Search

طراحی سایت چیست

فهرست مطالب

در حال حاضر بسیاری از کسب‌وکارها به سمت اینترنتی شدن حرکت کرده‌اند. در این میان طراحی وب سایت رونق بسیاری پیدا کرده است. اما طراحی سایت چیست؟ از کجا آغاز می‌شود و هزینه آن چه‌قدر است؟ چگونه می‌توان این تخصص پول‌ساز را فرا گرفت؟ در این مقاله قصد داریم تا به تمام سوالات از این دست پاسخ دهیم. اما در ابتدا باید بدانیم که چرا وب‌سایت به وجود آمد.
از زمانی که انسان‌ها شروع به زیستن بر روی کره زمین کردند، تامین نیازها یکی از دغدغه‌های اصلی آن‌ها بود. در گذشته برای بقا به شکار می‌پرداختند و باید ساعت‌های متوالی منتظر شکار می‌ماندند. پس از آن به سمت کشاورزی پیش رفتند که تا حدودی مشکلات را حل می‌کرد.
پیشرفت انسان‌ها در نهایت باعث ایجاد راحتی می‌شد. در حال حاضر هر شخص برای تامین خوراک نه به کشاورزی می‌رود و نه به شکار و با مراجعه به فروشگاه محصول مورد نیاز خود را تهیه می‌کند. با این حال این، آخر کار نبود و برای راحتی بیشتر دنیای وب به وجود آمد. هر شخص به راحتی می‌توانست نیاز‌های خود را از طریق دنیای وب تامین کند.

طراحی وبسایت چیست

سایت چیست؟

می‌توان وب‌سایت را دقیقا همانند یه فروشگاه سنتی تشبیه کرد. یک فروشگاه سنتی دارای یک آدرس مکانی خاص، ویترین برای جذب مشتری، بخش‌های مختلف از جمله فروشندگان، بخش مالی و … است. یک وب‌سایت نیز مجموعه‌ای از صفحات به هم پوسته و متصل است که شامل تصویر، متن، ویدئو و … می‌شود. بهتر است سریع‌تر با مفهوم طراحی سایت آشنا شویم.

طراحی سایت چیست؟

طراحی وب سایت (Web Design) به تمام مراحل طراحی و ساخت پایگاه اینترنتی یا سایت گفته می‌شود. وظیفه این پایگاه معرفی شرکت، اطلاع رسانی و فروش محصول است. طراحی وب‌سایت یک پروسه شامل ساخت صفحات، تولید محتوا متنی و تصویری و در نهایت، ارائه خدمت است. حال که با مفهوم کلی طراحی سایت آشنا شدیم خالی از لطف نیست که به تاریخچه طراحی سایت بپردازیم.

تاریخچه طراحی سایت

در سال 1991 بود که نخستین وب‌سایت به ثبت رسید. این وب‌سایت توسط شخصی به نام تیم برنرزلی Tim Berners-lee ساخته شد. همانطور که هیچ علمی در ابتدا به شکلی که اکنون مورد استفاده است نبوده، این وب‌سایت هم با وب‌سایت های امروزی بسیار متفاوت است. در این وب‌سایت ساده هیچ‌گونه گرافیک حتی عکسی وجود ندارد. می‌توانید این وب‌سایت را از اینجا مشاهده کنید. خب حال وقت آن است تا به انواع سایت بپردازیم.

به طور میانگین گوگل در ماه بیش از 92 میلیارد بار توسط کاربران بازدید می‌شود. پس از آن یوتیوب با 34 میلیارد بازدید در رتبه دوم قرار دارد.

انواع طراحی سایت

سایت‌ها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند. اولین دسته وب‌سایت‌های ایستا یا استاتیک هستند و دسته دیگر وب‌سایت‌های پویا یا داینامیک.

وب سایت استاتیک

وب‌سایت‌های ایستا، وب‌سایت‌هایی هستند که اطلاعات یک بار جمع آوری می‌شود و هر صفحه به صورت جداگانه طراحی می‌شود. پس از تحویل آن برای تغییر در هر بخش، باید از برنامه‌نویس کمک بگیرید و بدون دانش برنامه‌نویسی تغییر در محتوا سایت غیرممکن خواهد بود. به همین دلیل است که هزینه‌های طراحی وب‌سایت و هزینه‌های جانبی آن بسیار بیشتر از هزینه طراحی سایت پویا است.

