سئو چیست ؟!

سئو مخفف Search Engine Optimization و به معنای بهنیه سازی سایت و یا اپلیکیشن برای موتور های جستجو می باشد.اما اصولا سئو چه مفهومی دارد و چرا برای موتور های جستجو بسیار حائز اهمیت است. امروزه باتوجه با پیشرفت روزافزون تکنولوژی،کسب و کار ها رنگ و بوی تازه ای به خود گرفته اند و برای توسعه فضای بازاریابی اینترنتی،به دانستن مراحل سفارش طراحی وبسایت و  سئو بسیار نیاز داریم.

یکی از اهداف اساسی سئو بهینه سازی سایت ها در کلمات کلیدی تعریف شده میباشد. امروزه قرار گرفتن نام سایت شما در رتبه های بالا و برتر گوگل بسیار ارزشمند است چرا که یک تبلیغ رایگان در بهترین فضای تبلیغاتی جهان به شمار می آید.این فرایند باعث می شود حجم عظیمی از ترافیک های رایگان و طبیعی از سمت موتور های جستجو مانند گوگل به سایت شما هدایت شوند.در این مقاله سعی داریم نگاه کاملی داشته باشیم به تاریخچه سئو از زمان شروع اولین موتور های جستجو تا به امروز.

سئو-چیست

راهنمای جامع و کامل برای آنکه

سئو و تاریخچه آن را درست بشناسید !

سئو-تاریخچه

در گذشته ای نه چندان دور،در سال 1996،دو نفر با نام های Sergey Brin و  Larry Page شروع به کار کردن بر روی پروژه ای کردند که یک موتور جستجوگر محتوا بود و نام آن را Back Rub گذاشتند که بعدها به Google تغییر نام داد.موتور جستجوگر آن‌ها ابتدا با دامنه google.stanford.edu استفاده می‌شد و و در ۱۵ سپتامبر سال ۱۹۹۷ دامنه google.com ثبت شد.در سپتامبر ۱۹۹۸ در واقع اولین دفتر کار گوگل راه‌اندازی شد و این شرکت رسماً به ثبت رسید.در واقع اولین دفتر کار گوگل در گاراژ خانهٔ سوزان وژکیکی در منلو پارک، کالیفرنیا قرار داشت.

page

موتور های جستجو اتفاق تازه ای نبودند.نخستین آنها نامش Archie بود که در سال 1990 ساخته شده بود.پس از آن هم تعداد بسیار زیادی موتور جستجو آمده بودند که معروف ترین آنها را امروزه با نام Yahoo میشناسیم.

گوگل

اما همانطور که ممکن است بدانید،گوگل امروزه پرکاربردترین موتور جستجوگر دنیاست.ظرف 6 سال بعد از افتتاح شدن،گوگل توانست از تمام رقبای خود پیشی بگیرد و تا به امروز پیشتاز دنیای اینترنت است.در اوت ۲۰۱۱ گوگل اعلام کرد که بخش تلفن‌های همراه شرکت موتورولا را خواهد خرید و چند ساعت پس از اعلام، صاحب آن شد. این شرکت برای خرید سهام موتورولا مبلغ ۱۲٫۵ میلیارد دلار به صورت نقد پرداخت می‌کند و براین اساس مالکیت موتورولا موبیلیتی به گوگل واگذار می‌شود و با این خرید صاحب ۱۹ هزار کارمند جدید خواهد شد.

seo

در همین زمان ....

از سال 1990 مردم دنیا شروع به ساخت نخستین وب سایت های خود در دنیای مجازی کردند و به سرعت فهمیدند که می توانند از طراحی وبسایت ها و فروشگاه اینترنتی خودشان کسب درآمد کنند.

اما برای آنکه بتوانند درآمد بیشتری داشته باشند،نیازمند بازدید کننده برای وبسایت های خودشان بودند.درواقع این مسعله کاملا برای آن ها روشن شده بود که بازدید نداشتن مساوی با پول درنیاوردن است.

و از آنجا که موتور های جستجوگر روز به روز بیشتر مورد استفاده واقع می شدند،صاحبان وبسایت ها به این فکر می کردند که چطور وبسایت خود را در صدر نتایج جستجو آن ها نمایش دهند.

بهینه-سازی
اهمیت-سئو

همانطور که در این نمونه از صفحه نتایج جستجو می توانید مشاده کنید،2 شکل مختلف از از نتایج وجود دارد.شکل اول تبلیغات Ads است.این تبلیغات در بالا و پایین صفحه وجود دارند و با یک علامت کوچک سبز رنگ مشخص شده است.در زیر این تبلیغات هم،نتایج طبیعی (Organic) وجود دارند.نتایج طبیعی آن نتایجی هستند که از نظر رباط هوشمند گوگل،بیشترین ارتباط را به موضوع جستجوی شما دارند و به ترتیب اعتبار سایت ها دسته بندی شده اند.

نتایج-گوگل
حالا حتما براتون سوال پیش میاد که در صدر نتایج جستجو بودن برای کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان چقدر اهمیت دارد ؟!

