موشن-گرافیک-دو-بعدی-چیست؟-بنر

همه آنچه که باید در مورد موشن گرافیک دو بعدی یا 2D بدانیمطول مطالعه 9 دقیقه

فهرست مطالب

موشن گرافیک دو بعدی چیست؟ اشکال دارای ابعاد مختلفی هستند. زمانی که یک شکل دارای دو بعد طول و عرض باشد، به این نوع شکل در اصطلاح دو بعدی یا 2D گفته می شود. این اشکال در دو وجه ذکر شده، قابل اندازه گیری هستند ولی دارای بُعد ضخامت یا حجم نمی باشند. موشن گرافیک دوبعدی نیز تفاوتی چندانی با این مفهوم ندارد. چنین موشن گرافیک هایی نیز دارای شخصیت هایی هستند که در یک محدوده مسطح و دو بعدی طراحی، نقاشی و متحرک سازی می شوند. برای تولید یک موشن گرافیک دو بعدی می توان از نرم افزارهای خاص این حوزه مانند 2D Animated Video استفاده کرد. برای آشنایی بیشتر با طراحی موشن گرافیک دو بعدی و نحوه ساخت آن، ادامه این مقاله را از دست ندهید.

آشنایی با تاریخچه موشن گرافیک دو بعدی

موشن گرافیک هنری است که به وسیله حرکت دادن شکل های بی جان، در آن ها روح دمیده می شود. اولین نمونه های ایجاد موشن گرافیک در دنیا مربوط به عهد پادینه سنگی است. در آن زمان نقش ها بر روی ظروف و .. کشیده می شد و با حرکت و دوران سریع ظروف تصاویر متحرک به نظر می رسید. اما بعدها این هنر به صورت یک تکنیک، در قالب موشن گرافیک دو بعدی در اواخر دهه 1800 میلادی ایجاد شده و به مرور مورد استفاده گسترده قرار گرفت.

هنرمندان در این شاخه از هنر، هر یک از فریم های نقاشی را در یک صفحه می کشیدند. آن ها برای این که بتوانند این نقاشی ها را به حرکت دربیاورند و در اصطلاح متحرک سازی انجام شود، از تک تک نقاشی های طراحی شده، عکس می گرفتند. تنها اختلاف اندکی میان هر یک از تصاویر پشت سر هم وجود داشت تا بتواند تمامی لحظه های مربوط به یک اتفاق کوچک مانند افتادن یک برگ از درخت را به نمایش بکشد. بنابراین ابتدا یک تصویر کشیده شده و در ادامه تصویر بعدی نزدیک به تصویر اول و با ایجاد یک تغییر کوچک در تصویر قبلی نقاشی می شد. در نتیجه برای یک صحنه ی چند ثانیه ای تصاویر بسیار زیادی طراحی و نقاشی می شد. در نهایت عکس های گرفته شده به دنبال هم و با سرعت زیادی به نمایش در می آمد. بنابراین خطای دید انسانی در این جا به کمک خالقان این هنر آمده و فردی که در حال تماشای تصاویر بود، تصور می کرد که اشکال در حال حرکت هستند.

دلیل استفاده از موشن گرافیک دو بعدی چیست؟

با وجود جذابیت های غیر قابل انکاری که موشن گرافیک های سه بعدی دارند، اما همچنان خیلی از افراد، از موشن گرافیک دو بعدی استفاده می کنند. اما دلیل این تمایل افراد و کسب و کارها چه می تواند باشد؟

از جمله مواردی که در هر کاری برای افراد اهمیت دارد، هزینه و سرعت انجام کار است. در این روش نیز همین دو عامل رغبت صاحبان کسب و کارها را برای تولید این دسته از موشن گرافیک ها افزایش داده است.

حتی پس از اختراع روش سه بعدی، اکثر مردم و کسب و کارها همچنان روش دو بعدی را ترجیح می دهند، زیرا مزایای قابل توجهی برای آن ها دارد. بنابراین همان طور که گفته شد اولین و بارزترین دلیل استفاده از ویدئوهای دو بعدی این است که هزینه تولید آن نسبتا پایین است. دلیل این مورد هم استفاده از دستگاه های تولید مقرون به صرفه، نرم افزارهای ارزان تر و … است. همان طور که اشاره شد در کنار مقرون به صرفه بودن، موشن گرافیک دو بعدی سریع تر نیز تولید می شود.

از دیگر مزایای این نوع موشن گرافیک ها در مقابل نوع سه بعدی آن، می توان به سادگی تولید و عدم نیاز به نرم افزارهای زیاد و پیچیده اشاره نمود. بنابراین وجود این مجموعه عوامل باعث می شود تا تولید این فیلم ها راحت تر بوده و برای تولید کننده نیز سود قابل قبولی داشته باشند.