وب سایت دینامیک

اما در مقابل وب‌سایت‌های داینامیک یا پویا وب‌سایت‌هایی هستند که می‌توان بدون داشتن دانش برنامه نویسی و از طریق داشبورد مدیریتی که برای آن طراحی شده است، تغییرات را اعمال کرد. این وب‌سایت‌ها برای سئو مناسب‌ترند. به این دلیل که می‌توان به طور مستمر آن را به‌روز رسانی کرد. همان‌طور که در بالا اشاره شد می‌توان بدون نیاز به برنامه‌نویسی و آشنایی با کدها بدون هیچ هزینه تغییرات را اعمال کرد. طراحی سایت با وردپرس که  در این دسته قرار دارد یکی از خدمات شرکت نرم‌افزاری ویستا در زمینه طراحی سایت است.
حتما این سوال برایتان پیش آمده که کدام نوع وب‌سایت با توجه به شرایط شما مناسب‌تر است؟ این سوالی است که در ادامه به آن پاسخ خواهیم داد.

استراتژی طراحی سایت

اینکه چه وب‌سایتی برای شما مناسب‌تر است به استراتژی کسب‌و‌کار شما باز می‌گردد. استراتژی طراحی وب‌سایت، برنامه عملیاتی یا نقشه راهی است که برای دستیابی به اهداف اصلی کسب‌و‌کار طراحی شده است. اینکه تمام بخش‌های وب‌سایت در جهت دستیابی به هدف اصلی وب‌سایت فعالیت کنند. این فعالیت‌ها باید مطابق با چشم‌انداز و برند شما باشند.

هدف از طراحی سایت چیست

هدف از طراحی وب‌سایت معرفی برند یا به عبارتی برندینگ است یا اینکه قصد دارید  یک وب‌سایت رزومه برای خود ایجاد کنید. خدمتی را برای فروش ارائه کنید یا محصولی را به فروش برسانید.

مشتریان کجا به دنبال محصولات شما می گردند

اگر مشتریان شما در اینترنت و در موتور‌های جستجو به دنبال محصولی مانند محصول شما می‌گردند، باید وب‌سایت خود را داینامیک طراحی کنید و روی سئو آن متمرکز شوید. در غیر این صورت وب‌سایت‌های استاتیک گزینه مناسبی هستند.
سوالاتی که در بالا مطرح شد از جمله سوالاتی هستند که باید به آن‌ها پاسخ دهید. در غیر این صورت پس از طراحی سایت با هزار سوال بدون جواب خواهید ماند و عملا وب‌سایت شما کاری از پیش نخواهد برد.

آموزش طراحی سایت

اما تمام افراد نیاز به وب‌سایت ندارند. بسیاری از افراد به دنبال آموزش طراحی وب‌سایت و در نهایت بدست آوردن پروژه طراحی سایت هستند. در این بخش به معرفی منابع فارسی و انگلیسی زبان خواهیم پرداخت که می‌توانند برای آموزش طراحی سایت به شما کمک کنند.

منبع فارسی

برای آنکه بتوانید به منابع فارسی زبان آموزش طراحی سایت دست یابید چندین راه وجود دارد.
گوگل: قطعا جستجو در گوگل باعث می‌شود تا بتوانید با بسیاری از وب‌سایت‌ها که طراحی سایت را آموزش می‌دهند آشنا شوید. بسیاری از این وب‌سایت‌ها به صورت رایگان به شما آموزش می‌دهند و بسیاری دیگر دوره‌هایی را به فروش می‌رسانند.
فرادرس: وب‌سایت فرادرس یکی از وب‌سایت‌های فارسی زبان است که در زمینه آموزش فعالیت می‌کند. آموزش طراحی سایت در این وب‌سایت از اساتید مختلف وجود دارد.
کلیک سایت: فعالیت اصلی کلیک سایت در زمینه آموزش طراحی سایت و آموزش زبان‌های مختلف است. اگر نیاز دارید می‌توانید وارد این سایت شوید و دوره‌های مختلف این وب‌سایت را مشاهده کنید.

