توسعه قرارداد هوشمند بر ای دیفای

قرارداد هوشمند بخش عملکردی و ستون فقرات عملیات برنامه مالی غیرمتمرکز است. از کاربرد قرارداد هوشمند در دیفای می توان به نقل و انتقالات خودکار، تسویه حساب های مالی، عملیات مربوط به قبوض، ردیابی دارایی ها، تسویه خودکار مطالبات، پرداخت خودکار و … اشاره کرد. توسعه اپلیکیشن های مالی در بستر بلاک چین با پشتیبانی قدرتمند قراردادهای هوشمند وظیفه ای است که نیاز به تخصص، دانش و تجربه دارد که فراتر از توانایی یک فرد است. تیم ویستا متشکل از برنامه نویسان حرفه ای هستند که در توسعه برنامه های مالی بر روی پلتفرم بلاک چین مهارت بسیار بالایی دارند که علاوه بر اجرایی کردن ایده های شما، پیشنهادهای خلاقانه ای برای کسب درآمد بیشتر شما ارائه خواهند داد.

ثبت سفارش و مشاوره رایگان 

طراحی قرارداد هوشمند برای دیفای

قراردادهای هوشمند Smart Contracts برنامه هایی دیجیتال می باشند که در بلاکچین ذخیره و زمانی که شرایط از پیش تعیین شده ای محقق بشه، بطور اتوماتیک اجرا میشوند.معمولا از قراردادهای هوشمند برای اتوماتیک سازی اجرای توافقات استفاده می شود به صورتی که طرفین بدون دخالت هیچ واسطه ای یا بدون از دست دادن زمان،بلافاصله نسبت به نتیجه ی آن اطمینان داشته باشند.

در دنیای غیرمتمرکز مبتنی بر محاسبات ریاضی مانند بلاکچین،قراردادهوشمند یا Smart Contract  یک قرارداد خودکار است که بدون نیاز به مقامات مرکزی یا شخص ثالث کار می کند.

دیفای DEFI چیست؟

دیفای یا Decentralized finance  یکی از شعبه های فناوری بلاکچین و ارز های دیجیتال می باشد که با نام DEFI  شناخته می شود. و به معنای سیستم مالی غیرمتمرکز است که شامل دارایی‌های دیجیتال، پروتکل‌ها، قراردادهای هوشمند و نرم‌افزارهای غیرمتمرکز بر بستر بلاک چین و جنبشی برای ایجاد یک اکوسیستم خدمات مالی متن‌باز، بدون نیاز به مجوز و شفاف که برای همه قابل‌دسترسی است و بدون واسطه مرکزی کار می‌کند.

دیفای از تکنولوژی نهفته در ارزهای دیجیتال یعنی بلاکچین الهام گرفته است که در آن موجودی‌های مختلف، آمار تراکنش‌ها و تاریخچه آنها در دسترس است و توسط یک شخص یا نهاد خاص اداره نمی‌شود. این موضوع در کیفیت معاملات اهمیت زیادی دارد؛ زیرا استفاده از سیستم‌های متمرکز و نیروی کار انسانی، باعث کندی معاملات شده و به کاربران دسترسی کمتری برای مدیریت مستقیم سرمایه خود می‌دهد.

متمرکز بودن امور مالی یک کشور، به این معناست که بازار مالی آن تحت مدیریت کامل مقامات و بانک‌ مرکزی قرار دارد.امروزه فایننس غیرمتمرکز شرایطی را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند که باعث کمرنگ‌تر شدن سیستم‌های مالی سنتی و دخالت دولت‌ها می‌شود. بنابراین با ظهور این نوآوری سیستم‌های مالی، مستقل از دولت و بانک مرکزی عمل می‌کنند. به طوری که سرمایه‌گذاران کنترل مستقیم بر دارایی خود دارند. به این خدمات مالی، یا امور مالی غیرمتمرکز گفته می‌شود.

 

ویژگی های سیستم مالی غیرمتمرکز دیفای

کاهش هزینه

استفاده از سیستم دیفای می تواند هزینه ها را تا حد زیادی کاهش دهد و سیستم مالی آسیب ناپذیر و یکپارچه به وجود آورد.

عدو وجود واسطه

قراردادهای هوشمند اسناد و مدارک غیر ضروری و واسطه های گران قیمت را که برای تسهیل قراردادها ، معاملات و مبادلات سنتی مورد نیاز است ، حذف می کند.

