مجوز-راه-اندلزی-صرافی-آنلاین
Search

مجوز تاسیس صرافی ارز دیجیتال در ایران

فهرست مطالب

ارزهای دیجیتال یکی از داغ ترین موضوعات امروز  در سراسر جهان است. سودآوری بالای صرافی های ارزهای دیجیتال در کنار مزیت های بی شمار آن از جمله سرعت، امنیت بالا و تراکنش های نامحدود، افراد زیادی را به این حوزه علاقه مند کرده و فرصت های سرمایه گذاری جدید و سودآوری را فراهم کرده است. در ایران به دلیل امنیت مالی بهتر نسبت به سایر روش های سرمایه گذاری، این نوع سرمایه گذاری اشخاص حقیقی و حقوقی را به  سمت  فعالیت در صرافی ارز دیجیتال سوق داده است. این روند و علاقه عمومی، لزوم اخذ مجوز برای ساخت صرافی مبادلات ارزهای دیجیتال در ایران را به موضوعی مهم تبدیل کرده است.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

پاسخ این است که صرافی آنلاین ارز دیجیتال بستری است که به کاربران امکان خرید و فروش آنلاین ارز دیجیتال را می دهد. به عبارت دیگر، در صرافی آنلاین ارز دیجیتال، کاربران این امکان را دارند که با پول فیزیکی خود ارز دیجیتال بخرند یا ارز دیجیتال را به پول واقعی تبدیل کنند. نکته قابل توجه در صرافی های ارز دیجیتال این است که خرید و فروش در صرافی های ارز دیجیتال به صورت همتا به همتا انجام می شود، یعنی هر کاربر به صورت مستقیم و بدون واسطه با سایر کاربران اقدام به خرید و فروش می کند. به این ترتیب اگر قصد سرمایه گذاری و خرید ارز دیجیتال را دارید، بدون نیاز به واسطه می توانید با عضویت در صرافی کار خود را انجام دهید.

جالب است بدانید که صرافی‌های آنلاین ارزهای دیجیتال یا صرافی‌های ارز دیجیتال، پلتفرم‌های دیجیتال و آنلاینی هستند که می‌توانید در آن‌ها عضو شوید و وجوه دیجیتال خود را به پول واقعی یا سایر ارزهای دیجیتال تبدیل کنید. صرافی ها نیز خدمات زیادی را به کاربران ارائه می دهند و هر صرافی به دلیل ویژگی ها و کاربردهای خاص خود مورد استقبال سرمایه گذاران و معامله گران در بازار ارزهای دیجیتال قرار می گیرد و محبوبیت زیادی کسب می کند. به عنوان مثال صرافی بایننس یکی از بزرگترین و پرطرفدارترین صرافی های ارز دیجیتال است که به دلیل امکانات فراوان به یکی از معروف ترین صرافی ها تبدیل شده است.

اگر بخواهیم صرافی آنلاین ارز دیجیتال را به زبان ساده‌تری تعریف کنیم، می‌توان گفت که ساخت صرافی آنلاین ارز دیجیتال بستری است که امکان تبادل ارزهای دیجیتال یا پول واقعی را فراهم می‌کند. به عبارت دیگر، صرافی آنلاین ارز دیجیتال مانند یک واسطه بین خریدار و فروشنده است و در ازای فراهم کردن مکانی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال، از طریق کمیسیون و کارمزد تراکنش کسب درآمد می کنند.

صرافی ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

نحوه عملکرد یک صرافی ارز دیجیتال نوعی مبادله را ارائه می دهد. در ادامه مقاله انواع صرافی ها را خواهید خواند، اما اگر بخواهیم نگاهی کلی به کار صرافی ها داشته باشیم، هر صرافی به یکی از این دو روش عمل می کند:

نوع اول

شما با خود صرافی معامله می کنید. (شما از خود صرافی خرید می کنید یا به خود صرافی می فروشید.)

در تعداد کمی از صرافی ها (که البته در بین صرافی های ایرانی زیاد است) طرف مقابل خود صرافی است، یعنی برای خرید ارز دیجیتال، مردم آن را از صرافی می خرند و برای فروش، ارز دیجیتال خود را به صرافی میفروشند. از نظر سود دهی، در اینجا بازار سهام تفاوت بین قیمت خرید و فروش است. یعنی قیمت خرید ارز دیجیتال از صرافی بالاتر از قیمت فروش آن به صرافی است.

نوع دوم

در روش دوم در مبادله به خودی خود شخص دومی نیست، فقط یک واسطه بین خریدار و فروشنده است و برای این کار مقداری کارمزد می گیرد.

