– سلام لئو روزت بخیر. حالت چطوره؟
+ سلام روز توام بخیر. باز چه اتفاقی افتاده که دوباره اومدی پیش من؟
– مگه قراره اتفاقی افتاده باشه؟ خواستم حالتو بپرسم.
+ من که میدونم باز یه چیزی میخوای؛ بگو.
– راستش میخوام یه سایت بزنم و محصولاتمو بفروشم اما نمیدونم از چه رنگهایی استفاده کنم.
+ دیدی گفتم. باشه روی اون کاغذی که اونجاست بنویس چی میفروشی و میخوای با سایتت چیکار کنی. تا هفته دیگه یه پالت رنگی آماده میکنم.
– باشه.
هفته بعد …
+ پالت آمادس بیا ببین.
– قشنگه ولی به نظرم …
+ اگه بلدی پس چرا اومدی پیش من؟ برو خودت بگرد پیدا کن.
– خیلی کار خفنی هم انجام ندادی. ببین خودم چه رنگ هایی انتخاب کنم.
اگر شما هم نیاز دارید تا برای سایت خود رنگ مناسبی پیدا کنید در بهترین نقطه قرار گرفته اید. قطعا بدون داشتن دانش در زمینه رنگ ها نمی توانید به درستی از رنگ های انتخاب شده لذت کافی را ببرید. به این مثال توجه کنید:
تصور کنید به تازگی یک خانه جدید خریدهاید. احتمالا هنگام خریداری در رویا سیر کرده و خود را در خانهای کاملا زیبا، لوکس و با آرامش تصور میکردید. قبل از اینکه وسایل را به این خانه منتقل کنید باید دستی به خانه بکشید. خانه را تعمیر، تمیز و رنگآمیزی کنید. هنگام انتخاب رنگ حتما یک نمای کلی از رنگها در ذهن خود دارید، اما هنگام ورود به دنیای رنگها، کاملا گیج میشوید که کدام یک برای خانه جدیدتان مناسبتر است.
در طراحی سایت نیز قضیه دقیقا به همین صورت است. هنگام تصمیمگیری برای طراحی وبسایت ، الویت اصلی را باید تکمیل پالت رنگی وبسایت دانست. هر شخص رنگ مورد علاقه خود را دارد. به همین دلیل افراد تمایل دارند تا رنگ مورد علاقه خود را در هر جایی استفاده کنند. اما یک طراح حرفهای اهمیت انتخاب پالت رنگی، بر اساس برند تجاری را میداند. معنی خدمات، محصولات و هر چیزی دیگری را به وضوح درک میکند.
رنگها بر اساس پالت رنگی مورد استفاده در واقع باعث واکنشهای احساسی میشوند. انتخاب پالت رنگی خوب، برنامهریزی دقیق و تحقیق فراوان را میطلبد.
رنگها میتوانند بر چگونگی قضاوت کاربران از وبسایت شما تاثیر بسیار زیادی بگذارند و اگر به خوبی انجام شوند میتوانند هر بازدیدکنندهای را تحت تاثیر قرار دهند.
در این مقاله به اینکه چرا انتخاب رنگ مناسب برای سایت مهم است خواهیم پرداخت. به هیچ عنوان این مقاله را از دست ندهید.
همچنین اگر در مورد انواع طراحی سایت و تفاوت طراحی سایت اختصاصی و وردپرس اطلاعاتی پیشنهاد می کنیم تا حتما آن مقاله را نیز مطالعه نمایید. چون اولین چالش هنگام طراحی سایت آن خواهد بود.
دلیل اهمیت انتخاب پالت رنگی
قبل از اینکه وارد روند انتخاب رنگ شویم مهم است که دقیقا متوجه شویم چرا انتخاب پالت رنگی مناسب، ضروری است.
ممکن است فکر کنید که محتوا واقعا مهم است. باید بگویم این موضوع درست است اما همهچیز نیست. کاربران عاشق محتوا هستند. آنها قطعا با خواندن عناوین جذاب وارد وبسایت شدهاند، اما شما باید پس از ورود کاربر به سایت نیز بتوانید اعتمادش را جلب کنید. اینجاست که رنگها وارد میدان میشوند.
اگر رنگ وبسایت را به درستی انتخاب کنید، میتوانید تجربه کاربران را نسبت به محتوای خود به شدت بهبود بخشید. حال باید از کجا شروع کرد:

شناخته شدن برند
سایت شما خانه آنلاین کسبوکار شماست به این معنی که باید به عنوان نماینده شما، بازتاب دهنده برند شما باشد. حتی فراتر از آن؛ باید به اندازه کافی به یاد ماندنی باشد که کاربران دوباره به وبسایت شما برگردند.
از این گذشته بسیاری از کابران در اولین ورود به وبسایت شما آماده انجام خرید نیستند. پس برای انجام این اقدام، باید وبسایت شما را به یاد بسپارند.
