آموزش ساخت اپلیکیشن موبایل

فهرست مطالب

آموزش ساخت اپلیکیشن موبایل

احتمالا تا به امروز تجربه‌ی استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل مثل خرید از اپلیکیشن دیجی کالا، سفارش

غذا از اپلیکیش اسنپ فود و گرفتن تاکسی آنلاین از اسنپ یا تپسی را داشته‌اید؛ هر چه رو به

جلو حرکت می‌کنیم، محبوبیت اپلیکیشن‌های موبایل در بین مردم بیشتر می‌شود و تمایل

افراد برای ساخت اپلیکیشن شخصی خود نیز افزایش می‌یابد. در این مقاله صفر تا صد ساخت اپلیکیشن موبایل در 6 مرحله بیان شده است.

* این مقاله برای افرادی که قصد پیشرفت در کسب و کار خود را دارند و می‌خواهند اپلیکیشن شخصی خود را بسازند، توصیه می‌شود.

اگر هیچ اطلاعاتی در این زمینه ندارید نگران نباشید چون از ابتدا تا انتهای مسیر کنار شما هستیم.

مرحله‌ی اول: از کجا شروع کنم؟

همیشه اولین مرحله سخت ترین مرحله است؛ زیرا نمی‌دانیم از کجا شروع کنیم و فضای ذهن ما در مورد موضوع مربوطه غبار آلود و تقریبا همه چیز گنگ و نامفهوم است؛ ولی خوشبختانه شما در این مرحله با پاسخ به سوالات زیر از ابهام خارج خواهید شد و نسبت به موقعیت فعلی و هدف خود آگاهی بیشتری پیدا می‌کنید.

سوالاتی ساده ولی راه‌گشا

1- چرا می خواهید اپلیکیشن بسازید و هدف شما از این کار چیست؟!

2- مخاطبین این اپلیکیشن چه افرادی هستند؟!

3- آیا رقیبان خود در این مسیر را می شناسید؟ از عملکردشان آگاهی دارید؟

4- این اپلیکیشن برای چه نوع پلت فرمی ساخته خواهد شد؟! (موبایل، لپتاب و یا وب)

برای پاسخ به تک تک این سوالات فکر کنید؛ مشکل ما این است که نمی‌دانیم کجای مسیر هستیم و به کجا می خواهیم برسیم!

برای درک بهتر شما با یک مثال شروع می کنیم.

فرضیه: شما یک آژانس تلفنی دارید.

1- چرا می خواهید اپلیکیشن بسازید و هدف شما از این کار چیست؟!

چون کسب و کارم به مشکل خورده است؛ اغلب مردم از اسنپ و تپسی استفاده می کنند و عملا کسی با آژانس ما تماس نمی گیرد؛ دلم میخواهد اپلیکیشنی مثل اسنپ بسازم و مشتریان بیشتری داشته باشم.

2- مخاطبین این اپلیکیشن چه افرادی هستند؟!

تقریبا تمامی افرادی که برای رفتن به یک مکان نیاز به ماشین دارند؛ علی الخصوص بزرگسالان.

3- آیا رقیبان خود در این مسیر را می‌شناسید؟ از عملکردشان آگاهی دارید؟

بله اسنپ و تپسی رقیبان اصلی هستند و آگاهی نسبی دارم.

4- این اپلیکیشن برای چه نوع پلت فرمی ساخته خواهد شد؟! (موبایل، لپتاب و یا وب)

برای موبایل ساخته می‌شود؛ زیرا اغلب افراد برای رفت و آمد از لپتاب استفاده نمی‌کنند و استفاده از موبایل فرآیند کوتاه تر و سریع تری دارد.