در حالت دوم دیگر صرافی‌ها طرف معامله شما نیستند، بلکه در حقیقت واسط بین خریداران و فروشندگان هستند و از هر طرف کمیسیون (مثلاً 0.1 درصد مبلغ نقدی) دریافت می کنند. در سطح جهانی برخی صرافی ها به روش دوم کار می کنند اما در ایران اکثر صرافی ها از نوع اول هستند، یعنی خود صرافی تامین کننده ارز برای طرف مقابل است.

آیا در ایران مجوز صرافی ارز دیجیتال وجود دارد؟

در سال 1397 بانک مرکزی ایران با همکاری معاونت فناوری های نوین اطلاعیه ای را در خصوص مجوز صرافی ارز دیجیتال و الزامات تاسیس کسب و کار در زمینه ارز های دیجیتال ارائه داد و اعتبار این سند به رسمیت شناخته شد. دلیل ارائه این سند برای جلوگیری از کلاهبرداری های حوزه رمزارزها در کشور بود . زیرا با گسترش بکارگیری ارز های دیجیتال فرصت های شغلی مناسب و نیز فرصتی برای کلاهبرداری به وجود آمد. ما در این مقاله بخشی از سند را که مربوط به طراحی سایت صرافی در ایران می شود را توضیح خواهیم داد.  اما قبل از آن کمی در مورد صرافی ها صحبت می کنیم.

گرفتن مجوز رسمی از سوی بانک مرکزی کار بسیار دشواری است. هنوز هیچ کدام از صرافی های ارز دیجیتال موفق به اخذ مجوز صرافی ارز دیجیتال نشده اند. اما نداشتن مجوز به معنای کلاهبرداری صرافی ارز دیجیتال نیست. زیرا صرافی های آنلاین بسیاری وجود دارد که می توانید برای معاملات خود به آن ها مراجعه کنید .

الزامات دریافت مجوز صرافی در ایران

اگر قانونی برای صدور مجوز تأسیس صرافی به بانک ملی ابلاغ شود، قطعاً آن قانون با پیش نیازهایی همراه است. در این قسمت قصد داریم به پیش نیازهای فوق اشاره کنیم. البته ممکن است تغییراتی در نوع الزامات فوق ایجاد شود، اما در کل می توانید روی آنها حساب کنید.

مبارزه با پولشویی

1

مبارزه با پولشویی یکی از قوانین سختگیرانه ای است که هر کشوری هنگام صدور مجوز به آن توجه می کند. متأسفانه صرافی های آنلاین بهترین مکان برای پولشویی هستند، بنابراین صرافی ها قبل از درخواست مجوز باید قوانین سختگیرانه ای را برای مسائل پولشویی در نظر بگیرند.

احراز هویت کامل کاربران

2

احراز هویت کامل توسط بانک مرکزی سفارش می شود. همانطور که احتمالا می دانید در حال حاضر احراز هویت در اکثر صرافی های ایرانی اجباری است و بدون احراز هویت معمولاً کاری جز واریز نمی توانید انجام دهید. هنگامی که در یک صرافی احراز هویت می کنید، هویت شما به طور کامل در صرافی شناسایی می شود. به همین دلیل در صورت تخلف می توانند پیگیری کنند.

ثبت تراکنش ها

3

صرافی ها باید متعهد شوند که خرید و فروش ارز دیجیتال را به طور کامل ثبت کنند. این به آنها امکان می دهد هر زمان که بانک مرکزی یا سایر ارگان های ذیربط به این اطلاعات نیاز داشتند،

ناگفته نماند که اخذ مجوز صرافی ارز دیجیتال دارای شرایط دیگری نیز می باشد که در بالا فقط به برخی از آن ها اشاره کردیم. همانطور که گفتیم در صورت صدور حکم مجوز ممکن است پیش نیازهای دیگری نیز به موارد ذکر شده اضافه شود. بنابراین، در این مورد بسیار دقت داشته باشید.

الزامات صرافی ها برای تاسیس صرافی ارز دیجیتال

بانک مرکزی ایران هیچ تضمینی در زمینه تایید رمز ارز ها ارائه نداده است و برای مدیریت و تعیین قیمت آن ها مکانیزمی را ارائه نداده است. صرافی هایی که دارای مجوز هستند پس از تکمیل شرایطی که از سوی  بانک مرکزی ایران  ارائه می شود، می توانند خدمات ارز خود را ارائه دهند. بانک مرکزی ارائه مجوز را در زمان خاص بررسی کرده و به اطلاع صرافی ها می رساند. عملکرد سیستم صرافی ها بر عهده مالکان صرافی است و در صورت هر گونه مشکل باید حسارت آن را پرداخت کنند. لیست رمز ارز های قابل مبادله در بازه سه ماهه بررسی شده و به صرافی ها اعلام می شود.