خوشبختانه رنگها باعث افزایش 80% شناخته شدن برند میشوند. بنابراین اگر کسبوکار شما از قبل یک رنگ تعیین شده دارد، ضروری است تا این رنگ را در طراحی وبسایت خود بگنجانید. با این کار بازدیدکنندگان میتوانند با دیدن نام تجاری شما در دنیای آفلاین، فورا شما را به یاد آورند.
علاوه بر این اگر پالت رنگی شما در کل سایت سازگار باشد، آنها بدون در نظر گرفتن صفحه دقیقی که در آن قرار دارند میتوانند از این جهت آسوده خاطر باشند که در مکان صحیحی قرار دارند.
البته که طراحی وب بخش وسیعی به جز انتخاب پالت رنگی را شامل میشود. اما با توجه به اینکه رنگ یکی از بارزترین عناصر در سایت شماست، میتواند در 50 میلی ثانیه اول پس از ورود کاربر، باعث قضاوت درست از وبسایت شما شود.
52% از مشتریان فروشگاههای آنلاین به دلیل اینکه وبسایت زیبایی مشاهده نمیکنند، پس از خرید به وبسایت باز نمیگردند.
شکل دادن به احساسات کاربر
پس از مطالعه در مورد چگونگی شکلگیری اولین برداشت کاربران، 90 درصد ارزیابیهای اولیه فقط بر اساس رنگ وبسایت است. تا حدی دلیل این امر روشن است. رنگ یکی از آسانترین جنبههای یک صفحه برای درک است. تقریبا پس از این ارزیابی است که کاربران ترجیح میدهند که از سایت خارج شوند یا وارد مطالب وبسایت شوند. در نظر گرفتن نقشی که روانشناسی رنگ در این قضاوتهای سریع دارد بسیار مهم است.

به عنوان مثال، برندهایی که میخواهند احساس خلاقیت و تخیل را در کاربر ایجاد کنند، تمایل دارند که از رنگ بنفش استفاده کنند. در حالی که برندهای که میخواهند حس تعادل و آرامش را ایجاد کنند، به سمت سیاه و سفید متمایل هستند.
این مورد مستقیما با شخصیتی که میخواهید برند شما داشته باشد پیوند خورده است.
در مطالعهای که توسط Jennifer Aaker ، روانشناس و استاد استنفورد انجام شد، نتیجه گرفت که پنج بُعد در شخصیت یک برند نقش دارد:
برندها گاهی اوقات میتوانند صفات را با هم ترکیب کنند اما در بیشتر موارد شخصیت برندها اساسا بر یک محور قرار دارد. به عنوان مثال فروشگاهی که لوازم کمپینگ به فروش میرساند، با “ناهمواری” شناخته میشود در حالی که یه برند دیگر ممکن است با “پیشرفت” شناخته شود.
و همانطور که مشاهده میکنید رنگ میتواند نقش عمدهای در نشان دادن شخصیت برند داشته باشد. گرچه ممکن است بیشتر افراد متوجه این موضوع نباشند که رنگ قرمز یک شرکت، برای ایجاد حس هیجان طراحی شده است، اما این رنگ به خوبی این کار را انجام میدهد و کاربر را تحت تاثیر قرار میدهد.
گرچه هر رنگ میتواند احساس یا واکنش خاصی ایجاد کند، اما یک رنگ خاص برای اکثر برندها و وبسایتها گزینههای بهتری نسبت استفاده از چندین رنگ است. به عنوان مثال رنگ آبی اغلب ایمنترین انتخاب محسوب میشود. جالب است بدانید که رایجترین رنگ مورد علاقه در میان مردم، رنگ آبی است. در حقیقت 57% از مردان و 35% از زنان میگویند که این رنگ مورد علاقه آنهاست.

بنابراین، اگر میخواهید مخاطبان زیادی را به خود جلب کنید، این رنگ میتواند یک انتخاب عالی برای سایت شما باشد. در واقع ممکن است به همین دلیل باشد که برخی از سایتهای پر بازدید مانند فیسبوک و توییتر از آن برای برند تجاری خود استفاده میکنند.
همچنین لازم است بدانید که رنگ آبی معمولا با احساس اعتماد، اقتدار و قابل اطمینان همراه است.
اما این بدین معنی نیست که بهترین انتخاب برای هر سایت این رنگ است. همه اینها به احساسی بستگی دارد که میخواهید به بازدیدکنندگان خود منتقل کنید.
به عنوان مثال اگر برند تجاری شما در زمینه سلامت است، سبز میتواند گزینه بهتری برای ایجاد ارتباط باشد. اگر میخواهید بازدیدکنندگان خود را هیجان زده کرده و آنها را وادار به اقدام سریع کنید، رنگ قرمز میتواند برای کمک به شما در رسیدن به آن هدف مؤثرتر باشد.
