طراحی سایت اختصاصی یا وردپرس
Search

طراحی سایت اختصاصی یا وردپرس

فهرست مطالب

وقتی می‌خواهید یک پروژه طراحی وب‌سایت را شروع  کنید یا سفارش دهید، مهم‌ترین نکته‌ای که به ذهن‌تان خطور می‌کند این است که، از وب‌سایت اختصاصی استفاده کنم یا وردپرس. این اساسی‌ترین سوالی است که افراد غیر فنی با آن برخورد می‌کنند و گاهی اوقات افراد متخصص نیز با آن روبرو می‌شوند. انتخاب این فناوری نقش مهمی در موفقیت یا شکست شما ایفا می‌کند. بنابراین، اگر قصد دارید در آینده وب‌سایتی راه‌اندازی کنید، باید از یک متخصص مشورت بگیرید و این مقاله را به عنوان یک مرجع قرار دهید. چه نیاز به یک سایت جدید داشته باشید یا بخواهید سایت خود را دست‌خوش تغییرات اساسی کنید، در هر صورت باید یک مورد را انتخاب کنید. برای اینکه بتوانید بهترین تصمیم را نسبت به شرایط خود بگیرید، نیاز است تا کامل این دو را بشناسید و از مزایا و معایب هر کدام با خبر باشید. به طور کلی در این مقاله قصد داریم تا از ابتدایی‌ترین نکات در این زمینه شروع کنیم، هر سیستم را به شما معرفی کنیم، مزایا ومعایب هر کدام را بازگو کنیم و تا جایی پیش برویم که بعد از خواندن مقاله به راحتی بتوانید تصمیم درست بگیرید. بدون شک خواندن این مقاله برای شما می‌تواند تا حدود زیادی مفید واقع شود. با این پیش فرض شروع کنیم که شما با این دو آشنایی ندارید و فقط نام آن‌ها را شنیده‌اید. پس باید ابتدا این دو را به خوبی بشناسید.

طراحی سایت اختصاصی

این دسته از وب‌سایت‌ها با توجه به نوع و نیاز کسب‌و‌کار، از پایه کد‌نویسی می‌شوند. به این صورت که شما نیاز به سیستمی دارید که امکانات پیچیده‌ای دارد. اگر بخواهیم از مثالی استفاده کنیم که حتما با آن روبه‌رو شده اید اما احتمالا تا به حال به آن دقت نکرده‌اید، این است که دیجی‌کالا از هوش مصنوعی بهره می‌برد. به این صورت که دیجی‌کالا بخش کامنت‌های وب‌سایتش را به دست هوش مصنوعی سپرده. برای برنامه‌ریزی هوش مصنوعی کد‌های پیچیده و سختی مورد نیاز است که CMS های معمولی به هیچ عنوان قادر به انجام آن نیستند و این گزینه را نمی‌توان بر روی وب‌سایت‌های عادی پیاده‌سازی کرد. طراحی سایت مشابه دیجی کالا یک نمونه استفاده از وب‌سایت‌های اختصاصی است.

طراحی سایت وردپرس

اما در طراحی سایت با وردپرس شما نیازی به کد‌نویسی نخواهید و همه‌چیز از قبل برای شما آماده شده است. ساده بگویم، شما یک هاست را خریداری می‌کنید و وردپرس را روی آن نصب می‌کنید. دقیقا مانند نصب برنامه روی تلفن همراه. هر تغییری که نیاز داشته باشید را می‌توانید توسط این برنامه روی سایت اعمال کنید. حالا که با سایت اختصاصی و وردپرس آشنا شدید، در ادامه به تفاوت‌های این دو خواهیم پرداخت.

در حال حاضر 34 درصد از سایت‌ها از وردپرس استفاده می‌کنند و 43 درصد دیگر اختصاصی هستند.

 

تفاوت طراحی سایت با وردپرس و اختصاصی

از نام سایت اختصاصی معلوم است که هیچ افزونه‌ای را نمی‌توان بر روی این وب سایت ها نصب کرد. در مقابل وردپرس بدون افزونه هیچ کارایی نخواهد داشت (اندکی جلوتر به توضیح افزونه خواهیم پرداخت). حال سوالی به وجود می‌آید که کدام یک بهتر است؟ طراحی سایت اختصاصی یا وردپرس؟ در ادامه جزئیات به‌طور کامل بیان شده‌اند که می‌توانید مطالعه کنید.