صرافی ها باید مبادلات خود را با رعایت قوانین و در مبارزه با پولشویی ارائه دهند. علاوه براین معاملات فردی باید در صورت احراز هویت کامل انجام شود. صرافی ها باید خرید و فروش رمز ارز ها را ثبت کنند و در صورت درخواست بانک مرکزی در اختیار آن ها قرار دهند. سقف مبالغ ریال به رمز ارز و برعکس باید مطابق با قوانین ارزی کشور باشد و صرافی نمی تواند در این خصوص دچار تخطی شود. علاوه بر تمام این ها تنها بانک مرکزی ایران می تواند صدور مجوز صرافی ها را انجام دهد و هیچ نهاد دیگری اجاره این کار را ندارد.

بند های مخصوص در مورد تاسیس صرافی ارز دیجیتال

در فراین طراحی سایت و  اسکریپت صرافی  همه افراد حقیقی و حقوقی اجازه دریافت حوز برای فعالیت در زمینه رمز ارز ها دارند . قوانینی در این خصوص برای مالکان صرافی ها برای تاسیس صرافی ارز دیجیتال ایجاد شده است که باید از آن ها اطلاع داشته باشند و از آن ها تخطی نکنند .

شرایط تاسیس صرافی ارز دیجیتال

احکام برنامه های توسعه کشور

قوانین پولی ، ارزی و بانکی کشور

قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز

قانون برنامه ششم توسعه کشور

قانون تنظیم بازار غیر متشکل پولی

دستورالعمل ناظر بر صرافی ها

چگونه مجوز تاسیس صرافی ارز دیجیتال در ایران بگریم ؟

برای راه اندازی صرافی ارز دیجیتال ابتدا باید مجوز دریافت کنید. همانطور که اشاره داشتیم به هیچکس اجازه تجارت د این زمینه در ایران داده نمیشود. به همین دلیل، اگر می خواهید صاحب یک صرافی باشید، باید وب سایت خود را بدون مجوز راه انداری کنید. ممکن است تعجب کنید که آیا این کار غیرقانونی است. خیر. شما می توانید صرافی خود را به عنوان یک تجارت اینترنتی راه اندازی کنید.

هیچ مجوزی برای فعایت به صرافی صادر نمی شود زیرا طبق بررسی های لازم بانک مرکزی بستری برای ثبت درخواست ایجاد نکرده است. اما می دانید که بسته به کسب و کار اینترنتی خود می توانید به صورت حضوری نیز کار کنید. در حال حاضر صرافی های مجازی بدون مجوز هستند و به عنوان یک کسب و کار اینترنتی در خدمت کاربران خود هستند. البته برخی از آنها خدمات حضوری نیز به کاربران خود ارائه می دهند. این باعث می شود کاربران بیشتر و بهتر به آن اعتماد کنند.

چگونه مجوز تاسیس صرافی ارز دیجیتال در خارج از ایران بگریم ؟

به جز ایران ممکن است برای برخی از کاربران این سوال پیش بیاید که چگونه می توانیم در خارج از ایران مجوز صرافی بگیریم؟ در حال حاضر کشورهایی مانند سنگاپور، ژاپن و استونی به نفع اتباع خارجی مجوز مبادله صادر می کنند و هر فردی که در این کشورها اقامت داشته باشد می تواند با رعایت شرایط و قوانین به راحتی مجوز دریافت کند.

برای دریافت  مجوز تاسیس صرافی ارز دیجیتال  باید مدارک برابر اصل ثبت شرکت خود را به مراجع قانونی ارائه دهید . علاوه بر این ضمانتنامه حسن اجرای تعهدات را نیز باید برای  ایجاد پلتفرم خود تایید کنید. اگر مدارک فوق مورد تایید قرار گرفت میتوانید وارد مراحل پیاده سازی تجارت آنلاین خود شوید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت مجوز تاسیس صرافی ارز دیجیتال

اصل اساسنامه شرکت

ضمانت بانکی

جواز تاسیس

آگهی ثبت موسسه

گواهینامه مهارت

ارائه آگهی تاسیس و هویت سهام داران

ایا صرافی های ارز دیجیتال مجوز دارند ؟

اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم، باید بگوییم بله، اما اگر بخواهیم به این سوال برای صرافی های ایرانی پاسخ دهیم، باید بگوییم که، خیر!

همانطور که گفتیم در حال حاضر هیچ یک از صرافی های ایرانی مجوز ندارند و بدون مجوز فعالیت می کنند و تا زمانی که قانونی برای ارزهای دیجیتال در ایران تعریف نشود، هیچ یک از صرافی های فوق نمی توانند مجوز دریافت کنند. برخی آنها را غیرقانونی می خوانند زیرا صرافی های ایرانی مجوز ندارند، اما اینطور نیست!

اکنون که صرافی های ایرانی معاف از قوانین هستند، راه اندازی صرافی ارز دیجیتال در اصل به عنوان یک کسب و کار اینترنتی شناخته می شوند و مانند سایر مشاغل اینترنتی مراحل قانونی را طی کرده اند. با توجه به این موضوع نمی توان صرافی های ایرانی را غیرقانونی نامید.