افزایش امنیت

با استفاده از سیستم مالی غیرمتمرکز دیفای امکان دستکاری و سانسور کاهش بسیاری خواهد داشت و همچنین سرقت و فساد به علت حذف واسطه ها کاهش می یابد.

برنامه های مالی محبوب

پروتکل ها و کاربرد های وام دهی یکی از محبوب ترین برنامه های سیستم دیفای می باشند.

عدو وجود واسطه

دیفای فاقد واسطه بوده و کاربران محیط دیفای می توانند به صورت کامل بر روی دارایی های خود نظارت داشته باشند.

راه اندازی آسان

از آنجایی که می توان چارچوب مربوط به دیفای را از قبل ایجاد کرد، بنابراین سیستم راه اندازی آن آسان است.

عدم نظارت بر امرو مالی

در دیفای کسی نمی تواند پول شما را مصادره کند یا بر امورمالی شما نظارت داشته باشد.

تماس مستقیم با مشاورین ویستا

برای دریافت مشاوره شماره تماس خود را وارد کنید کارشناسان ما در اولین فرصت با شما ارتباط برقرار میکنند.

طراحی سایت NFt

صاحب اولین فروشگاه NFT کشور شوید

اولین ها ماندگار می‌شوند! مانند: والکس، نوبیتکس، بایننس و...

فرصت رو از دست ندید! بهترین زمان برای راه اندازی فروشگاه NFT در کشور! در حال حاضر خرید و فروش توکن NFT به یکی از معاملات سودآور برای بسیاری از فعالان و علاقه‌مندان به دنیای کریپتوکارنسی در سرتاسر جهان محسوب میگردد که بسرعت در حال گسترش و ترند شدن است و هیچ نمونه مشابهی نیز در کشور ندارد.

همین حالا صاحب اولین بازار NFT در ایران باشید

سوالی دارید؟ ما آنلاین هستیم

استفاده از قراردادهای هوشمند برای دیفای

استفاده از اسمارت کانترکت ها در سال 2020 افزایش یافت زیرا صنعت DEFI  از بخش کوچکی در سال 2017 به یکی از سریع ترین صنایع در حال ظهور در صنعت فناوری تبدیل شده است.بسیاری از ارز های دیجیتال و برنامه های غیرمتمرکز(DApps) از کد قرارداد های هوشمند برای تسهیل مبادله کالا،خدمات،داده ها،وجوه و… استفاده می کنند؛این در حالی است که کاربران موسسات مالی متمرکز،مانند بانک ها یا اتحادیه های اعتباری،می توانند برای مدیریت یک تراکنش به واسطه ها اعتماد کنند.به صورت خلاصه؛قرارداد های هوشمند اطمینان می دهند که طرف A  و طرف B معامله هردو به پایان قرارداد خود عمل کنند.

اجزای قرارداد هوشمند برای دیفای

امضا کنندگان

هر یک از طرفین قرارداد از طریق امضای دیجیتال اعلام می کنند که قرارداد مورد تایید آن هاست. تا قرارداد در مراحل بعدی از تایید قرار گیرد.

موضوع قرارداد

قرارداد های هوشمند می بایست دسترسی سریع به موضوع قرارداد داشته باشند.برای مثال اگر در معامله ای قرار است به ازای مبلغی یکی از طرفین معامله فایلی را دریافت کند؛قرارداد باید به این فایل دسترسی داشته باشد.

شرایط قرارداد

شرایط و ضوابط قرارداد هوشمند به زبان برنامه نویسی سالیدیتی نوشته می شود.این شرایط متناسب با فضای قرارداد نوشته شده و شامل تمام مواردی است که طرفین باید آن ها را رعایت کنند

اوراکل

سیستمی که قرار است اطلاعات خارج از بلاکچین را به قرارداد ارائه دهد.در واقع می‌توان گفت اوراکل مانند پلی شبکه داخلی بلاک‌چین را به دنیای خارج از آن متصل می‌کند.

پلتفرم اختصاصی

این قراراداد ها ابتدا در یک سیستم اختصاصی منتشر شده و میان کاربران آن توزیع می شوند اما پس از آن نیاز به یک پلتفرم رسمی مانند بلاکچین اتریوم دارند تا اجرا شود.