تکنیک ها و روش های ایجاد موشن گرافیک دو بعدی

از زمان ایجاد اولین موشن گرافیک ها تا به امروز تلاش های زیادی برای تولید دقیق تر، سریع تر و ساده تر آن ها صورت گرفته است. برای رسیدن به این هدف امروزه نرم افزارهای زیادی وجود دارند که با کمک آن ها می توان به هدف دلخواه خود در زمان کوتاهی دست یافت. یکی از نرم افزارهایی که برای شما امکان ساخت موشن گرافیک های دستی را فراهم می کند، نرم افزار Harmony است. این نرم افزار از پیشرفته ترین تکنیک ها و روش های تولید موشن گرافیک پشتیبانی می کند.

برای ایجاد موشن گرافیک های سنتی که با دست طراحی می شوند، برنامه‌های مختلف طراحی و نقاشی وجود دارد که از آن ها می توان به بیت مپ و گرافیک برداری اشاره کرد. تکنیک های فراوانی برای تولید این دسته از محصولات متحرک سازی وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

1. تکنیک Cel

تکنیک Cel، از جمله تکنیک های قدیمی تولید موشن گرافیک دو بعدی است. در این تکنیک از طلق های شفاف سلولوئیدی استفاده می شود که توانایی عبور نور از خود را دارند. به مرور جنس مواد تشکیل دهنده ی این سل ها نیز تغییر کرده و از مواد بهتری استفاده شد. تکنیک سل یا همان طلق شفاف برای اولین بار توسط انیماتورهای آمریکایی ارل هرد و جان بری در سال 1915 ایجاد شده و مورد استفاده قرار گرفت. تکنیک های موشن گرافیک کاغذی و سِل موشن گرافیک امروزه به موزه تاریخ انیمیشن سازی پیوسته اند. اما به دلیل این که برای ساخت بخش های مختلف یک موشن گرافیک ممکن است به روش های متنوعی نیاز باشد، گاهی از تکنیک های سل نیز استفاده می شود. اما امروزه این تکنیک ها توسط نرم افزارهای کامپیوتری قابل پیاده سازی است.

2. تکنیک نسخه محدود

موشن گرافیک محدود تکنیکی است که برای کاهش تلاش ها برای ایجاد یک موشن گرافیک صورت می گیرد. برای تولید چندین ساعت موشن گرافیک ممکن است به هزاران نقاشی نیاز باشد. بنابراین یک تیم بسیار بزرگ و ساعت های فراوانی کار نیاز است. در این روش انیماتور کل شخصیت ها را مجدد نقاشی و رنگ آمیزی نمی کند. او برای مثال فقط دهان شخصیت که در حال صحبت کردن است را دوباره نقاشی می کند.

نحوه ایجاد موشن گرافیک دو بعدی و فرآیندهای تولید

فرآیند تولید موشن گرافیک دو بعدی عمدتاً شامل سه مرحله است.

  1. پیش تولید
  2. تولید
  3. پس تولید

مرحله اولیه تولید یک موشن گرافیک نوشتن فیلمنامه، خلق داستان و طراحی شخصیت های آن و .. است. این مرحله در واقع اسکلت بندی اولیه تولید موشن گرافیک است. به این مرحله پیش تولید گفته می شود و شامل فرآیندهای بسیاری است.

بعد از پایان مرحله پیش تولید می توان تولید یک موشن گرافیک را آغاز کرد. در این مرحله هدف تولید تصاویر متحرک دقیق برای تولید یک موشن گرافیک با کیفیت عالی است. در این مرحله افراد تیم توسعه دهنده نقاشی های مختلفی را تولید کرده و از میان آن ها بهترین ها را برای کار خود انتخاب می کنند. برای انجام این مرحله نرم افزارهای مختلفی وجود دارد.

در نهایت آخرین مرحله تولید یک موشن گرافیک پس تولید است و در این مرحله سعی در ویرایش نهایی صوتی و تصویری محصول می شود. از آن جایی که صوت و موسیقی به یک تصویر جان می بخشد و آن را اثر گذار می کند، این مرحله از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

نمونه های موفق موشن گرافیک دو بعدی فراوان هستند. از جمله موشن گرافیک های دو بعدی که در قالب کارتون یا ویدئوهای تجاری ساخته شده اند، می توان به مواردی مانند بانی خرگوشه، اردک ابله، سفید برفی و کتاب جنگل اشاره کرد.