بیاید باهم یک بررسی ساده کنیم ...

کلمه کلیدی “بلیط هواپیما” را در نظر بگیرید. این کلمه در ماه بیش از ۱۲ هزار بار جستجو میشود! طبق تحقیقات انجام شده، تقریبا ۲۰% از کلیکهای کاربران بر روی وب سایتی است که رتبه نخست یک جستجو را داشته باشد. این یعنی اگر نتیجه اول این جستجو باشید، ۲۴۰۰ کلیک بر روی آدرس شما خواهد شد و ماهیانه ۲۴۰۰ بازدیدکننده (آن هم فقط از همین یک کلمه کلیدی) وارد سایت شما خواهند شد..

سئو-حرفه-ای

حالا بیاید بررسی کنیم این بازدید کننده ها چقدر ارزشمند هستند ؟!

اگر شما بخواهید با تبلیغات در این جستجو بالا بیایید، به طور میانگین باید ۸۰ سنت یا 0.8 دلار برای هر کلیک بر روی تبلیغ خود بپردازید. پس برای داشتن ۲۴۰۰ کاربر در ماه تقریبا باید ماهیانه چیزی حدود ۱۹۲۰ دلار هزینه کنید و آن هم فقط برای همین یک کلمه!

چرا-سئو

البته ممکن است این هزینه گاهی کمتر یا بیشتر از این (تا چند دلار برای جستجوهای فارسی هم بشود.) اما در هر صورت، اگر قرار باشد فقط با تبلیغات گوگل که یکی از بهترین راهکارهای تبلیغاتی است به جذب کاربر بپردازید، باید ماهیانه هزینه زیادی را صرف کنید. این در حالی است که با کار بر روی سئو سایت خود، با یک هزینه کمتر میتوانید به صدر نتایج طبيعی جستجو برسید و از هزینه های خود در طولانی مدت به طور جدی بکاهید.

اما بهینه سازی سایت دقیقا به چه صورت انجام میشه ؟!

به صورت خلاصه،فرایند سئو به دو بخش اصلی تقسیم می شود.

سئو داخلی سایت (ON PAGE SEO)

هدف سئو داخلی آن است که محتوای سایت شما را به نحوی بهینه سازی کند که موتور های جستجو به راحتی آن را بخوانند،موضوع صفحات را متوجه شوند و سایت شما را به عنوان یک سایت باکیفیت و قابل اعتماد برای کاربران شناسایی کند.

سئو-خارجی

سئو خارجی سایت (OFF PAGE SEO)

هدف سئو خارجی این است که مطمئن شود سایت های دیگر به شما لینک میدهند و شما را به گوگل معرفی می کنند.این لینک ها همچون مهر تایید سایت های دیگر برای شماست و باعث می شود اعتبار شما نزد گوگل و دیگر موتور های جستجوگر افزایش یابد.این فرایند که به نام لینک سازی(لینک بیلدینگ)شناخته می شود که اهمیت بسیاری در رنگ گوگل سایت شما دارد.

حالا بهتره یک جمع بندی داشته باشیم 😎

اهمیت سئو در چیست ؟!

اهمیت-سئو

1-شناخته خواهید شد

آوردن سایت در صفحه اول گوگل،بزرگ ترین مزیتی که برای فضای کاری شما دارد این است که باعث شناخته شدن سریع کسب و کار شما در فضای اینترنت می شود.اگر سایت شما در نتایج اول گوگل قرار بگیرید به طور قطع باعث افزایش مخاطبین و بازدیدکنندگان سایت شما خواهد شد.

2-ترافیک دائمی و افزایش مخاطب

امروزه داشتن یک ترافیک رو به رشد مزیت بزرگی محسوب می شود.به صورت کلی در سئو قرار نیست هر بازدید منجر به فروش محصولات یا خدمات شود اما با ارائه یک فضای مناسب محتوایی،می توان میزان قیف فروش را بازتر کرد.

3-برای بازاریابی هزینه ای پرداخت نخواهید کرد

بازاریابی یکی موارد مهم هر سازمانی میباشد که برای ادامه حیات به آن نیاز خواهد داشت.به طبع کسب و کار های آنلاین نیز از این قاعده مستثنا نیستند و برای بازاریابی در این فضای گزینه های مناسبی وجود دارند مانند شبکه های اجتماعی،تبلیغات،ریپرتاژ،یازاریابی ایمیل و … اما یکی از ارزانترین و معتبرترین آن ها رتبه برتر در نتاریح جستجو میباشد.

4-بازگشت سرمایه

امروزه باتوجه به رقابتی شدن فضای کسب و کار، تبلیغات بسیار پرهزینه و زمان بر خواهند بود(اغلب با ضرر همراه است).اما در عمل هیچ راهی جز تبلیغات محصولات و خدمات شما برای ارائه آن ها وجود نخواهد داشت.در این بین وجود یک سئو و محتوا قوی بر روی سایت شما بسیار حائز اهمیت است چرا که در قدم اول باعث افزایش رتبه سایت شما در نتایج گوگل می شود و در قدم دوم باعث بازدید بیشتر و ترافیک در سایت شما خواهند شد.