قیمت

اگر هنگام خرید دقت کرده باشید، مهم‌ترین بخش که به چشم می‌آید قیمت است. به این صورت که گاهی اوقات بخاطر قیمت محصول از خرید آن صرف نظر می‌کنیم و یا اینکه تعداد زیادی از آن تهیه می‌کنیم. همیشه قیمت الویت اول است. در بحث سایت اختصاصی و وردپرس نیز این موضوع صادق است. همان‌طور که از نام سایت اختصاصی پیداست، این دسته از سایت‌ها بسیار گران‌تر از سایت‌های وردپرسی هستند. به این دلیل که وردپرس مانند یک برنامه است. می توانید دانلود کرده و کمتر از 10 دقیقه نصب کنید. اما سایت‌های اختصاصی نیاز به کد‌نویسی و صرف زمان دارند. “حال برای آگاهی از قیمت هر کدام از این دو دسته در شرکت ویستا می‌توانید وارد صفحه قیمت طراحی وب سایت شوید و قیمت‌ها را مشاهده نمایید.” بگذریم…
زمان طراحی سایت اختصاصی بیشتر است یا وردپرسی

زمان توسعه

با مطالعه پاراگراف بالا، پیش از اینکه ما در مورد آن صحبت کنیم، قطعا به جواب این سوال رسیده اید. وردپرس باعث صرفه جویی در وقت می شود. نه فقط نصب آن، بلکه شما می توانید به راحتی و چند دقیقه افزونه ها را به وب سایت خود اضافه کنید و از آن ها استفاده کنید. شما می توانید قالب های وردپرس را روی وب سایت خود نصب کنید و بدون هیچ گونه طراحی یک وب سایت پویا داشته باشید. اما در طراحی سایت اختصاصی برای اینکه بتوانید یک قابلیت را به سایت خود اضافه کنید نیاز دارید تا دست به کد شوید و شروع به تست آزمون و خطا کنید.

تجربه کاربری

هنگامی که نوبت به فروش و جلب توجه مشتری می رسد، تجربه کاربری وارد میدان می شود. تجربه کاربری یا UX به این معنی است که کاربر از تعامل با سایت شما لذت ببرد و این تعامل تا جایی ادامه داشته باشد که شما را به دیگران ترجیح دهد. یکی از تخصص ها در زمینه طراحی سایت UI/UX است که UX را توضیح دادیم ولی UI به معنای مهارت طراحی بصری است. مهارتی که با شناخت کامل مخاطب شروع می شود و با رنگ ها سرو کار دارد و در نهایت تمام وب سایت از نظر بصری و بینایی طراحی می شود. راستی ما یک مقاله در زمینه رنگ های مناسب طراحی سایت داریم که خواندن آن می تواند به شما کمک کند تا رنگ های مناسبی برای وب سایت خود انتخاب کنید و UI وب سایت خود را بهبود بخشید. طراحی UI جذاب باعث افزایش تعامل کاربر و در نهایت افزایش UX سایت می شود. این راه بهترین گزینه برای جلب توجه مخاطب است. در طراحی سایت اختصاصی تسلط بیشتری روی طراحی خود دارید، در صورتی که در وردپرس دستتان برای تغییرات خیلی باز نیست، مگر اینکه کد نویسی بلد باشید. به همین دلیل طراحی سایت سفارشی یا اختصاصی انتظارات مشتریان را کامل برآورده می کند.

بهینه‌سازی سایت برای موتور‌های جستجو (سئو)

سایت ها در نهایت با این هدف طراحی می شوند که بتوانند مشتری جذب کنند و فروش داشته باشند. برای اینکار نیاز است تا وب سایت در کنار سایر بازاریابی های دیجیتال، به موتور های جستجو نیز معرفی شود به این امر سئو می گویند. سئو باعث می شود تا کاربرا با جستجو کلمه مرتبط بتوانند سایت شما را پیدا کنند. “برای اینکه بتوانید در مورد سئو اطلاعات کاملی کسب کنید می توانید مقاله ما در مورد زیر و بم سئو را مطالعه نمایید.” نمی توان گفت برای این بخش کدام مورد بهتر است. به این دلیل که بهینه سازی فاکتور های زیادی را شامل می شود. مانند معماری سایت، سرعت سایت، استراتژی سایت و … . برای دانستن اینکه یک سایت اختصاصی می تواند بیشتر برای سئو شما مفید باشد یا یک سایت وردپرسی باید با مشاورین سئو مشورت کنید و از تجربه آن ها استفاده کنید. همانطور که در میان متخصصین سئو اصطلاحی به نام “بستگی داره” بسیار زیاد شنیده می شود، این مورد نیز بستگی دارد به نیاز ها و کسب و کار شما.