این مشکل تقریبا فقط در ایران و چند کشور دیگر وجود دارد اما در بسیاری از کشور ها ممانعتی با صدور مجوز تاسیس وجود نخواهد داشت و صرافی های ارز دیجیتالی که دارای مجوز هستند و می توانند با خیال راحت به کاربران خدمات ارائه دهند. البته همانطور که اشاره کردیم قوانین زیادی برای ارز دیجیتال در این دسته از کشورها تعریف شده است.

مجوز صرافی ارز دیجیتال چه اهمیتی دارد ؟

با توجه به اینکه صرافی های داخلی بدون دریافت مجوز به معاملات در بازار ارز دیجیتال می پردازند، کاربران ایرانی که در این بازار فعالیت دارند و قصد دارند که از طریق صرافی های داخلی برای تبدیل سرمایه خود به پول فیات اقدام کنند، باید جوانب احتیاط را در نظر بگیرند و احتمال بروز کلاهبرداری را بدهند.  با این وجود انجام معاملات از طریق این صرافی ها و مردم کشور ما به صورت ایمن و با امنیت نیست و مردم نمی توانند با خیال آسوده به خرید و فروش ارز بپردازند و سرمایه خود را به وجه نقد تبدیل کنند.

این مساله به عنوان مهم ترین دلیل علت دریافت مجوز از سوی صرافی ها شناخته می شود. علاوه بر آن با دریافت مجوز از سوی صرافی ها، کاربران با اطمینان بیشتری با آنها وارد معامله می شوند و مسلما این گونه صرافی ها  کاربران بیشتری به نسبت دیگر پلتفرم ها خواهند داشت.

برآورد هزینه جهت راه اندازی صرافی ارز دیجیتال

راه اندازی هر کسب و کاری مستلزم هزینه های متفاوتی است. راه اندازی صرافی ارز دیجیتال نیز به همین صورت است و باید هزینه های متفاوتی برای آن پرداخت کنید. ابتدا باید هزینه ضمانت نامه بانکی را در نظر بگیرید. قبل از هر کاری باید کارمزد تاسیس صرافی را به میزانی که بانک مرکزی تعیین می کند به عنوان ضمانت واریز کنید.

جدا از این گارانتی، باید هزینه دریافت مجوز را نیز در نظر بگیرید. در کشورهایی که مجوز تأسیس صرافی صادر می شود، معمولاً این کارمزد کمی بالاست، اما در این حالت، چون مجوز در حال حاضر صادر نمی شود، مبلغی نیست که باید پرداخت کنید. معروف – معروف

به طور کلی دو هزینه اصلی و مهم شما برای اخذ مجوز صرافی هزینه های فوق می باشد. هزینه هایی مانند راه اندازی وب سایت، اجاره یا خرید شرکت و … پس از اخذ مجوز انجام می شود.

در حال حاضر چون مجوزی برای اخذ مجوز صرافی ارز دیجیتال صادر نمی شود، فقط باید هزینه های راه اندازی سایت و … را در نظر بگیرید.

هزینه راه اندازی وب سایت جهت صرافی ارز دیجیتال

هزینه طراحی پلتفرم آنلاین برای خرید و فروش کاربر

هزینه فضا برای اعزام نیرو و ارائه خدمات

هزینه نیروی انسانی

هزینه های تبلیغات و برندسازی

پشتوانه های مالی برای افزایش نقدینگی 

در حال مجوزی برای تاسیس صرافی ارز دیجیتال ارائه نمیشود اما اگر قوان به خصوصی مرتبط با تاسیس صرافی ارز دیجیتال در ایران به ثبت برسد باید برای گرفتن مجوز صرافی آنلاین ابتدا باید شرکت صرافی خود را ثبت کنید و سپس برای گرفتن مجوز به بانک مرکزی مراجعه کنید.

در حال حاضر هیچ کدام از صرافی های ارز دیجیتال مجوز رسمی فعالیت در ایران را ندارند. همانطور که پیش تر اشاره داشتیم، اما این بدین معنا نیست که اعتبار کافی برای ادامه فعالیت ندارند. 

مدت زمان اعتبار صرافی های دیجیتال 24 ماه یا دوساله مباشد. بعد از آن باید مجددا برای گرفتن مجوز به بانک مرکزی مراجعه کنند.

درخواست خود را ارسال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی ویستا

محمد رضایی

⭕ کارشناس پشتیبانی

اگر نیاز به دریافت راهنمایی و یا سوالی در رابطه با نحوه سفارش، برآورد هزینه، امکانات و یا… دارید همین حالا با ما تماس بگیرید یا شماره تماس خود را وارد بفرمائید و باقی کار رو بسپرید به ما :)

یا