منبع انگلیسی

بسیاری از افراد هستند که برای محک زدن زبان انگلیسی خود، به هر دلیلی به وب‌سایت‌های خارجی مراجعه می‌کنند. در ادامه چند مورد از وب‌سایت‌های انگلیسی زبان در این زمینه را گردآوری کرده‌ایم.
یوتیوب: در یوتیوب هر چیزی را می‌توانید به رایگان بدست آورید. کافیست وارد یوتیوب شده و کلیدواژه‌ای مانند Web design tutorial را جستجو کنید تا با دنیایی از آموزش طراحی سایت روبرو شوید.
Udemy: یودمی دیگر سایتی است که در زمینه طراحی سایت به زبان انگلیسی فعالیت می‌کند. آموزش‌هایی که وب‌سایت یودمی برای طراحی سایت در نظر گرفته است، بدون شک جز بهترین موارد در سراسر جهان هستند.
می‌توانیم در ادامه دانش خود را با آگاهی درباره مفاهیم طراحی سایت تکمیل کنیم. پس بهتر است با تعدادی از مفاهیم طراحی سایت که ممکن است با آن‌ها برخورد کنیم آشنا شویم.

مفاهیم طراحی سایت

همان‌طور که می‌دانید هر تخصصی زبان خاص خود را دارد. پزشکان زبان خاص خود را دارند. مهندسین و هر شغلی شامل این موضوع می‌شوند. طراحی وب‌سایت نیز از این قاعده پیروی می‌کند. اصطلاحاتی مانند سرور، هاست و … از جمله مواردی هستند که قطعا با آن‌ها روبرو خواهید شد و در ادامه به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.
مرورگر وب(Web Browser): برای مشاهده هر فایلی نیاز به برنامه جانبی دارید. برای پخش آهنگ نیاز به برنامه‌ای دارید که بتواند کد را به حالت صوت درآورد و پخش کند. صفحات وب نیز از این قاعده مستثنی نیستند. برای مشاهده صفحات وب از نرم‌افزاری به نام مرورگر استفاده می‌شود. مرورگر‌ها به عنوان واسط درخواست‌های کاربران را به پایگاه‌های اینترنتی ارسال می‌کنند و اطلاعات درخواست شده را پس از دریافت نمایش می‌دهند.
سرور (Server): سرور به معنای سرویس دهنده است. در بالا به این مورد اشاره کردیم که درخواست‌ها به پایگاه‌های اینترنتی ارسال می‌شوند. این پایگاه‌های اینترنتی سرور نام دارند. سرور به معنای کامپیوتری بسیار قدرتمند و همواره روشن است که کاربران مختلف در زمان‌های متفاوت می‌توانند به آن درخواست ارسال کنند و اطلاعات مورد نظر را به دست آورند.
هاست (Host): به بیان بسیار ساده هاست به معنای حافظه است. همان‌گونه که اطلاعات شما در هارد سیستم‌تان ذخیره می‌شوند، اطلاعات یک وب‌سایت در هاست آن ذخیره می‌شوند. هاست‌ها مکانی هستند که تمام اطلاعات وب‌سایت شما در آن قرار دارند و هنگام درخواست مرورگر‌ها از سرور فرا‌خوانی شده و به سمت مرورگر‌ها ارسال می‌شوند.
آدرس اینترنتی (URL): اگر بخواهیم بسیار ساده در مورد آن صحبت کنیم، می‌توانیم دنیای وب را یک شهر در نظر بگیریم که از بخش‌های مختلف تشکیل شده است، آدرس‌های اینترنتی همان آدرس‌های اختصاصی هر خانه یا فروشگاه در آن شهر هستند.
پس از آشنایی با مفاهیم ابتدایی طراحی سایت می‌توانیم به ابزار‌های مورد استفاده در این تخصص بپردازیم.