کد‌های شُسته رُفته (تمیز)

به این دو متن دقت کنید. متن اول: رنگ مورد علاقه آقایان آبی است. 57 درصد از آقایان این رنگ را دوست دارند و الویت اول آنها در انتخاب یک رنگ آبی است. پس از 57 درصد آبی، مقام دوم در دست رنگ سبز است با 14 درصد. این رنگ نیز دومین رنگ مورد علاقه آقای است. می توان دلیل آن ها را نزدیکی به آبی دانست. پس از آن رنگ سیاه یا مشکی با 9 درصد قرار دارد. در مجموع 80 درصد آقایان این سه رنگ را دوست دارند و 20 درصد دیگر سایر رنگ ها مانند قرمز، زرد، نارنجی، سفید و یا هر رنگ دیگر را. متن دوم: سه رنگ مورد علاقه آقایان به ترتیب آبی با 57%، سبز با 14%، مشکی با 9% است. کدام متن به نظر شما بهتر است؟ هر دو متن یک موضوع را می رسانند اما متن اول موضوع را کامل باز کرده و به آن شاخ و برگ داده است در مقابل متن دوم همان اطلاعات را کاملا مختصر و مفید بیان کرده است. منظور از کد های شسته و رفته دقیقا همین است. کد تمیز یکی از مواردی است که بر روی عملکرد، سرعت، تجربه کاربری سایت تاثیر مستقیم دارد. هر چه کد های اضافی سایت شما کمتر باشد تمام موارد بالا بهبود خواهد یافت. اما هر چه کد های اضافه داشته باشید برعکس این اتفاق رخ  می دهد و باعث. سایت های اختصاصی به این دلیل که از ابتدا طراحی می شوند، تقریبا فاقد کد های اضافی هستند در صورتی که با نصب افزونه های وردپرس کد های اضافی در سایتتان افزایش می یابند. و می توانند یک عملکرد بد برجای بگذارند.

افزونه ها

در بالا چندین بار به موضوع افزونه ها و پلاگین ها پرداختیم در ادامه می خواهیم کاملا مختصر آن را توضیح دهیم. به طور کلی افزونه ها برنامه های جانبی و مکمل هستند که بر روی وردپرس نصب می شوند و امکاناتی را به سایت اضافه می کنند. در سایت های اختصاصی برای اضافه کردن هر بخشی باید به تیم طراح درخواست بدهید و برای این بخش شروع به کد نویسی کنند. به طور مثال برای اضافه کردن بخش ورود و ثبت نام کاربران نیاز به کد نویسی دارید. اما در سایت های برای این نیاز ها افزونه هایی طراحی شده که با نصب آن ها روی سایت می توانید از این گزینه بهره ببرید. در چند دقیقه این قابلیت برای شما فعال می شود و در سایت نمایش داده می شود. برای امکانات کم و معمولی سایت های وردپرسی بهترین گزینه هستند. اما اگر بخواهیم به طور مثال بگوییم، نیاز به یک هوش مصنوعی بر روی سایت داشته باشید، هیچ گاه نباید سمت سایت های وردپرسی بروید.
امنیت در سایت های وردپرسی بیشتر است یا اختصاصی

امنیت

اینکه بگوییم وب سایتی کاملا امن است یه جمله نادرست است. هر سایتی را می توان هک کرد و هیچ سایت کاملی وجود ندارد. سایت های اختصاصی امنیت بالایی دارند. بنابراین هکر ها برای دسترسی به این سایت ها مسیر دشوار تری پیش رو دارند. اما سایت های وردپرسی به اندازه سایت های اختصاصی امن نیستند. اگر بخواهیم مثال بزنیم همان پلاگینی که در بالا ذکر شد و میتوانست سرعت شما را افزایش دهد، توسعه دهنده و برنامه نویسی دارد. اگر از یک افزونه قدیمی استفاده کنید، احتمالا با این مشکل روبه رو خواهید شد دسترسی سایتتان به دست شخصی دیگر بیافتد. در بالا به مهم ترین تفاوت های سایت های وردپرسی پرداختیم. سایر تفاوت ها، به اندازه مواردی که ذکر کردیم مطرح نیستند. به همین منظور باید نسبت به موارد بالا تصمیم گیری کنید و به نتیجه ای مشخص برسید. در ادامه دو بخش دیگر با دو سوال چالشی مطرح می شود. سوال اینکه “چه زمانی باید از کدام یک استفاده کنیم؟” و اینکه “چه کسب و کاری را با کدام یک هماهنگ تر است.”

