هزینه های پنهان طراحی سایت
Search

هزینه های پنهان طراحی سایت

فهرست مطالب

طراحی سایت اختصاصی می تواند برای بسیاری از کسب و کارها بهترین انتخابی باشد که در مسیر حرفه ای رخ می دهد! این واقعیت توسط آمار های رسمی و معتبر پلتفرم های قابل اطمینان در زمینه تجارت الکترونیک (E-Commerce) به وضوح قابل بررسی است.

از طرف دیگر، برخی مشاغل ممکن است از هزینه تمام شده طراحی سایت تخصصی برای کسب و کار و نحوه محاسبه آن اطلاعات کافی را نداشته باشند و این موضوع به اشتباه، آنها را از تصمیم به گسترش تجارت در فضای آنلاین منصرف سازد.

در مواقعی ممکن است قیمت اولیه و پیشنهادی ساخت سایت با قیمت نهایی و تمام شده آن مقداری اختلاف داشته باشد. علت این اختلاف هزینه طراحی سایت در پارامترهای پنهانی نهفته است که تصمیم داریم در این مطلب به بررسی آن بپردازیم. این موارد عبارت خواهند بود از هزینه های ثبت و تمدید هاست و دامنه، هزینه تولید محتوا، هزینه ترجمه، هزینه سئو و بهینه سازی سایت، هزینه انتشار رپورتاژ، هزینه پشتیبانی سایت، هزینه طراحی و استفاده از تصاویر مناسب و در آخر، هزینه های مربوط به تبلیغات.

هزینه های آشکار و پنهان راه اندازی وبسایت

منظور از هزینه های پنهان طراحی سایت چیست؟

تعریف دقیق تر هزینه های پنهان طراحی سایت و تفاوت آن با هزینه های آشکار و قابل محاسبه!

وبسایت خود را مشابه یک درخت تصور کنید! پس از طراحی و برنامه نویسی سایت، آنچه مشاهده می شود تنها شاخ و برگ و تنه درخت است؛ بنابراین ریشه ها و عوامل پنهانی که موجب استحکام و پایداری طراحی وبسایت حرفه ای می شوند بطور مستقیم و در نگاه غیر تخصصی قابل بررسی نیستند. این عوامل غیرقابل مشاهده توسط کاربران و البته کارفرما، هزینه های پنهان طراحی سایت را ایجاد می کنند.

اهمیت عوامل پنهان موثر بر هزینه های طراحی سایت چقدر است؟

عوامل پنهان ایجاد کننده هزینه های پنهان طراحی سایت عمدتا در بخش بک اند (Back-End) توسعه پلتفرم طبقه بندی می شوند. چنین اقداماتی به طور معمول برای راه اندازی و البته ثبات پلتفرم شما ضروری هستند و بدون وجود آنها عملا نمیتوانید سایت را در دسترس کاربران قرار دهید. همچنین، برخی از آنها اقداماتی هستند که پس از طراحی و برنامه نویسی وبسایت به شکل ضروری باید صورت گیرند و پیش نیاز آنها در ابتدا باید در نظر گرفته شود. در ادامه، این عوامل را بررسی می کنیم.

هزینه پنهان ثبت و تمدید هاست و دامنه

1. هزینه های ثبت و تمدید هاست و دامنه

ابتدایی ترین و ضروری ترین هزینه ای که برای برپا نگه داشتن وبسایت تان میپردازید!

طراحی سایت وردپرس یا اختصاصی شما برای نگهداری داده ها و تبادل آنها در محیط آنلاین، به یک فضای مجازی نیاز دارد. این فضا به طور معمول و در کسب و کارهای کوچک و متوسط هاست نامیده می شود که برای استفاده از آن باید هزینه اش را بپردازید. همچنین باید اشاره کرد که این پرداخت هزینه مادام العمر نخواهد بود و بنابر شرایط شرکت مورد ارائه خدمات هاستینگ، ممکن است لازم باشد به صورت ماهانه یا سالانه اشتراک هاست خود را تمدید کنید.

هاست ها با چه معیارهایی دسته بندی و در اختیار شما قرار می گیرند؟

شما می توانید هاست ها را متناسب با نیاز کسب و کار خود انتخاب کنید و با پرداخت هزینه به استفاده از آنها بپردازید. استفاده ای که به طور مستقیم، چندان در معرض دید قرار ندارد و به همین دلیل نیز اولین مورد در فهرست هزینه های پنهان طراحی سایت قرار دارد. اما خدمات هاستینگ ممکن است در پلن های ماهانه، سالانه و به صورت حجمی برای انتخاب و خرید در دسترس شما قرار گیرند. بنابراین اختیار لازم را برای انتخاب هاست مناسب در اختیار خواهید داشت.