چگونه به یک انیماتور دو بعدی موفق تبدیل شویم؟

برای این که یک انیماتور موفق شوید. قبل از هر چیزی باید با این رشته و تخصص های مختلفی که در آن وجود دارد، آشنایی کاملی پیدا کنید. شروع مسیر می تواند از طریق دانشگاه و گرفتن مدرک کارشناسی یا کاردانی در این رشته باشد. در ادامه مطالعه کتاب های مختلف مربوط به این حوزه (مانند انیمیشن کارتونی، انیمیشن دیزنی: توهم زندگی، زمان بندی برای موشن گرافیک ، بازیگری برای انیماتور ها و ..) و انتخاب نرم افزارهای حوزه تخصصی مورد علاقه شما و یادگیری کار با آن ها به صورت حرفه ای و ایجاد نمونه کارهای تخصصی در حوزه مورد علاقه است.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که چندین دسته انیماتور داریم. افراد بر اساس نوع علاقمندی تعیین می کنند که در کدام حوزه فعالیت داشته باشند. برای مثال گروهی از انیماتورها موشن گرافیک های دو بعدی یا سه بعدی می سازند و در استودیوهای فیلم سازی و یا آژانس های تبلیغاتی مشغول به فعالیت تخصصی می شوند. گروهی دیگر جلوه های بصری و ویژه ی موجود در فیلم های سینمایی و .. را تولید می کنند. گروهی دیگر نیز طراحی اولیه بازی های کامپیوتری و .. را بر عهده دارند. برای هر یک از موارد فوق انواع روش ها، تکنیک ها و نرم افزارها وجود دارد.

 

عوامل-موثر-بر-موشن-گرافیک-دو-بعدی

نرم افزارهای ساخت موشن گرافیک دو بعدی

هنرمندان و انیماتورها امروزه امکان طراحی و اجرای موشن گرافیک دو بعدی رایانه‌ای را به طور کامل و از ابتدا تا انتها در یک نرم افزار دارند. نرم افزارهای متعددی برای تولید این دسته از موشن گرافیک ها وجود دارد. به عنوان مثال می توان تونز، کلیپ استودیو، افترافکتس، موهو، تون بوم هارمونی و انیمیت CC را نام برد.

 

نرم افزارهای ساخت موشن گرافیک دو بعدی

در ادامه به بررسی مزایای و معایب این دسته از تکنیک های تولید موشن گرافیک و مقایسه آن ها با هم می پردازیم.

 

مزایای موشن گرافیک دو بعدی

  • وجود نرم افزارهای محدود مورد نیاز
  • مقرون به صرفه بودن تولید
  • داستان های متمرکزتر

معایب موشن گرافیک دو بعدی

  • زمان مورد نیاز بیشتر برای تولید (روش غیر نرم افزاری)

 

مزایای موشن گرافیک سه بعدی:

  • محبوبیت بیشتر آن ها
  • فراهم کردن قابلیت ها و امکانات فراوان
  • بسیار واقع گرایانه
  • قابلیت تحرک بیشتر
  • قابلیت استفاده مجدد از مدل هایی که قبلا ایجاد شده

 

معایب موشن گرافیک سه بعدی:

  • قیمت بالای نرم افزار ها و تجهیزات مورد نیاز برای تولید آن ها
  • میزان پیچیدگی فرآیند تولید به مراتب بیشتر
  • تخیل محدود
  • وقت گیر بودن و نیاز به زمان زیاد تولید

 

تفاوت بین دو نوع 2D و 2.5D چیست؟

تفاوت این دسته از موشن گرافیک ها کاملا ظاهری است. این تفاوت به دلیل اختلاف در میزان عمق آن ها در چشم ببیننده ایجاد می شود. اشیاء 2.5 بعدی در قالب دو بعدی اما در فضای سه بعدی ترسیم می شوند، این در حالی است که همان طور که قبلا هم گفتیم اشیاء دو بعدی در یک فضای مسطح و فقط در دو بعد طول و عرض به تصویر کشیده می شوند.

 

تفاوت موشن گرافیک دو بعدی با موشن گرافیک سه بعدی چیست؟

همان طور که در ابتدای این مقاله به آن اشاره شد کاراکترهایی که در یک موشن گرافیک دو بعدی طراحی و ایجاد می شوند، فقط دارای عرض و ارتفاع هستند، در حالی که در موشن گرافیک سه بعدی علاوه بر عرض و ارتفاع، عمق نیز برای کاراکتراهای موجود در موشن گرافیک در نظر گرفته می شود. طراحی اشیا با این سه ویژگی یک نمای واقعی تر و جذاب تری به این دسته از موشن گرافیک ها می بخشد.

درخواست خود را ارسال کنید

فیس بوک
لینکدین
توییتر
ایمیل
تلگرام
واتس اپ
پرینت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

blank
کارشناسان ویستا
برای پاسخگویی بهتر لطفا شماره تماس خود را وارد کنید

برای شروع گفتگو شماره تماس خودرا وارد کنید

blank blank