مزایای استفاده از قرارداد هوشمند دیفای

مزایای فراوانی برای استفاده از قرارداد های هوشمند نسبت به برنامه ها یا توافق نامه های متمرکز عادی و سنتی وجود دارد.

در مجموع این کارآمدی ها باهم جمع شده اند تا راهی بسیار ارزان تر برای مدیریت مبادله دارایی ها،کالا یا خدمات ایجاد کنند. علاوه بر آن قرارداد های هوشمند از تمامی مزایای فناوری بلاکچین استفاده می کنند

سریع ، دقیق ، شفاف

قرارداد های هوشمند سریعتر،شفاف تر،دقیق،ایمن و کارآمد ر از روش های متمرکز سنتی مبادله کالا،خدمات یا اطلاعات هستند.

قابل اعتماد

کاربران دیگر نیازی به اعتماد به جعبه سیاه یک سیستم متمرکز ندارند اما در عوض به Code is law تکیه می کنند.زیرا کاربران می توانند دقیقا نحوه ی رفتار هربرنامه را مشاهده کنند.

مزایای فناوری بلاکچین

امنبت

قرارداد های هوشمند رمزگذاری شده می باشند بین گره ها در شبکه توزیع می شوند.این موضوع تضمین می کند که بدون اجازه شما،داده ها نه از بین می روند و نه تغییر می کنند.

استاندارد سازی

امروزه طیف گسترده ای انواع مختلف قرارداد های هوشمند وجود دارند.شما میتوانید یکی از آن ها را انتخاب کنید و با توجه به نیاز خود آن را تغییر دهید.

کارایی

با استفاده از قراردادهای هوشمند،در وقت تان هم صرفه جویی می کنید و دیگر نیازی به ثبت انبوهی از اسناد کاغذی،ارسال یا انتقال آن ها به مکان های خاصی ندارید.

حفظ اسناد

هیچ کس نمی تواند اسناد شما را بدزدد و یا گم کند،زیرا آن ها رمزگذاری شده اند و به طور ایمن در یک دفتر کل عمومی ذخیره شده اند.

صرفه جویی در زمان

اکقر فرآیندها به صورت خودکار انجام می شوند به این معنی که اکثر واسطه ها از بین می روند.

قرارداد هوشمند چیست ؟

و حالا قرارداد هوشمند چیست؟ «قرارداد هوشمند» (Smart Contract) به یک قطعه کد برنامه‌نویسی گفته می‌شود که در بلاک چین ذخیره شده است و با دریافت تراکنش از سمت کاربران کدهای خود را اجرا می‌کند. کدهای نوشته شده در قرارداد هوشمند شامل شرط‌ها و عملکردهای متقابل با آن‌ها است و در صورتی که شرط‌ها برقرار شوند، عملکردهای متناظر آن‌ها به طور خودکار اجرایی می‌شوند. برای این‌که به شکل ساده این مفهوم را توضیح بدهیم از یک مثال ساده برای قراردادهای سنتی و هوشمند استفاده می‌کنیم.قرارداد هوشمند یا به اصطلاح اسمارت کانترکت (Smart Contract) از جمله قراردادهایی است که پس از نوشته شدن در شبکه بلاک چین، امکان متوقف کردن روند کار آن از طرف هیچ کس، حتی نویسنده آن، وجود ندارد.

تاریخچه قرارداد هشومند

قرارداد های هوشمند توسط نیک زابو(Nick Szabo) در سال 1994 برای اولین بار پیشنهاد شد.نیک زابو که یک متخصص علوم کامپیوتری بود در سال 1998 یعنی دقیقا ده سال قبل از خلق بیت کوین،یک ارزدیجیتال به اسم بیت گولد(Bit God)  را اختراع کرد.

زابو قراردادهای هوشمند را به عنوان پروتکل های تراکنشی کامپیوتری شده تعریف میکند که شرایط یک معامله را اجرا می کند.

زابو در مقابل خودش اجرای قراردادهای دارایی های مصنوعی(Synthetic Assets)  مثل دارایی های مشتقه (derivatives)  و اوراق قرضه (Bonds) را پیشنهاد نمودهمچنین خیلی از پیش بینی های او که در مقالات خود عنوان کرده بود به روش هایی قبل از تکنولوژی بلاکچین محقق شد ولی ایده زابو تا قبل از ظهور رمزارزها و مشخصا اتریوم هیچوقت عملیاتی نشد.