دامنه سایت و هزینه پنهان آن در ساخت سایت

دامنه سایت به طور خلاصه همان پسوندی است که در انتهای آدرس سایت خود مشاهده می کنید. این پسوند ممکن است .ir ، .com ، .org ، .info و یا… باشد. در بیشتر موارد ممکن است طراح سایت شما را از نیاز به خرید و تمدید دامنه مطلع نسازد و این موضوع سبب خواهد شد تا هزینه های دامنه پلتفرم تان به فهرست هزینه های پنهان طراحی سایت اضافه شود که قیمت نهایی ساخت و انتشار وبسایت را افزایش خواهد داد.

هزینه پنهان تولید محتوای حرفه ای

2. هزینه تولید محتوا

تولید محتوای سایت، از جمله تعیین کننده ترین هزینه هایی که در راه اندازی وبسایت می پردازید!

جمله معروف “محتوا پادشاه است” با وجود آپدیت های متعدد گوگل در سال های اخیر و البته، ظهور تکنولوژی های هوش مصنوعی و موتورهای تولید محتوا، واقعیت خود را حفظ کرده است! محتوا همچنان پادشاه سایت شما است و میزان کیفیت آن به راحتی می تواند پلتفرم کسب و کار شما را از سطوح بالاتر به پایین بکشاند و بالعکس.

انواع محتوا در وبسایت و نقش آن در تشکیل هزینه های پنهان طراحی سایت

 با در نظر داشتن این واقعیت که تولید محتوا به تنهایی به چند دسته بندی از جمله متنی، تصویری، ویدیویی، انیمیشن و… تقسیم می شود؛ هزینه های متعددی ایجاد می کند که بخشی از هزینه های پنهان طراحی سایت را تشکیل می دهد. اما کاملا بدیهی است که سرمایه گذاری در تولید محتوای اصیل و کاربردی برای کاربران، از جمله اقداماتی است که نمیتوان از آن صرف نظر کرد و یا در اجرای صحیح آن کوتاهی نمود.

هزینه پنهان ترجمه در سایت های چندزبانه

3. هزینه ترجمه سایت

هزینه ای ضروری که در صورت داشتن سایت چندزبانه میپردازید!

گفتیم که تولید محتوای بهینه، کاربردی و به روز از جمله مهم ترین فاکتورهای یک سایت موفق به حساب می آید. در سایت های چندزبانه، پرداخت هزینه ترجمه از جمله هزینه هایی است که باید بپردازید. در چنین ترجمه هایی هرگز نمیتوان به ترجمه های ماشینی گوگل ترجمه (Google Translate) اعتماد کرد؛ چرا که بر حسب تجربه، چنین ترجمه هایی به ویژه در مطالب و محتواهای تخصصی دارای اشتباهات متعدد اند.

هزینه های ترجمه سایت بر چه اساسی دسته بندی و تعریف می شوند؟

در وهله اول، تعداد زبان های در نظر گرفته شده سایت هزینه نهایی که باید برای ترجمه پرداخت کنید را مشخص می کند. به طور قطع، ترجمه سایت به یک زبان از ترجمه آن به دو زبان یا بیشتر هزینه کمتری نیاز خواهد داشت. در قدم بعدی، باید میزان تخصصی بودن محتوای سایت را بررسی کنید. در صورت تخصصی بودن پلتفرم و محتوای آن، باید مترجم متخصص همان زمینه مورد تمرکز را استخدام کنید.

بعلاوه اینکه مترجمین مختلف حتی در یک زمینه تخصصی، ممکن نرخ های ترجمه متفاوتی برای همکاری اعلام کنند که پیش از شروع، باید با توجه به نمونه کار منطقی ترین قیمت را برای همکاری بپذیرید.

هزینه پنهان سئو وبسایت

4. هزینه سئو و بهینه سازی سایت

هزینه ای که در هر صورت و فارغ از زمینه فعالیت، باید برای بهبود فروش سایت بپردازید!

پس از راه اندازی هر کسب و کار و پلتفرم آنلاین برای آن، یکی از گام های بنیادی، شناساندن کسب و کار و پلتفرم به مخاطبان هدف است. سئو (SEO) به معنای بهینه سازی برای موتور جستجو از اقدامات اصلی و توصیه شده برای شناساندن وبسایت به مخاطبان هدف همان وبسایت است! با انجام این کار، مشتریان بالقوه کسب و کارتان را که به دنبال محصولات و یا خدمات شما هستند، از طریق یک مسیر مستقیم به پلتفرم خود میرسانید. 