چه زمانی از کدام یک باید استفاده کرد

اگر قصد دارید با هزینه کم یک سایت داشته باشید وردپرس قطعا انتخاب بهتری است. نیاز دارید تا به سرعت یک سایت بدست آورید، وردپرس گزینه بهتری است. اگر نیاز به افزودن صفحات جدید و مداوم به سایت خود دارید، وردپرس قطعا گزینه بهتری است. سیستم های مدیریت محتوا برای افزودن و به روز رسانی محتوا ساخته شده اند. پس اگر قصد دارید محتوای خود را به روز کنید بدون شک وردپرس گزینه بهتری است. طراحی خاص و منحصر به فردی نیاز دارید؟ سایت های اختصاصی گزینه بهتری هستند.
تفاوت وردپرس با کد نویسی
 

برای کسب و کار من کدام یک مناسب تر است

تا به حال تمام نکات را برای شما بازگو کرده ایم. اما ممکن است هنوز  مقداری شک داشته باشید. به همین منظور می خواهیم خیال شما ار از این بابت آسوده کنیم که کدام یک از این دو مسیر شما را به مقصد می رساند. اگر موعی خاصی از کسب و کار مد نظرتان است حتما ادامه مقاله را مطالعه نمایید.

چه کسب و کاری با وردپرس

در نهایت اگر به وب سایت هایی که در ادامه نام می بریم نیاز دارید، طراحی سایت وردپرسی گزینه مناسب تری است. طراحی سایت شرکتی – طراحی سایت فروشگاهی – طراحی سایت پزشکی – طراحی سایت املاک – طراحی سایت گردشگری از جمله سایت هایی هستند که با وردپرس به خوبی طراحی می شوند.

چه کسب و کاری با اختصاصی 

برای طراحی سایت صرافی – بیمه – خدماتی و کاریابی بدون شک باید سایت اختصاصی را انتخاب کنید. همیشه استثناهایی وجود دارد. به این صورت که وب سایت شرکتی اختصاصی طراحی شده باشد، اما با توجه به تجربه چندین ساله خود می توانیم به طور قطع بگوییم که دسته بندی را حتما رعایت کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی شد تا تمام نکات مورد نیاز برای انتخاب سیستم مدیریت محتوای مناسب را شرح دهیم. اگر با خواندن این مقاله نتیجه خود را گرفته اید و وردپرس را مناسب تر می دانید می توانید طراحی سایت با وردپرس را که یکی از خدمات ویستا است سفارش دهید. حال اگر سایت اختصاصی مناسب تر است، برای این امر هم می توانید طراحی وب سایت اختصاصی را از ویستا درخواست کنید. شرکت نرم افزاری ویستا هر دو روش طراحی سایت را برای شما پیاده سازی کرد. امیدواریم از مقاله لذت کافی را برده باشید.
 

شما در آینده می‌توانید سیستم مدیریت محتوا خود را تغییر دهید، اما باید این موضوع را به یاد داشته باشید که این کار می‌تواند هزینه‌های زیادی داشته باشد و ممکن است باعث افت شما در نتایج گوگل شود.

برای راه‌اندازی سایت با وردپرس، شما به یک مرورگر، هاست و دامنه نیاز دارید.  حال اگر این مقاله را مطالعه می‌کنید، پس نیازی به مرورگر ندارید و فقط باید هاست و دامنه را خریداری کنید.

درخواست خود را ارسال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی ویستا

محمد رضایی

⭕ کارشناس پشتیبانی

اگر نیاز به دریافت راهنمایی و یا سوالی در رابطه با نحوه سفارش، برآورد هزینه، امکانات و یا… دارید همین حالا با ما تماس بگیرید یا شماره تماس خود را وارد بفرمائید و باقی کار رو بسپرید به ما :)

یا