این روزها، قرارداد هوشمند به صورت عمده توسط رمز ارزها مورد استفاده قرار می‌گیرد. پروتکل‌های غیرمتمرکز ارزهای مجازی در اصل اسمارت کانترکت‌هایی هستند که رمزنگاری و امنیت غیر متمرکز دارند. این قراردادها به صورت گسترده در شبکه‌های ارزهای کریپتویی موجود به‌کار گرفته می‌شوند و یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های اتریوم هستند.

قرارداد هوشمند در حوزه ارزدیجیتال

در موقعیت هایی که روش های معاملات سنتی سر و کار دارید قراردادهای هوشمند میتواند بسیار کاربردی واقع شود و تحول مثبتی در صنعت ایجاد کند؛اسمارت کانترکت ها معضل اعتماد را حل کرده کرده و بر اساس اصل “if-then”  عمل می کنند.این قرارداد ها به عنوان خدمات سپرده نیز عمل می کنند یعنی پول و مالکیت در سیستم ذخیره شده و دقیقا به صورت همزمان بین طرفین معامله توزیع می شود. علاوه بر این، صدها نفر شاهد این معامله هستند و آن را تأیید می‌کنند. بنابراین طی شدن بدون مشکل فرآیند تحویل تضمین می‌شود. از آنجایی که بین طرفین معامله مشکل عدم اعتماد وجود ندارد، بنابراین نیازی به واسطه نیست. این قراردادها تبادل پول، دارایی و هر چیز ارزشمند دیگری را تسهیل، شفافیت کامل را تضمین، از خدمات و هزینه‌های واسطه‌ها جلوگیری و مشکل عدم اعتماد بین طرفین معامله را برطرف می‌کنند. کد یک قرارداد هوشمند خاص شامل تمام نکات و شرایط توافق‌شده توسط طرفین و اطلاعات مربوط به معامله است که در فناوری بلاک چین (دفتر عمومی کل غیرمتمرکز توزیع شده) ثبت می‌شود.

اسمارت کانترکت ها چگونه کار میکنند

قرارداد های هوشمند به طور ساده مانند دستگاه های فروش خودکار خوراکی یا Vending Machine  عمل می کنند؛این دستگاه ها فقط دستورالعمل هایی را که به آن ها داده می شود،به طور خودکار اجرا می کنند؛به این صورت که باید به مقدار مورد نیاز کریپتوکارنسی وارد قراردادهوشمند کنید و سپس حق مالکیت خانه و سایر مجوز های لازم را در حساب خود دریافت کنید.در ابتدای کار،دارایی ها و شرایط قرارداد کدگذاری می شوند و بر روی بلاک یک بلاکچین قرار داده میشوند.این قرارداد چندین بار بین گره های پلتفرمی توزیع و کپی می شود و پس از اجرای آن،قرارداد مطابق با شرایط تعیین شده انجام می شود.علاوه بر این،این برنامه به طور خودکار اجرای تعهدات را نیز بررسی می کند.

گام های ساخت و اجرای یک قرارداد هوشمند به صورت زیر می باشد:

  • توافق
  • شرایط
  • کد نویسی
  • بلاکچین
  • اجرا
  • کدنویسی مجدد

 

 

ارزش واقعی قرارداد های هوشمند

ارزش واقعی اسمارت کانترکت ها از موارد استفاده وسیع آن ها مثل موارد زیر ناشی می شود:

  • پرداخت (در ارز دیجیتال یا فیات)
  • زنجیره های تامین
  • برنامه های پیچیده تر که شامل منابع مالی غیرمتمرکز(DEFI) از جمله پروتکل های وام دهی،سکه های ثابت،مبادلات غیرمتمرکز،بیمه ها،تولید عدد تصادفی،شرط بندی و قمار،انتقال دارایی های دیجیتالی و مشتقات می شود.
پشتیبانی ویستا

محمد رضایی

⭕ کارشناس پشتیبانی

اگر نیاز به دریافت راهنمایی و یا سوالی در رابطه با نحوه سفارش، برآورد هزینه، امکانات و یا… دارید همین حالا با ما تماس بگیرید یا شماره تماس خود را وارد بفرمائید و باقی کار رو بسپرید به ما :)

یا