سئو چطور به بهبود و گسترش برند کسب و کار شما کمک می کند؟

هدف نهایی سئو، ایجاد یک پلتفرم کارآمد، سریع و به روز است تا کاربران از حضور در آن رضایت مورد انتظار را داشته باشند. اقداماتی که در فرایند سئو صورت می گیرد کاملا وسیع و گسترده است؛ اما به بیان ساده منجر خواهد شد تا بخشی از سایت شما که مرتبط ترین نتیجه با سرچ کاربر در گوگل دارد، در صفحه اول نتایج گوگل (یا هر مرورگری که کاربر از آن استفاده می کند) نمایش داده شود. به این ترتیب کاربرانی که به دنبال خدمات یا محصولات شما هستند، وارد سایت شده و از آن بازدید یا نهایتا خرید می کنند.

چرا هزینه سئو سایت جزو هزینه های پنهان طراحی سایت محسوب می شود؟

سئو مشابه تولید و افزودن محتوا در وبسایت، از جمله فرایند هایی است که پس از طراحی و برنامه نویسی حالت اولیه پلتفرم شروع می شود. بنابراین به طور معمول در قیمت اولیه ساخت سایت که شرکت برنامه نویسی شما ارائه می دهد، محاسبه نشده است و جزو هزینه های ثانویه و پنهان طراحی سایت به شمار می رود. این هزینه بسته به توافقی که با متخصص سئو یا تیم تخصصی سئو میرسید، ممکن است به صورت ماهیانه یا قراردادی (برحسب تعداد کلمات سئو شده، سختی کلمات و…) پرداخته می شود.

هزینه پنهان نگارش و انتشار رپورتاژ

5. هزینه انتشار رپورتاژ

از جمله پرهزینه ترین اقدامات مرتبط با سئو که برای بهینه سازی سایت میپردازید!

عمده هزینه سئو سایت در برخی از پروژه ها مربوط به هزینه انتشار رپورتاژ می شود. انتشار رپورتاژ در بیان ساده آن به معنای تولید محتوای حرفه ای و انتشار آن در سایر پلتفرم های معتبر و معمولا پربازدید است که با وبسایت شما همخوانی دارند و بر اساس نتایج آماری تخصصی می توانند به طور غیرمستقیم، معرف کسب و کار شما باشند.

چرا هزینه انتشار رپورتاژ با وجود تعلق به اقدامات لازم در سئو به صورت جدا بررسی می شود؟

با وجود اینکه انتشار رپورتاژ از جمله اقدامات زیر مجموعه سئو به شمار می رود، اما در بسیاری موارد هزینه آن به طور مجزا بررسی می شود. از آنجایی که این اقدام به نوعی سرمایه گذاری هم شناخته می شود، متخصص سئو پیش از انجام در این مورد با کارفرما برای صرف این هزینه هماهنگی لازم را انجام می دهد و در صورت موافقت اقدامات مربوط به انتشار رپورتاژ از جمله تولید محتوای حرفه ای، تحقیق پلتفرم مقصد، خرید رپورتاژ و… شروع می شود.به این ترتیب، انتشار رپورتاژ نیز از جمله هزینه های پنهان طراحی سایت به شمار می رود.

هزینه پنهان پشتیبانی فنی سایت و کاربران

6. هزینه پشتیبانی سایت

پشتیبانی از کاربران سایت و پلتفرم، اقدامی مهم برای تجربه کاربری پلتفرم که در قالب هزینه پنهان می پردازید!

طراحی سایت یک اقدام یکباره و تک مرحله ای نیست! این به آن معنا است که پس از طراحی، برنامه نویسی و انتشار، به طور مدام باید به آن رسیدگی کنید. این رسیدگی شامل اقداماتی از جمله نگهداری، بروزرسانی های ظاهری و فنی، رفع مشکلات پیش بینی نشده از جمله هک یا نفوذ و… باشد. مجموع این اقدامات را پشتیبانی سایت می گویند و جزو هزینه های پنهان طراحی سایت به شمار می رود.

پشتیبانی از کاربران؛ نوع دیگری از پشتیبانی در سایت که بخشی از هزینه های پنهان را تشکیل می دهد!

کاربری و موضوع وبسایت شما هرچه که باشد، کاربران تان در مواقعی نیاز به دریافت پشتیبانی (پرسش سوالات، طرح مشکلات پیش آمده، دریافت راهنمایی برای خرید و…) خواهند داشت. پشتیبانی از کاربران در راستای بهبود تجربه کاربری اقدامی مهم محسوب می شود که می تواند در میزان فروش و رضایت مشتریان تاثیر حیاتی ایفا کند. هزینه مربوط به این اقدام نیز از جمله هزینه های پنهان طراحی سایت شناخته می شود که در قیمت ابتدایی ارائه شده محاسبه نمی شود.

هزینه پنهان طراحی رابط و گرافیک سایت

7. هزینه استفاده از طراحی و تصاویر مناسب

طراحی اختصاصی و محتوای بصری حرفه ای، بخش مهمی از ساخت سایت که هزینه پنهان آن را میپردازید!