چندین واقعیت جالب درباره اهمیت سئو

قطعا الان اهمیت سئو متوجه میشید.

واقعیت-سئو

قیمت سئو و بهینه سازی چگونه تعیین می شود؟

قیمت سئو و بهینه سازی سایت به عوامل بسیاری مانند میزان رقابت در کلید واژه ها،رقبا،وضعیت فعلی سایت ، عمر دامنه و تعداد کلمات کلیدی وابسته است. تعرفه و هزینه ثابتی برای سئو سایت وجود ندارد، بنابراین برآورد تعیین قیمت نهایی سئو در هر پروژه متفاوت است.قیمت بهینه سازی و سئو را می توان با توجه به آنالیز چند ساعته ای و با توجه عوامل متعدد تعیین کرد. در واقع اگر شرکت سئو قبل از بررسی سایت شما و بدون هیچ تحقیقی قیمت برای سئو هر سایتی یک عدد مشخص داشته باشد، می بایست در صحت و صداقت گفته های آن شخص شک کرد.

در نهایت باید گفت که هزینه سئو سایت، با بررسی اقداماتی که بر روی سایت انجام خواهد شد، محاسبه می شود. یک تیم حرفه‌ای برای انجام اقدامات لازم در راستای بهبود سئوی سایت پس از بررسی موارد زیر به نتایج درستی از هزینه سئو خواهد رسید. کافیست تا سئو را پس از مشاهده نمونه کار طراحی وب سایت توسط شرکت طراحی سایت و برنامه نویسی خود درخواست کنید.

سئو حرفه ای

سئو حرفه ای شامل مجموعه ای تکنیک هایی که در درون و بیرون سایت انجام می شود تا در نهایت بتواند بازدیدکننده سایت شما را افزایش دهد. هدف اصلی سئو حرفه ای این است که بتوانیم سایت را در کلمه کلیدی مورد نظر، در صفحه اول گوگل قرار بدهیم. در ادامه به بررسی اقدامات و تکنیکهایی که باید به صورت اصولی که در سئو حرفه ای باید انجام دهیم می پردازیم 

تولید محتوا

تولید محتوا در سئو حرفه ای به معنی تولید و بهینه سازی محتوایی است که پتانسیل کسب رتبه بالا در موتوهای جستجو را داشته و می تواند ترافیک زیادی از نتایج جستجو کسب کند. محتوا می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. این اشکال شامل، متن، تصویر، ویدئو، صدا، اینفوگرافیک یا ترکیبی از آنها می باشد.

ریسپانسیو

ریسپانسیو بودن سایت به این معناست که وبسایت در انواع دستگاه‌های هوشمند ازجمله موبایل، تبلت، تلویزیون‌های هوشمند و غیره با رزولوشن‌های متفاوت به‌صورت صحیح و مناسب نمایش داده می‌شود. ریسپانسیو بودن سایت تأثیر زیادی بر روی کسب‌وکار اینترنتی شما می‌گذارد.

کلمات کلیدی

کلمات کلیدی برای موفقیت یک وب‌سایت لازم و ضروری هستند که از یکی از وظایف اساسی سئو حرفه ای محسوب می شود. اولین گام در سئو شناسایی کلمات کلیدیِ هدف برای وب سایت است. یعنی باید از بین انبوهی از کلمات کلیدی، وب سایت خود را برای طیف مشخصی از کلمات کلیدی بهینه کنید.

لینک سازی

لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی را می توان مهم ترین فعالیت برای بهینه سازی سایت یا سئو دانست. در واقع یکی از مهمترین فاکتورهای گوگل برای تعیین جایگاه سایت در نتایج جستجو، تعداد و کیفیت لینک های دریافت شده از سایر سایت های اینترنتی است.

بررسی رقبا

بررسی و تحلیل وضعیت رقبا در سئو سایت ، یکی از ابتدایی ترین کارهایی که هر سئو کاری باید با آن آشنا باشد. با بررسی رقبا این امکان به شما داده می شود که مسیر سئو سایت به صورت کامل مشخص شود که باید قبل از تعیین استراتژی بهینه سازی صورت بگیرد.

ایمیل مارکتینگ

یکی از مهم ترین مزایای ایمیل مارکتینگ این است که ترافیکی که برای وبسایت جذب می کند کیفیت بالایی دارد شخصی سازی ایمیل ها می تواند تاثیر زیادی در جذب این ترافیک داشته باشد و ایمیل دقیقا جایی است که می توان از این شخصی سازی نهایت استفاده را برد.

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی ویستا

محمد رضایی

⭕ کارشناس پشتیبانی

اگر نیاز به دریافت راهنمایی و یا سوالی در رابطه با نحوه سفارش، برآورد هزینه، امکانات و یا… دارید همین حالا با ما تماس بگیرید یا شماره تماس خود را وارد بفرمائید و باقی کار رو بسپرید به ما :)

یا