بنابراین، هنگام انتخاب رنگ برای سایت خود، حتما واکنشهای احساسی که پس از مشاهده رنگها ایجاد میشوند را در نظر بگیرید.
به عنوان مثال، اگر میخواهید برای کلاس یوگا خود، وبسایتی طراحی کنید، رنگ قرمز قطعا انتخاب خوبی نخواهد بود.
ایحاد حس نظم و ترتیب
جدا از پاسخهای احساسی، ممکن است تک تک رنگهایی که انتخاب میکنید را از نظر تعامل و خوانایی با یکدیگر در نظر بگیرید.
بهترین راه برای انجام این کار دیدن چند اصل در تئوری رنگ هاست. اگر در کلاسهای نقاشی شرکت کرده باشید، احتمالا چیزی مانند یک چرخ رنگ را دیدهاید. رایجترین مفهومی که این چرخ میتواند نشان دهد، رابطه بین رنگهای اصلی (قرمز، زرد و آبی) و رنگهای ثانویه و سوم است که از ترکیب آنها با یکدیگر تشکیل میشوند.
اما فراتر از این، این چرخ میتواند به شما در هماهنگی رنگها از نظر بصری کمک شایانی کند. یک پالت رنگی هماهنگ میتواند به شما در ایجاد حس تعادل و نظم کمک کند.
سه نوع پالت رنگی به طور گسترده وجود دارد که میتوانید برای ایجاد هماهنگی استفاده کنید. مشابه، تک رنگ و مکمل
طرح رنگی مشابه
یک طرح رنگی مشابه از رنگهایی تشکیل شده است که در چرخ رنگ کنار یکدیگر قرار دارند. این طرح رنگی یکی از سختترین طرحها است که به خوبی میتوان از آنها استفاده کرد.
زیرا رنگها به راحتی بر یکدیگر غلبه میکنند.همانطور که گفته شد، این طرح رنگی بسیار پر جنب و جوش است.
بنابراین، اگر میخواهید یک سایت رنگارنگ و جالب از نظر بصری داشته باشید، یک طرح مشابه مثال زیر کار خوبی به نظر برسد.
طرح تک رنگ
یک طرح تک رنگ کاملا مخالف طیف قبلی قرار دارد. همانطور که از نامش مشخص است، از یک رنگ تشکیل شده اما شدت سایهها متفاوت است.
این پالت به راحتی ایجاد میشود و ایمنترین گزینه برای اجرا است؛ به این دلیل که از سایههای مختلف رنگ اصلی ایجاد شده است و به ندرت احساس شلوغی ایجاد میکند.
بنابراین اگر به دنبال یک طرح نسبتا ساده و زیبا در سایت خود هستید، این طرح میتواند مناسب باشد.
طرح رنگی مکمل
سر انجام یک طرح رنگی مکمل از نظر تنوع در جایی میان طرح رنگی مشابه و تک رنگ قرار دارد. این طرح از رنگهایی تشکیل شده است که بر روی چرخ رنگ دقیقا مقابل یکدیگر قرار دارند.
بنابراین اگر چه رنگهای بیشتری را شامل میشود، اما این رنگها به طور طبیعی مکمل یکدیگرند و کاربر را تحت فشار قرار نمیدهد.
اگر میخواهید تنوع در در طرح رنگی خود داشته باشید بدون اینکه سایتتان شلوغ به نظر برسد، یک طرح رنگی مکمل گزینه مطلوبی است.
البته که این سه مورد تنها انواع پالتهای رنگی نیستند که میتوانید ایجاد کنید. در واقع، بهترین نوع پالت رنگی بر اساس خواسته شما میتواند متفاوت باشد. برای اینکه بتوانید پالت رنگی خود را بدست آورید پیشنهاد میکنیم از اینجا وارد شوید و رنگهای مورد نیاز خود را استخراج کنید.
پالت رنگی سه گانه نیز یکی از گزینههای اصلی است.
هنگام انتخاب رنگهای سایت به یاد داشته باشید که انواع ذکر شده در بالا، تنها گزینهها نیستند. آنها میتوانند تصوری کلی از احساسی که میخواهید سایتتان داشته باشید به شما ارائه دهند، اما تنها راههای ایجاد پالت مناسب برند شما نیستند.
نتیجه گیری
در این مقاله به توضیح کامل در مورد چگونگی انتخاب رنگها برای وبسایت پرداختیم. حتما با مطالعه این مقاله به این فکر افتادهاید که در مورد وبسایت خود تجدید نظر کنید و اصولیتر و حرفهایتر این موضوع را پیش ببرید. باید این مورد را ذکر کنم که شرکت نرم افزاری ویستا در زمینه طراحی وب سایت فعالیت میکند و شما در صورت ایجاد هر گونه سوال میتوانید با ما در ارتباط باشید.