ابزار های طراحی سایت

اینکه بخواهیم تمام ابزار‌های طراحی سایت را یک‌به‌یک شرح دهیم قطعا از حوصله شما خارج است. در این بخش به تعدادی از کاربردی‌ترین ابزار‌های دخیل در طراحی سایت خواهیم پرداخت.
Adobe Dreamweaver: این ابزار یکی از قدرتمند‌ترین ابزار‌های طراحی و برنامه‌نویسی وب‌سایت می‌باشد که با Windows و Mac سازگاری کامل دارد و توسط شرکت Adobe ساخته شده است. این نرم‌افزار دارای ابزار‌های بسیار زیادی است. از جمله  نمایش دهنده کد انتخاب شده در حالت عادی و کدی، ابزار مدیریت FTP و …
Adobe XD: این ابزار نیز یکی دیگر از ابزار‌های خانواده Adobe است که برای طراحی رابط کاربری وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها توسعه داده شده است. در این برنامه می‌توانید بخش بصری وب‌سایت که قابل رویت است را طراحی کنید و پس از رفع ایرادات و نهایی شدن طرح، به کد‌نویسی آن بپردازید.
Adobe Photoshop: هر وب‌سایتی برای زیبایی نیاز به تصاویر دارد. وب‌سایت بدون تصویر باعث می‌شود تا کاربر به سرعت آن‌ را ترک کند. برای ایجاد، ویرایش و تغییرات در عکس‌هایی که قرار است وارد سایت کنید می‌توانید از این برنامه استفاده کنید.

نتیجه گیری

حال که با طراح سایت آشنا شدید وقت آن است تا به این موضوع فکر کنید که می‌خواهید یک طراح شوید یا یک سایت داشته باشید. اگر نیاز به آموزش دارید حتما به سایت‌هایی که گفته شد مراجعه کنید. در غیر این صورت اگر به طراحی وب‌سایت نیاز دارید بهترین گزینه شرکت نرم‌افزاری ویستا است.
امیدواریم این مقاله برایتان مفید و کاربردی بوده باشد. حال نوبت شماست به ما بگویید طراح سایت بودن بهتر است یا داشتن یک وب‌سایت!

طراحی وب‌سایت شامل چه مواردی می‌شود؟

طراحی یک سایت شامل مواردی می‌شود که در ادامه نام می‌بریم:

طراحی ساختار سایت، تعیین سبک وب‌سایت، استفاده از رنگ‌های مناسب در سایت، استفاده از عکس‌های متناسب و در نهایت کدنویسی و سئو وب‌سایت.

چه مراحلی طراحی وب‌سایت را تشکیل می‌دهند؟

فرآیند طراحی وب‌سایت شامل چهار مرحله اصلی می‌شود:

کشف هدف پروژه، ایده‌پردازی و معماری اطلاعات ، طراحی رابط کاربر و آزمایش و ارزیابی پس از راه‌اندازی وب‌سایت.

آیا طراحی وب‌سایت شغل مناسبی است؟

به این دلیل که وب‌سایت‌ها باید واکنش‌گرا با تلفن‌های همراه باشند و از طرفی کاربران برای هر سوالی به وب‌سایت‌ها مراجعه می‌کنند و پس از جست‌وجو فقط وب‌سایت‌ها را مشاهده می‌کنند، شغل طراحی سایت با افزایش تقاضا بسیار زیادی روبروست. بنابراین این حوزه به طور کلی فرصت‌های خوبی برای پیشرفت شغلی و امنیت شغلی را فراهم می‌کند.

آیا طراحی وب‌سایت شغل پر استرسی است؟

هنگامی که با یک پروژه بزرگ روبرو می‌شوید، باید برنامه زمانی مشخصی داشته باشید. اما گاهی اوقات همه‌چیز آن‌گونه که باید پیش نمی‌رود. استرس شب‌های آخر پروژه و چرخه خواب نامناسب اغلب با این صنعت ارتباط دارد. اما طراحان نباید تمام وقت خود را فقط صرف این شغل کنند و باید تعادل میان کار و زندگی را حتما رعایت کنند.

درخواست خود را ارسال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی ویستا

محمد رضایی

⭕ کارشناس پشتیبانی

اگر نیاز به دریافت راهنمایی و یا سوالی در رابطه با نحوه سفارش، برآورد هزینه، امکانات و یا… دارید همین حالا با ما تماس بگیرید یا شماره تماس خود را وارد بفرمائید و باقی کار رو بسپرید به ما :)

یا