مرحله‌ی دوم: برنامه ریزی

حالا که می‌دانید چه می‌خواهید، مرحله‌ی بعدی را آغاز می‌کنیم؛ در این مرحله باید به سراغ برنامه ریزی برای آماده کردن ابزار و مهارت‌های مورد نیاز در این مسیر بروید. فرض کنید قصد سفر به یک مکان را دارید؛ طبیعتا انتخاب هتل، هم مسیر، وسیله‌ی راه و… از مواردی است که قبل از شروع سفر برای آن برنامه ریزی می‌کنید. در ساخت اپلیکیشن نیز اوضاع به همین شکل است و قبل از شروع باید برنامه ریزی لازم را داشته باشید.

برای شروع از سوالات زیر کمک بگیرید تا بدانید در چه حوزه‌هایی نیاز به برنامه ریزی دارید.

– برای ساخت اپلیکیشن به چه مهارت‌هایی نیاز دارید؟! مثلا گرافیک، برنامه نویسی و…

– اسم اپلیکیشن را چه می‌گذارید؟

– بودجه‌ی مالی شما چه میزان است؟!

– چه مقدار زمان برای این پروژه در نظر گرفته‌اید؟!

نکات مهم در هنگام برنامه ریزی!

* توجه کنید که اسم اپلیکیشن باید منحصر به فرد باشد و نمی‌توانید اسمی تکراری انتخاب کنید؛ دقیقا مثل دامنه‌ی سایت.

باید زمان، منابع و هزینه را برآورد کنید و متناسب با آن دست به اقدام بزنید؛ زیرا اگر منابع مالی و زمانی کمی داشته باشید، می توانید از ارائه ی محصول MVP استفاده کنید. 

مرحله ی سوم: طراحی UX و UI

مرحله ی سوم از دیگر مراحل عملی تر است و گویا ایده های شما در مرحله‌ی تبدیل به واقعیت قرار دارد؛ فقط قبل از شروع خوب است که در ارتباط با اهمیت طراحی در جذب مخاطب و انواع طراحی، آگاهی بیشتری پیدا کنید.

در هنگام ورود به اپلیکیشن، دو پارارمتر در جذب مخاطب و جلب اعتماد وی تاثیرگذار است که شامل:

1- جذابیت بصری و زیبایی ظاهری

این پارامتر به طراحی UI  (طراحی کاربری) مرتبط است که شامل ظاهر محتوا، رنگ و طراحی باکس‌های داخل اپلیکیشن می‌شود و به حوزه گرافیک مرتبط است؛ مخاطبانی که از ظاهر اپلیکیشن رضایت نداشته باشند، اعتماد کمتری به اپلیکیشن دارند و این موضوع یک امتیاز منفی محسوب می‌شود.

2 – دسترسی آسان به امکانات موجود در اپلیکیشن

این پارامتر به طراحی UX (تجربه‌ی کاربری) مربوط است که به خلاقیت نیاز دارد تا بتوان مخاطب را به بخش‌های مختلف اپلیکیشن هدایت کرد و کاربر به تمامی امکانات اپلیکیشن دسترسی راحتی داشته باشد. به طور مثال، اینکه باکس در کجای سایت قرار بگیرد و یا اینکه در منو چه گزینه‌هایی را قرار دهیم، همگی به حوزه‌ی UX مرتبط است.

طراحی شامل 5 گام است:

1-معماری اطلاعات و گردش کار(Workflows)

اولین گام برای شروع طراحی، تعیین داده‌ای است که اپلیکیشن موبایل به کاربر نمایش می‌دهد، داده‌هایی که جمع آوری می کند، تعامل کاربر با محصول نهایی و سفرهای کاربر داخل برنامه است.

در شرکت ها، موبایل های سازمانی دارای راه حل هایی برای کاربرانی با وظایف و نقش های مختلف هستند؛ از این رو ضروری است که در معماری اطلاعات اپلیکیشن تان این موارد را نیز لحاظ کنید. برای شناسایی هر گونه تعامل احتمالی کاربر با برنامه می توانید از نمودار گردش کار استفاده کنید؛ همچنین نمودار گردش کار به ناوبری سایت شما کمک شایانی می کند.

