایش یافته است.

یکی از سوالاتی که معمولا پرسیده می شود این است که هر پیپ چند پوینت است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که  در پلتفرم های معاملاتی، معمولا پیپت را با پوینت (point) نشان داده می شود. بنابراین هر پوینت معادل یک پیپت و برابر با یک دهم پیپ است.

پیپیت

منظور از پیپ در فارکس

پیپ در فارکس معمولا به دو منظور اشاره دارد : (” میزان تعییرات ” و “ ارزش هر تغییر“). در واقع پیپ را یک واحد استاندارد برای جفت ارز های است. با این تفاوت که ارزش مخصوصی در هر جفت ارز دارد. البته در معاملات فارکس کارگزارها این معاملات را انجام می دهند و شما نیازی ندارید که به صورت دستی آن ها را محاسبه کنید. فقط کافیه که به عنوان ترید درک خوبی از آن داشته باشید.

نحوه محاسبه پیپ

فرض کنید به عنوان مثال یک خرید در جفت ارز EUR/ USD به ارزش 1.2705 را وارد کردیم و تا لحظه ای که می خواهیم آن را ببندیم، ارزش آن 50 پیپ افزایش پیدا کرده و به 1.2755 رسیده است. در نتیجه با توجه به نسبت لات به سود رسیده ایم. در شرایط برعکس ( فروش) هم همین اتفاق می افتد و ما 50 پیپ از دست می دهیم.

فرمول تغییرات پیپ در فارکس

تغییرات pip = قیمت در لحظه ثانویه – قیمت در لحظه اولیه

چگونه میزان سود و ضرر را محاسبه کنیم؟

قبل از این که میزان سود و ضرر را در فارکس محاسبه کنیم، میخاهیم شما ررو با مفهومی به نام لات آشنا کنیم.

منظور از لات در فارکس

مفهوم لات در فارکس یک مفهوم اندازه گیری ساده است و با استفاده از اون میتونید سرمایه خودتون رو در فارکس مدیریت کنید. در واقع لات یک تبدیل بین سرمایه و سود شما محسوب می شود. لات در فارکس از اولین مفاهیمی بود که در بازار بورس بیان شد که به لات استادارد معروف است.

محاسبه میزان سود و ضرر: 

در فارکس میزان سود و ضرر بر اساس پیپ محاسبه می شود و روش محاسبه به صورت زیر است:

  • اندازه حجم معامله (لات) تقسیم بر 1000 (برای تمامی جفت ارز ها به جر آن هایی که یک طرف آن ها JPY دارد)
  • اندازه حجم معامله (لات) تقسیم بر 100 ( برای جفت ارز هایی که شامل JPY هستند)

در این جا ما اصطلاحی به نام لات را استفاده کردیم. لات همان حجم معاملات است. اما سوال این جاست که لات چگونه محاسبه می شود؟

در حالت کلی سه حالت حجم معامله یا لات داریم:

  • استاندارد لات: زمانی که کاربران یک لات کامل که معادل 100000 واحد از یک جفت ارز است را معامله می کنند.
  • مینی لات: زمانی که کاربران 0.1 لات که معادل 10000 واحد از یک جفت ارز را معامله می کنند.
  • میکرو لات: زمانی که کاربران 0.01 لات که معادل 1000 واحد از حفت ارز است را معامله می کنند.

لات.

فرمول تبدیل پیپ به دلار

خب بذارید با یک مثال برای شما توضیح دهم. فرض کنید که شما یک دهم لات از جفت ارز را خریداری کرده اید. یک دهم لات معادل 1000 واحد است. پس شما باید 10000 را بر 10000 تقسیم کنید. در این صورت عددی که به دست می آید ارزش هر پیپ است.

10000/ 10000 = 1 (ارزش هر پیپ یک دلار است )

یا برای مثال شما یک لات کامل را معامله کرده اید:

100000 / 10000 = 10 ( ارزش هر پیپ ده دلار است)

در نتیجه اگر شما 22 پیپ در یک معامله سود کرده باشید، یعنی 220 دلار سود کرده اید. به صورت کلی مقدار هر پیپ در لات های مختلف به صورت زیر محاسبه می شود:

  • یک لات = هر پیپ 10 دلار محاسبه می شود.
  • یک دهم لات = هر پیپ 1 دلار محاسبه می شود.
  • یک صدم لات = هر پیپ 10 سنت محاسبه می شود.

نکته ای که در این مورد وجود دارد این است که مثال های بالا به صورت کلی مطرح شدند و معاملات همیشه به این شکل نیست. برای مثال اگر فردی 0.5 لات معامله کرده باشد، طبق معادله ای وجود دارد، هر پیپ 5 دلار محاسبه می شود.

بررسی تاثیر گذاری پیپ

برای بررسی تاثیر گذاری پیپ و درک بهتر شما با مثال این موضوع را توضیح می دهیم. اما اول از همه باید بگوییم که تاثیر پیپ به مقدار دلار خریداری شده بستگی دارد. برای مثال فردی 10 هزار دلار یورو خریداری می کند. با فرض این که هر دلار 0.7747 یورو است، در نتیجه مقدار تمام شده 22/12.908 دلار خواهد بود. این مقدار با استفاده از فرمول زیر محاسبه می شود.

1 / 0.7747 *  10000 = 22/12.908

با استفاده از این فرمول اگر ارزش یورو نسبت به دلار یک پیپ افزایش پیدا کند، در نتیجه مقدار لازم برای خرید10000 یورو به اندازه

56/ 12.906 دلار خواهد بود.

1 / 0.7748 * 10000 = 56/12.906

در پایان…

با توجه به نکاتی که تا این جا گفته شد، شما در بازار های بین المللی مثل فارکس نباید بگویید که من 50 دلار سود کردم. بلکه باید بگویید که سود من 50 پیپ بوده است. چون که میزان سود با توجه به حجم و مقدار معامله مشخص می شود ولی چیزی که ثابت است همان pip است.

تیم ویستا با داشتن نمونه کارهای قوی در زمینه راه اندازی صرافی ارز دیجیتال و طراحی سایت نوبیتکس و والکس به شما کمک می کند تا سایت خود را همان طور که مدنظرتان است و با امکانات شما طراحی می کند. برای دریافت اطلاعات بیشت می توانید وارد صفحه “طراحی سایت صرافی ارز دیجیتال” ویستا شوید و در صورت داشتن هر گونه سوال با مشاورین ما تماس بگیرید.

درخواست خود را ارسال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی ویستا

محمد رضایی

⭕ کارشناس پشتیبانی

اگر نیاز به دریافت راهنمایی و یا سوالی در رابطه با نحوه سفارش، برآورد هزینه، امکانات و یا… دارید همین حالا با ما تماس بگیرید یا شماره تماس خود را وارد بفرمائید و باقی کار رو بسپرید به ما :)

یا