طراحی اختصاصی و منحصر بفرد رابط کاربری (UI) در سایت، طراحی لوگوی کسب و کار، ساخت انیمیشن یا گیف اختصاصی برای برند، خرید یا طراحی قالب مناسب در سایت های مبتنی بر CMS و… از جمله هزینه های پنهان طراحی سایت هستند که معمولا به طور مجزا مورد بررسی قرار نمی گیرند اما بخش مهمی از ایجاد و راه اندازی وبسایت را تشکیل می دهند. هرچند در برخی موارد می توانید از تصاویر آماده استفاده کنید اما باید در نظر داشته باشید که این هزینه ها نقش مهمی در برندسازی ایفا می کنند و برای تمایز از رقبا ضروری اند.

هزینه پنهان طراحی سایت در سایت های فروشگاهی به طور مجزا بررسی می شود!

در سایت های فروشگاهی، علاوه بر مواردی که بالاتر اشاره کردیم، هزینه تصاویر محصولات نیز اضافه می شود. اگر یک سایت فروشگاهی دارید، برای برندسازی کسب و کار خود، اعتماد سازی برای مخاطبان، افزایش کیفیت پلتفرم و بهبود ظاهر سایت نیاز خواهید داشت تا از محصولات خودتان در سبک و سیاق مشخصی عکس بگیرید و در وبسایت بارگذاری کنید. هرچند در این مورد نیز می توانید از تصاویر آماده موجود در گوگل و سایر پلتفرم های آنلاین استفاده کنید؛ اما برای این موضوع ممکن است با مشکلاتی از جمله نقض حق نشر و آسیب به برند مواجه شوید.

هزینه پنهان تبلیغات سایت و دیجیتال مارکتینگ

8. هزینه های مربوط به تبلیغات سایت

طراحی اختصاصی و محتوای بصری حرفه ای، بخش مهمی از ساخت سایت که هزینه پنهان آن را میپردازید!

برای هیچ کسی پوشیده نیست که هر کسب و کاری، آنلاین یا حضوری، نیاز به تبلیغات دارد! تبلیغات سایت هزینه ای مجزا از طراحی سایت دارد و هزینه های مربوط به آن در طبقه بندی هزینه های آشکار ساخت سایت قرار نمی گیرد. برای تبلیغ هر سایت، باید استراتژی بخصوص خود را بکار ببندید و برای اینکار، توصیه می کنیم از یک متخصص دیجیتال مارکتینگ کمک بگیرید.

تبلیغات سایت در چه گستره ای و چطور قابل انجام اند؟

گستره انواع تبلیغاتی که می توانید برای وبسایت خود انجام دهید بسیار وسیع است! تبلیغات بنری در سطح شهر یا گذرگاه های دارای میزان تردد بالا، انتشار رپورتاژ و استفاده از سایت های میزبان، تبلیغات کلیکی، تبلیغ توسط اینفلوئنسرهای اینستاگرام و… از جمله روش های تبلیغ سایت است. نکته ای که باید به آن توجه کنید برای بازدهی هرچه بیشتر، باید روش تبلیغ مناسب وبسایت خودتان را پس از بررسی های لازم انتخاب کنید که برای اینکار، میتوانید از مهارت و تجربه یک متخصص دیجیتال مارکتینگ کمک بگیرید.

در آخر

کلام پایانی

همانطور که بررسی کردیم، هزینه های طراحی سایت به دو بخش هزینه های آشکار و پنهان دسته بندی می شوند. هزینه های آشکار طراحی سایت عبارتند از هزینه هایی که طراح یا تیم طراحی سایت در ابتدا شروع همکاری و آغاز ساخت وبسایت به اطلاع کارفرما می رساند. هزینه های پنهان طراحی سایت نیز شامل موارد بودند که در این مطلب به بررسی پرداختیم؛ این موارد را به طور اختصار و برای مرور آسان تر در ادامه آورده ایم :

  • هزینه های ثبت و تمدید هاست و دامنه سایت
  • هزینه تولید محتوای سایت
  • هزینه ترجمه در سایت های چندزبانه
  • هزینه سئو و بهینه سازی سایت
  • هزینه انتشار رپورتاژ
  • هزینه پشتیبانی سایت
  • هزینه استفاده از طراحی و تصاویر مناسب در سایت
  • هزینه های مربوط به تبلیغات سایت

درخواست خود را ارسال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی ویستا

محمد رضایی

⭕ کارشناس پشتیبانی

اگر نیاز به دریافت راهنمایی و یا سوالی در رابطه با نحوه سفارش، برآورد هزینه، امکانات و یا… دارید همین حالا با ما تماس بگیرید یا شماره تماس خود را وارد بفرمائید و باقی کار رو بسپرید به ما :)

یا