2-وایر فریم (Wireframes)

معمولا طراحان اپلیکیشن موبایل در ابتدا طرح خود را بر روی کاغذ پیاده کرده و سپس آن را به صورت دیجیتالی طراحی می کنند. وایر فریم، طرحی اولیه است که تنها ساختار اصلی و موارد مهم و ضروری در آن مشخص می شود و به آن طرحی با وفاداری کم(low-fidelity) نیز می گویند. به کمک وایر فریم می توان از همان ابتدا و بدون هیچ مشکلی جایگاه تک تک اجزا را در صفحه مشخص کرد و هدف نهایی طراح را به تصویر کشید.

هدف از طراحی وایر فریم ها زیبایی و جذابیت بصری نیست؛ بلکه هدف، نمایش ساختار کلی کار است که در ادامه ی مسیر به طراح کمک کند. از این رو این روش بسیار مقرون به صرفه و سریع است.
h3>3->راهنمای سبک(Style Guide)

راهنمای سبک شامل قوانینی است که به عنوان مرجع از آن استفاده می شود و از اعمال سلیقه ی شخصی در روند کار جلوگیری می کند؛ این قوانین در بخش های مختلف طراحی شما وجود دارد و انسجام خوبی به کار شما می دهد.

به طور مثال، شما در راهنمای سبک خود تعیین می کنید که نوع فونت، رنگ طرح و لوگوی برند اپلیکیشن چگونه باشد؛  راهنمای سبک از بی نظمی جلوگیری کرده و تمام تیم از یک مبنا و مرجع استفاده می کنند؛ از این رو در کاهش زمان و هزینه نیز تاثیر بسزایی دارد.

3-موکاپ (Mockupe)

موکاپ مانند وایر فریم تنها از لحاظ بصری مورد استفاده قرار می گیرد، با این تفاوت که وایر فریم ساختار و محتوای ضروری را نمایش می دهد ولی موکاپ ظاهر و زیبایی بصری را نشان می دهد؛ از این رو به طرحی با وفاداری بالا (high-fidelity) معروف اند.

محبوب ترین برنامه برای انجام موکاپ، فتوشاپ است.

4-نمونه اولیه (Prototype)

نزدیک ترین نمونه به محصول نهایی، نمونه ی اولیه است و تفاوت آن با موکاپ و وایر فریم در این است که علاوه بر بصری بودن، عملکرد محصول شما را نیز نشان می دهد؛ به طور مثال شما می توانید کلیدهای موجود در آن را لمس کنید و عملکرد اپلیکیشن را ببینید؛ گویی ساختاری زنده تر از وایر فریم و موکاپ دارد.

معمولا نمونه های اولیه به شناسایی تغییرات لازم در عملکرد اپلیکیشن کمک می کنند؛ همچنین برای شبیه سازی تجربه کاربر و گردش کاری که از اپلیکیشن انتظار می رود، بسیار مفید هستند.

توسعه ی نمونه های اولیه می‌تواند زمان‌بر باشد ولی ارزشش را دارد؛ زیرا نمونه های اولیه، طراحی و عملکرد برنامه شما را قبل از ارائه محصول نهایی  نشان می دهند.

مرحله ی چهارم: برنامه نویسی اپلیکیشن موبایل

بعد از طراحی، نوبت به اجرا و برنامه نویسی اجزای مختلف اپلیکیشن موبایل است که به 3 بخش تقسیم می‌شود؛ با یک مثال ساده شروع می‌کنیم.

برنامه نویسی Front end

فرض کنید در یک سالن تئاتر نشسته‌اید و منتظر شروع نمایش هستید، خب تنها چیزی که شما با چشمان خود می‌بینید بازیگران و صفحه‌ی نمایش است؛ در دنیای اپلیکیشن موبایل نیز شما فقط بخشی از اجزای اپلیکیشن را مشاهده می‌کنید و پشت صحنه‌ی تصاویر زیبای گرافیکی که از جنس کدهای پیچیده هستند را نمی‌بینید. به برنامه نویسی این بخش که در معرض دید مخاطب است، Front end می‌گویند.

برنامه نویسی Back end

حالا فرض کنید پرده‌ای که پشت بازیگران تئاتر است، برداشه شود و شما تمام پشت صحنه را ببینید؛ طبیعتا با وضعی نامنظم و شلوغ مواجه می‌شوید که هیچ شباهتی به روی صحنه ندارد؛ جایی که کارگردان، گریمور و… قرار دارند. در اپلیکیشن موبایل نیز داستان به همین شکل است، در قسمت Back end شما با کدهایی روبه رو می‌شوید که در ظاهر اپلیکیشن مشخص نیستند؛ به برنامه نویسی این بخش Back end می‌گویند.

رابط برنامه نویسی Apl

رابط برنامه نویس API دقیقا مثل اسمش وظیفه ارتباط برقرار کردن بین اجزای مختلف را دارد؛ به طور مثال شما با کلیک بر روی یک دکمه با سخت افزار ارتباط برقرار می‌کنید و یا اینکه با حرکت دادن موس با نرم افزار برنامه ارتباط می‌گیرید. در اپلیکیشن موبایل نیز ارتباط بین اجزای مختلف Back end و Front end از طریق رابط برنامه نویس API صورت می‌گیرد.

مرحله ی پنجم: تست اپلیکیشن

بعد از فکر، طراحی و برنامه نویسی، وقت این رسیده است که نتیجه ی کار را مشاهده کنیم و کیفیت اش را بسنجیم. واژه ی QA  مخفف کلمه ی Quallity Assurance به معنای اطمینان از کیفیت است.

تست درست و اصولی مراحل مختلفی دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

تست تجربه ی کاربر (User Experience Testing)

حیاتی ترین مرحله از تست اپلیکیشن، بررسی تجربه ی کاربر با اپلیکیشن است که به طراحان اطمینان می دهد که تمامی مراحل درج شده در برنامه ریزی به صورت اصولی پیاده شده و مواردی چون نوع فونت، رنگ، طرح و… رضایت کاربر را جلب کرده است.

در حقیقت تمام برنامه ریزی هایی که در مراحل قبل انجام شد، با نتایجی که از کاربران حاصل می شود، باید هم خوانی داشته باشد.

تست کارکرد (Functionality Testing)

شما برای سنجش کارکرد اپلیکیشن خود باید شرایط آزمایش احتمالی را ایجاد کنید؛ از این رو هر چه تعداد کاربران بیشتر باشد، نتیجه قابل اعتمادتر است. به طور مثال ممکن است دو کاربر به صورت همزمان از یک ویژگی اپلیکیشن شما استفاده کنند و نتایجی که از تجربه ی خود اعلام می کنند، کاملا متفاوت از یکدیگر باشد؛ قطعا این موضوع برای شما عجیب است؛ اما بدانید احتمال وجود نقص در این شرایط زیاد است.

همچنین اگر در حال ساخت برنامه ای برای پلتفرم های موبایل iOS و Android هستید، بخشی از آزمایش عملکردی شما باید قیاس بین ویژگی مشترک هر دو نسخه باشد.

آزمایش عملکرد (Performance Testing)

برای سنجش عملکرد اپلیکیشن شما، معیارهای زیادی وجود دارد که به عنوان نمونه چند سوال را ذکر کردیم که پاسخ شما به آن ها کیفیت عملکرد اپلیکیشن تان را مشخص می کند.

-میزان پاسخ گویی اپلیکیشن شما به کاربران چقدر است؟!

-سرعت بارگذاری اپلیکیشن شما چه میزان است؟!

-آیا اپلیکیشن شما باتری گوشی را خالی می کند و یا باعث پر شدن حافظه می شود؟

-آیا برنامه شما به طور موثر از پهنای باند شبکه استفاده می کند؟

آیا اندازه برنامه شما بزرگتر از آن چیزی است که باید باشد؟

* توجه کنید: حتی در زمانی که اپلیکیشن شما در پاسخ به سوالات بالا توانست نمره ی خوبی کسب کند، شما قانع نشوید و آزمایشی را طراحی کنید که در آن با شبیه سازی فعالیت حداکثر تعداد کاربران به طور همزمان و بارگیری برنامه API و Backend  بتوانید عملکرد اپیکیشن خود را بسنجید.

حتی در صورت افزایش استفاده، برنامه شما باید بتواند بارگذاری را تحمل کند و عملکرد خوبی نیز داشته باشد ؛ در این صورت می توانید اطمینان لازم را داشته باشید.

تست امنیت (Security Testing)

امنیت اپلیکیشن موبایل از اهمیت بالایی برخوردار است و این مسئله را در مرحله ی تست امنیت مورد ارزیابی قرار دهید؛ در ادامه برخی از مشکلات سیستم امنیتی به همراه راه حل های پیشنهادی به شما عزیزان ارائه می شود.

– هک شدن اپلیکیشن: یکی از بزرگترین مشکلات در زمینه ی وب و فضای مجازی، مسئله ی هک شدن است و هر گونه آسیب پذیری احتمالی ممکن است منجر به هک شود.

راه حل: به طور مثال اگر برنامه شما به کاربرانی نیاز دارد تا وارد سیستم شوند، می توانید این جلسات ورود را در دستگاه ردیابی کنید؛ مثلا در زمانی که کاربر بیش از 10 دقیقه بیکار است، باید ارتباط بین کاربر و اپلیکیشن قطع شود.

– درز اطلاعات کاربر: اگر اپلیکیشن شما نیاز به ورود کاربر و ثبت نام دارد، حتما اپلیکیشن خود را در مرحله ی تست امنیت محک بزنید؛ زیرا اعتماد کاربر شما مهم ترین سرمایه است و از این رو حفظ اطلاعات کاربر از اهمیت بالایی برخوردار است.

راه حل: به عنوان مثال، پلتفرم  iOS ویژگی Keychain را ارائه کرده که به وسیله آن می‌توان جزئیات حساب کاربررا در یک برنامه خاص ذخیره کرد.

تست دستگاه و پلت فرم (Device and Platform Testing)

ارزیابی اپلیکیشن شما در پلت فرم مربوطه از مهم ترین مراحل و البته نهایی ترین ارزیابی است؛ که رایج‌ترین راه برای ارزیابی برنامه‌های iOS استفاده از Testflight و برای برنامه‌های اندروید از طریق ایمیل یا نصب‌ Over The Air است؛ اما این ارزیابی ها چالش خاص خود را دارند که سعی می کنیم شما را از آن آگاه کنیم.

معمولا ​​هر 12 ماه یک بار دستگاه های تلفن همراه جدید با سخت افزار، سیستم عامل و طراحی جدیدی وارد بازار می شوند.

پلت فرم موبایل هایی مثل سامسونگ، ال جی و اچ تی سی اندروید است، اما آن ها پلت فرم را برای دستگاه های تلفن همراه خود سفارشی می کنند (وقتی تغییر به انتخاب مشتری انجام می‌شود، کاری که انجام شده، سفارشی است) و از این رو انواع دستگاه در طرح های مختلف ایجاد می شود.

اپل در مقابل با سامسونگ محیط کنترل‌شده‌ تری دارد؛ زیرا اپل، سخت‌افزار وسیستم‌ عامل خود را کنترل می‌کند؛ با این وجود در مجموع چندین دستگاه( iPhone، iPad، Apple، iOS) در بازار وجود دارد.

همانطور که متوجه شدید تست اپلیکیشن موبایل با تست وب بسیار متفاوت است؛ زیرا جامعه آماری پلت فرم موبایل، بزرگ و احاطه پیدا کردن به آن سخت است؛ در حالی که شما می‌توانید برنامه ی وب خود را تنها در مرورگر کروم بررسی کنید، اما اپلیکیشن موبایل شما باید بر روی چندین دستگاه موبایل یا شبیه ساز آن آزمایش شود تا اطمینان لازم را بدست آورید.

* تجربه نشان داده به علت چالش های موجود، اکثر شرکت ها تمایل دارند تا در ابتدا اپلیکیشن خود را بر روی پلتفرم ios توسعه دهند و در صورت نیاز برای پلت فرم اندروید برنامه ای بسازند.

مرحله ششم: استقرار و پشتیبانی (Deployment & Support)

به سلامتی زمان انتشار رسید؛ اگر تمامی مراحل بالا را طی کردید الان باید آماده ی انتشار باشید.

برای اینکه بتوانید اپلیکیشن خود را انتشار دهید باید برنامه ی خود را به فروشگاه های مربوطه ارسال کنید؛ طبیعتا App Apple برای برنامه های iOS و Google Play برای برنامه های Android مورد استفاده قرار می گیرند.

* توجه: قبل از راه‌اندازی برنامه تلفن همراه خود، حواستان باشد که به یک حساب توسعه‌دهنده در فروشگاه App Apple و Google Play Store نیاز دارید.</b
برای ارسال اپلیکیشن به فروشگاه مربوطه، چه کاری باید انجام دهیم؟!

قطعا ارسال اپلیکیشن به این سادگی نیست و قبل از آن باید موارد زیر را آماده ی ارسال کنید:

عنوان برنامه شما

شرح

دسته بندی

کلید واژه ها

نماد راه اندازی

اسکرین شات های اپ استور

مدت زمان بررسی اپلیکیشن در فروشگاه App Apple

بررسی اپلیکیشن شما ممکن است چد روز الی چند هفته طول بکشد و مدت زمان این بازه، به کیفیت برنامه شما و میزان پیروی اپلیکیشن تان از دستورات توسعه iOS اپل مربوط می شود؛ اگر اپلیکیشن شما به کاربر نیاز داشته باشد، شما ملزم هستید که یک حساب کاربری آزمایشی به فروشگاه App

Appleارائه دهید.

مدت زمان بررسی اپلیکیشن در فروشگاه Google Play Store

شاید عجیب به نظر رسد ولی هیچ گونه فرآیندی در فروشگاه Google Play Store وجود ندارد و ظرف چند ساعت بعد از ارائه ی اپلیکیشن به فروشگاه، این برنامه در دسترس کاربران قرار می گیرد.

بعد از قرار گرفتن اپلیکیشن در فروشگاه، آن را رها نکنید!!!

تا به الان بخش زیادی از مسیر را طی کرده اید ولی تجزیه و تحلیل رفتار و نظرات کاربران را هرگز فراموش نکنید؛ زیرا عکس العمل کاربران مانند قطب نمایی است که راه پیشرفت را به شما نشان می دهد و می توانید به قله ی موفقیت دست یابید.

_ بررسی غیر مستقیم از طریق پلت فرم

پس از قرارگیری اپلیکیشن در فروشگاه مربوطه، از طریق پلتفرم های تجزیه و تحلیل موبایل، میزان استفاده از آن را بررسی کنید و شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) را برای اندازه گیری موفقیت برنامه خود در نظر بگیرید.

_ بررسی مستقیم از طریق نظرات کاربران

کاربران را تشویق کنید تا بازخورد و پیشنهاداتی را برای اپلیکیشن شما ارائه دهند. پشتیبانی سریع از کاربران برای درگیر نگه داشتن آن ها  حیاتی است. برخلاف برنامه‌های وب که نسخه‌های به روز رسانی شده را می‌توان فوراً در اختیار کاربران برنامه قرار داد، به‌روزرسانی‌های اپلیکیش باید همانند ارسال اولیه، مراحل ارسال و بررسی را طی کنند.

* توجه: گزارش های خرابی یا سایر مشکلات گزارش شده توسط کاربر را به طور مکرر بررسی کنید و آن را هرگز نادیده نگیرید

درخواست خود را ارسال کنید

فیس بوک
لینکدین
توییتر
ایمیل
تلگرام
واتس اپ
پرینت